Eerste upgrade is besteld....

Spierings

Forumguru
Na wat zoeken en rondneuzen wat ik nog wou willen op mijn 1.2 tsi heb ik net de knoop doorgehakt en meteen een MDI module inclusief kabels besteld. Dit zodat ik al mijn muziek mooi op een usb kan zetten.

Moet uit Duitsland komen, maar hoop dat het van de week binnenkomt. Dan kunnen we gelijk aan de gang.

Natuurlijk is mijn lijstje nog langer en wil ik de volgende dingen ook nog doen.
-Gordelwaarschuwing uitzetten zodra ik hem een keer aan de tester hang
-koeling handkastje
-Lederen stuurwiel
-Nieuw type logo's aan de buitenkant
-originele dorpelbeschermers
-Meer vermogen 105 pk software of chip tuning bij VAGtechniek (zit nog te twijfelen tussen welke)
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Daar zit ik nog over te twijfelen, 105 pk of standaard chip of voor 100 meer op maat.

Weet wel zeker dat ik naar vag techniek ga, is voor mij niet te ver weg en een bedrijf met erg goede service.

Wil eerst even kijken of ik niet wat gaan regelen voor me nokkenas ketting (voor de zekerheid).
Twee maanden geleden door een dealer nagemeten, voordat ik de auto aanschafde.
Heb hier de rekeningen van, maar twijfel hierover.
Na een korte rit van nog geen km is hij even later even na het starten te horen, terwijl je er anders geen last van hebt.

Ga nog effe naar een bevriende garage, en dan kijk ik effe of hij naar de Skoda kan bellen voor eventueel verdere actie. Is toch anders dan dat je zelf belt.
Als die geen actie ondernemen zit ik eraan te denken om hem gewoon zelf te vervangen. Dit zijn de kosten ook niet en dan weet je gewoon dat het goed is voordat je het vermogen 50% omhoog zet..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Mooie upgrades :jaja: ik zou persoonlijk voor een chip op maat kiezen.

Waarom op-maat? Dat is alleen nuttig als er hardware matige aanpassingen zijn toegepast of op een alternatieve brandstof rond gereden wordt.

Op-maat wordt jammer genoeg vaak in de mond genomen alsof het extra service is en daardoor meer mag kosten. Maar fijnafstelling zou altijd standaard moeten zijn op een standaard motor en brandstof. ;)
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Fijn afstelling gaat niet bij een standaard chip zonder op de rollenbank te gaan. Ze kunnen hooguit aan de hand van hun log de afstelling iets aanpassen. Daarom ook een meerprijs om deze op de bank optimaal af te stellen.

Net meteen een aantal vagcom aanpassingen gedaan.
-Gordel waarschuwing uitgezet
-verbruiks indicatie verzet naar km per liter, helaas veranderd de klok dan ook naar am-pm, wordt dus weer terug gezet.
-Comfort openen en sluiten met afstandsbediening uitgezet.
-Aantal malen knipperen comfort knipperlicht verhoogt.

Nog even gekeken of ik de verlichting achter met de dagrijverlichting kon schakelen, maar gaat helaas niet.
Wel kan ingesteld worden dat het stadslichten altijd brand icm dagrijlicht.
Ga me er nog een keer vaker in verdiepen.

Had me verdiept op deze franstalige site. Natuurlijk wel eerst laten vertalen.
http://ankk-vagcom.com/category/codages_vagcom/skoda/skoda_fabia_5j/
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Ridley

Forumguru
Je had beter mijn oude Faab kunnen kopen:
- nieuwe logo's
- MDI
- originele dorpelbeschermers
- powerbox heb ik waarschijnlijk verkocht, gaat dit niet door kun je die wel voor weinig van me overnemen. Kom je rond de 130 paardjes uit.
 

Spierings

Forumguru
Bij de betere tuner is afstellen op de rollenbank toch echt maatwerk.
Dat is iets anders dan een vermogensrun.

