Eerste Skoda

Boof72

Lid
Hoi ik ben Richard en ga straks mijn eerste Skoda ophalen.
Het is een Fabia 1.2 TDI greenline uit 2011 geworden.
De ervaring met forums zoals deze hebben mij toch altijd wel veel info , tips en tricks opgeleverd.
Dus vandaar mijn aanmelding hier.

De oude Nissan Note (1.4 Benz uit 2006 met 240.000km )net even netjes gewassen , leeg gehaald (wat een zooi verzameld een mens zeg ! ) en is nu klaar om ingeleverd te worden ingeleverd.
Op naar een nieuwe ervaring
IMG_20220903_095441.jpg

Cordoba

Forumguru
Welkom hier Richard, lekker fris kleurtje heeft de Fabia, ik geloof dat het 'Spring Green' is, maar ben lang niet zeker daarover.

Heb je bewust voor een diesel gekozen? De zuinige dieseltjes die in die periode met belastingvoordelen op de markt gezet zijn, hebben nogal eens problemen met EGR en dergelijke doordat mensen denken dat ze de auto ongestraft als een benzineauto kunnen gebruiken (vooral korte ritjes, zelden of nooit een lange rit om de motor eens lekker schoon te branden enz.).

En natuurlijk veel plezier met zo'n praktische Fabia.

Boof72

Lid
Zeker niet zomaar de diesel gekozen en die km komen hier wel goed

En de kleur is weer een wat anders als zwart, grijs/zilver of wit.
Kunnen ze mij ieder geval niet zomaar voorbij rijden.

Boof72

Lid
Dank, ik ben ook tevreden met de kleur.
Maar heb ook al andere reacties gehad hahahaha

Hier nog enkele betere foto's
IMG-20220904-095450.jpg

IMG-20220904-100330.jpg

Boof72

Lid
Thanks Pindasaus
Geen idee of die er op gezet is.
Hoe kom ik hier achter en wat is het verschil ?

EdK

Forumguru
RDW

Als je wagen het nog niet zou hebben dan staat dit vermeld
Indien het wel is gedaan dan is de vermelding weg.

Boof72

Lid
Oke , na wat zoeken op meneer Google, dit gevonden. IMG_20220906_163715.jpg

Het is al gebeurt dus.
Maar wat heeft de update veranderd?

Pindasaus

Forumguru
De software van de motorsturing wordt aangepast. Minder uitstoot van schadelijke stoffen, minder koppel en meer gebruik van EGR.

EdK

Forumguru
De sjoemel word er uit gehaald en in sommige motor modellen werd er nog wat luchtkanalen oid vervangen/tussen geplaatst

CharlesTucker

Forumguru
Welkom, en veel veilige kilometers. Wat dat "ontsjoemelen" betreft, daar hoor je wel verschillende verhalen over, zoals iets hoger brandstofverbruik. Zelf heb ik daar niets van gemerkt indertijd. Volgens de boordcomputer werd ie zelfs ietsje zuiniger, maar bij zelf meten (over langere tijd kilometers en tankbeurten bijhouden) was er helemaal niets meetbaar veranderd. Ook lees je wel regelmatig dat de EGR eerder problemen gaat geven. Daar heb ik zelf wel last van gehad, maar dat was bij een kilometerstand waarbij dat helaas zowiezo veel voorkomt. Tenslotte, mooi kleurtje! (Ik ben altijd wel voorstander van alles wat niet wit, grijs of zwart is).

EdK

Forumguru
Ook lees je wel regelmatig dat de EGR eerder problemen gaat geven
Met de 1,6 TDI caddy had ik na het ontsjoemelen vrij kort erna en daarna achter elkaar problemen met de verstuivers die één voor één de geest gaven.
Bij derde kwamen er toen ook andere problemen boven water toen ik klaagde dat het blok niet lekker meer liep.
En hierna is de collega die over de wagens gaat eens in gesprek gegaan met ze, en is er met gerede spoed toen een nieuwe caddy XL gekomen met een 2,0 TDI blok
Daaarmee zit ik nu ook alweer over de ton heen en echt tevreden ben ik ook niet geheel over dat blok.
Vind persoonlijk dat hij redelijk wat olie lust, tussen de 30K beurten moet ik gemiddeld 1 tot 1,5ltr erbij doen !
Maar goed het is wel een werkpaard

Bovenaan Onderaan