EGR afdoppen 1.9 TDI 105pk

Bonjour,

Gelijk nog een vraagje. Ik ben totaal onbekend met VAG motoren dus:

- Staat de 1.9 TDI er om bekend erg vervuild te worden door de EGR? Is die gemakkelijk schoon te maken en zit het inlaatspruitstuk dan ook vaak vol met aangekoekte smurrie?

- Kan je de EGR van een 1.9 gemakkelijk afdoppen of wordt die elektronisch aangestuurd en krijg je motor storings melding?

- En hoe houdt de turbo zich van een 1.9 zonder EGR? Kan die daar tegen of wordt die snel te heet? (en draait die vroeg of laat in de soep). Ik ben zeker geen coureur maar houdt wel af en toe van om 'm op z'n staart te trappen en de zomers zijn hier heet (= minder koeling voor de turbo).
 

Havana

Forumguru
Bij de 1.9 tdi kun je de EGR gewoon softwarematig uitprogrammeren, of afdoppen ook nodig is hangt af van de motorcode. Bij mijn BLS was het feitelijk niet nodig maar omdat de turbo enz er toch af moest hebben ze de complete EGR eraf gesloopt.

Turbo zonder EGR is geen probleem, is eerder beter dan zonder!
 

Boet

Actief lid
Ik rij met hetzelfde blok rond. Gechipt en sinds zowat een ton zonder EGR (afgedopt en weggeschreven). Ik heb geen last van smurrie meer. Geen roetontwikkeling en ik heb nog geen moment het idee gehad dat de boel oververhit raakte.

Verder heb ik het idee dat de turbo nu wat sneller opspoelt, maar dat kan subjectief zijn:)
 

Joske

Forumguru
ik betwijfel dat de hoofdzaak van een EGR je turbo koelen is hoor... misschien een mogelijke bijkomstigheid INDIEN de gassen over een EGR-koeler gaan, dan mss heel misschien kan dat de turbo wat koelen maar betwijfel dat toch ten sterkste :)

mijn EGR (Fabia) is bijvoorbeeld al niet gekoeld..
 

Vlaar032

Senior Member
Wijzig je met afdoppen/wegschrijven niet je uitstoot zodat de type goedkeuring vervalt?
Niet dat het in NL zoveel geeft, als-ie maar de APK haalt. En dat lukt ook zonder EGR of roetfilter.
En als bijvoorbeeld mijn roetfilter het zou begeven, kan ik het eventueel laten leeghalen hier in Houten bij een tuning bedrijf en ze programmeren dan de regeneratie er uit. Aangezien dat iets van 5 a 600 kost en een nieuw roetfilter het dubbele zou ik 'm ook laten weghalen.
(Maar misschien mag ik dan volgend jaar het centrum van Utrecht niet meer in?)
 

VEEJAY

Forumguru
Duurt langer voordat de motor opwarmt zonder EGR. Is in de winter niet aangenaam. Wellicht ook niet zo goed voor de motoronderdelen die niet vlot op bedrijfstemperatuur komen in de winter.
 

niek

Lid
Ik heb bij mijn Roomster 1.9 TDI 1,5 jaar geleden na overleg met VAG Nuenen de EGR alleen softwarematig laten wegschrijven. Verschil voor en na merk ik eigenlijk tot nu toe niet. Behalve dat ik nu hopenlijk niet meer financieel leegloop op een dichtgeslibte EGR.
 

auriga

Forumguru
De EGR dient ervoor om de ontbrandingstemperatuur te verlagen waardoor er minder schadelijke stikstofoxiden worden uitgestoten.
Dit gebeurt door het zuurstofgehalte te verlagen door bijmengen van uitlaatgassen.

Leuk voor het milieu maar je verstikt (en vervuilt) je motor gewoon.
Als je flink aan het gas hangt gaat de EGR dicht, want dan is er vermogen nodig en dus zoveel mogelijk koele zuurstofrijke inlaatlucht.
 
Ok, merci voor de reacties. Bij mijn oude 2.0Hdi blok ging het overschot aan vulling via de waste-gate weg richting EGR en het afdoppen ervan zorgt voor een 'te' hoge turbodruk volgens zeggen op een ander forum.
Echter na een beetje verdiept te hebben in de turbo materie lijkt me dat inderdaad onwaarschijnlijk en gooit die het teveel aan vulling er via de uitlaat uit en kan de EGR dus idd gewoon software matig uitgeschakeld worden. Minder snel op temperatuur komen (dus slijtage) neem ik op de koop toe. Ik doe sowieso de eerste 10km rustig aan.