Mijn eigen motorfiets is ook op de rollenbank afgesteld..deze heeft er twee uur opgestaan om de mapping goed te krijgen.
Dit gaat door middel van de weerstand in te stellen op het gashendel stand, zo kun je een correcte meting doen en de mapping gas stand ivm toerental goed zetten..

@Ridley Je had hem gewoon te vroeg verkocht.....wat voor powerbox is het?
Moet wel zeggen dat ik geen fan van powerbixen ben.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Wat wil het dan wel zeggen?

Alle tuningsets zijn op standaard auto’s ontwikkeld en worden per auto geoptimaliseerd en uitgebreid rijdend gecontroleerd of op een rollenbank getest.

Daarnaast bestaat er de mogelijkheid een 'chip op maat op de vermogenstestbank' te programmeren. Dit is aan te raden wanneer er mechanisch iets aan de hardware van de auto is veranderd, zoals een ander uitlaatsysteem, nokkenas, grotere injectoren of een grotere turbo. Er wordt met behulp van diverse meetapparatuur en realtimesimulator de software van het motorregelapparaat al rijdend op een rollenbank geoptimaliseerd. Zodoende dat de motor niet met een te arm mengsel loopt of gaat detoneren/ pingelen, wat tot motorschade zal leiden.

Bij een 'chip op maat' wordt dan ook een hoger rendement gehaald uit de motor en vooral rijdt de auto nóg soepeler dan bij normale chiptuning.

Als je de kleine optimalisatie van per auto met standaard software chip-op-maat wilt noemen prima. Maar een echt custom chip is heel iets anders als een optimalisatie die altijd uitgevoerd moet worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Joske

Forumguru
Maar een op-maat chip is iets wat totaal afwijkt van de originele chip door andere turbo, uitlaat, brandstof, etc. Een op-maat chip ben je al snel een halve dag mee zoet.
Zo lang kan een stage1 ook duren bij een goede tuner hoor..


Maar betreffende de fijne aanpassingen kan ik je wel volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
@Joske

Ik heb mijn posting aangepast. Stage1 kan idd ook lang duren, als er iets niet in orde is. Onze bolide kreeg pas goedkeuring na 6 of 7 runs door Jeroen Dik. En dat terwijl het een standaard auto was met brandstof gelijkwaardig aan BP98 (Blue One 95). Maar goed, hij (en ik) praten dan niet over een chip-op-maat.
 

Ridley

Forumguru
@Spierings, van een tuner uit België vraag me niet welke. Heb hem overgenomen destijds van een mede forumlid. Heeft 2 jr in de wagen gezeten en is me echt 1000% meegevallen. Ik mis nu echt wel wat extra paardjes
 

Spierings

Forumguru
Hij zit erin, inbouw was erg simpel.

-Radio uitbouwen
-stekker ertussen pluggen
-mdi kastje eraan pluggen en wegwerken
-alles terug bouwen.
-gateway opnieuw coderen zodat de mdi moduul het kent wordt.
-USB inpluggen en we hebben muziek..

Nog even wat vagcom coderingen geprobeerd.
-stadslicht continu inschakelen
-taal -verbruiks indicatie weer terug gezet ivm mee veranderen klok
-grootste deel van de instellingen werken niet omdat de bijbehorende delen niet aanwezig zijn. Denk aan coming home en leaving home, claxon bij sluiten en nog een paar meer.



Helaas geen foto waar de stekker te zien is..

USB aansluiting wil ik nog wat netter aansluiten, eventueel in het hand kastje.

Systeem werk mooi en muziek en mappen schakelen gaat erg snel. Helemaal happy.
Zo zie je maar weer dat origineel het beste werkt, en dat voor erg weinig geld nieuw.
In het verleden ook niet originele in mijn auto gehad maar werkten bij lange na niet zo goed.
 

Spierings

Forumguru
Nog wat foto's van de vagcom codering.

Aantal keren comfort knipperen.


Instrumentenpaneel taal/boordcomputer layout



Instrumentenpaneel gordel


Coderingen centrale elektrische kast







 
Bovenaan Onderaan