EFB-accu vervangen door AGM-accu?

Mijn accu is 5 jaar oud, het is waarschijnlijk nog de originele EFB van 70Ah en 420A.
Ik heb een startstopsysteem.
Mijn vraag is: Als de accu vervangen moet worden in de toekomst kan dat dan met een AGM-accu van 70Ah?
 

Pindasaus

Forumguru
Het kan, met twee kanttekeningen. Een AGM-accu heeft een hogere laadspanning nodig dus dat moet geprogrammeerd worden in de auto. nu is het sowieso een goed idee om de accu aan te melden dus dat is geen extra werk. Verder kan AGM minder goed tegen hitte, dus is het de vraag hoeveel langer hij meegaat dan EFB. Soms zie je ook wel een zwarte isolatiehoes rond AGM-accu's.

Als je doel is om lang met de accu te doen, kan je overwegen om regelmatig een microprocessorgestuurde acculader aan te sluiten. Een accu veroudert namelijk sneller als hij niet vol zit.
 
Laatst bewerkt:

Rico_vdM

Nieuw lid
Bij mij is de EFB accu vervangen door een AGM accu in verband met niet op voorraad van EFB en spoed.
Accu werd ingeleerd door de accu leverancier. Ivm laadproblemen heeft de VW dealer er naar gekeken, maar die kon het probleem niet vinden. Met de EFB accu van de golf van mijn vrouw werkte alles prima. Maw. accu was niet goed ingeleerd. Na nogmaal inleren bij de leverancier werkte alles prima.
Conclusie: Wisselen tussen EFB en AGM is geen probleem, maar dan moet deze wel juist ingeleerd worden.
 
Bovenaan Onderaan