Enfin, een mooi klusje voor van de winter als ik me eens goed ingelezen heb in het hele software/ uitlees programma van Skoda om dat eventueel aan te schaffen.

Die kabel waarmee je 'm uitleest, is die trouwens ook te gebruiken voor de rest van de auto's die tot de VAG groep horen? (Net zoals Elsawin er ook voor alle VAG merken bestaat)?

Dat 'verlaagd' de aanschaf prijs een beetje als m'n vrouw van het voorjaar de Mégane de deur uit doet en er ook een 'VAG auto' voor terug neemt.
 

jos_br

Actief lid
Ok, merci voor de reacties. Bij mijn oude 2.0Hdi blok ging het overschot aan vulling via de waste-gate weg richting EGR en het afdoppen ervan zorgt voor een 'te' hoge turbodruk volgens zeggen op een ander forum.
Echter na een beetje verdiept te hebben in de turbo materie lijkt me dat inderdaad onwaarschijnlijk en gooit die het teveel aan vulling er via de uitlaat uit en kan de EGR dus idd gewoon software matig uitgeschakeld worden. Minder snel op temperatuur komen (dus slijtage) neem ik op de koop toe. Ik doe sowieso de eerste 10km rustig aan.


Enfin, een mooi klusje voor van de winter als ik me eens goed ingelezen heb in het hele software/ uitlees programma van Skoda om dat eventueel aan te schaffen.

Die kabel waarmee je 'm uitleest, is die trouwens ook te gebruiken voor de rest van de auto's die tot de VAG groep horen? (Net zoals Elsawin er ook voor alle VAG merken bestaat)?

Dat 'verlaagd' de aanschaf prijs een beetje als m'n vrouw van het voorjaar de Mégane de deur uit doet en er ook een 'VAG auto' voor terug neemt.

Met de VCDS kun je de egr niet wegschrijven, dit moet door een tuner gebeuren die daadwerkelijk het programma aanpast.

Jos.
 

louigi58

Senior Member
Klopt, ik heb het destijds gecombineerd met tuning bij JD zonder meerprijs. Voor en na tuning had ik in de winter ca. 20 km nodig om de 90 graden watertemp te bereiken. Moet zeggen wel met woonwerk sukkelen, bij wat steviger doorrijden kwam hij wel sneller op temperatuur.
 
Heeft iemand trouwens een kleine handleiding om de EGR en het inlaatspruitstuk te demonteren om te reinigen? Wel zo gemakkelijk om me van te voren in te lezen hoe lang het allemaal gaat duren en welke pakkingen er nodig zijn.
Merci
 

Boet

Actief lid
@turboturbo; klopt. Maar dat had meer te maken met een kachel die na een km. of veertig, vijftig nauwelijks nog warmte gaf. Dus als het kouder wordt dan ongeveer 5 graden, wordt de ondergrille afgesloten.

Dat werkt wat beter. Zeker ook omdat het blok dan sneller opwarmt. Temeer omdat ook bij mij de EGR afgedopt is, duurt het wat langer voordat het blok op temperatuur is. Niet dat het mij veel uitmaakt; de eerste 20 km doe ik toch lekker rustig aan.

Maar zodra je fors prestaties vraagt, kun je het ding er beter weer afhalen:)
 

VEEJAY

Forumguru
Ik moest vanuit Utrecht naar Den haag zonder EGR, in het verleden file rijdend.

Bij Gouda was ie nog niet eens warm, sterker nog ik moest stationair toeren maken om de boel warm te houden (achteraf denkend best triest). Je zag de motortemp via de Climatronic 19.2 gewoon weer afnemen. Dus zat ik met sjaal en dikke jas in de auto, die tijd is gelukkig voorbij nu.

Ik zeg niet dat dat de reden was van een kappotte koppaking maar het gebeurde wel tijdens die koude periode feb 2013.

Tip van de dag: Als je toch gaat rommelen verwijder dan meteen ook de EGR Koeler want dit is een potentieel koelvloeistof lekkage plek.
 
Bovenaan Onderaan