ElScorpione
Forumguru
Ik rijd in een Octavia Combi 1.6 TDI Greenline (bouwjaar 2010). De auto heeft nu 150.000 km gelopen. Tot nu tot zonder problemen.
Vorig jaar zomer begon in Zuid-Frankrijk het lampje van het motormanagement te branden. Niet veel later volgde de melding "Engine Fault" in het display. Een lokale Skoda Dealer heeft toen de auto uitgelezen en een of andere sensor van het uitlaatgasrecirculatiesysteem vervangen. Deze dealer vertelde mij toen ook dat er een sporadische storing van de EGR klep te zien was en dat die waarschijnlijk nog eens zou terugkeren. Sindsdien is het lampje niet meer gaan branden.
Vorig jaar oktober heeft de auto onderhoud gehad. Het storingsgeheugen is toen opnieuw op mijn verzoek uitgelezen en toen bleek de storing van de EGR klep toch weer voor te komen. Het storingsgeheugen werd gewist en de klep is niet vervangen. In december begon het lampje van het motormanagement weer te branden en ook de melding "Engine Fault" was er weer. Mijn dealer constateerde toen wederom een storing van de EGR klep maar nu ook van de luchtmassameter. Hij adviseerde mij om de EGR te vervangen. Ik heb toen aangegeven dat ik daar nog even mee wilde wachten.
Inmiddels ben ik overgestapt op diesel van Texaco (in plaats van een merkloze pomp) en sindsdien is de storing niet meer teruggekomen. Althans, het lampje heb ik niet meer zien branden.
Wat ik wel merk is dat de auto bij lage toeren (ronde 1500) bij optrekken af en toe stottert. Binnenkort moet de auto voor een APK en zal men het storingsgeheugen weer uitlezen om te kijken of er nog storingen geregistreerd zijn.
Nu lijkt het er ook op dat mijn GPS antenne kapot is, aangezien mijn Amundsen geen GPS signaal ontvangt.
Na een paar jaar zeer trouwe dienst lijkt mijn Octavia, waar ik zo tevreden over was, toch wat kuren te krijgen. Ik hoop maar dat het hier bij blijft.
Mijn vragen:
Vorig jaar zomer begon in Zuid-Frankrijk het lampje van het motormanagement te branden. Niet veel later volgde de melding "Engine Fault" in het display. Een lokale Skoda Dealer heeft toen de auto uitgelezen en een of andere sensor van het uitlaatgasrecirculatiesysteem vervangen. Deze dealer vertelde mij toen ook dat er een sporadische storing van de EGR klep te zien was en dat die waarschijnlijk nog eens zou terugkeren. Sindsdien is het lampje niet meer gaan branden.
Vorig jaar oktober heeft de auto onderhoud gehad. Het storingsgeheugen is toen opnieuw op mijn verzoek uitgelezen en toen bleek de storing van de EGR klep toch weer voor te komen. Het storingsgeheugen werd gewist en de klep is niet vervangen. In december begon het lampje van het motormanagement weer te branden en ook de melding "Engine Fault" was er weer. Mijn dealer constateerde toen wederom een storing van de EGR klep maar nu ook van de luchtmassameter. Hij adviseerde mij om de EGR te vervangen. Ik heb toen aangegeven dat ik daar nog even mee wilde wachten.
Inmiddels ben ik overgestapt op diesel van Texaco (in plaats van een merkloze pomp) en sindsdien is de storing niet meer teruggekomen. Althans, het lampje heb ik niet meer zien branden.
Wat ik wel merk is dat de auto bij lage toeren (ronde 1500) bij optrekken af en toe stottert. Binnenkort moet de auto voor een APK en zal men het storingsgeheugen weer uitlezen om te kijken of er nog storingen geregistreerd zijn.
Nu lijkt het er ook op dat mijn GPS antenne kapot is, aangezien mijn Amundsen geen GPS signaal ontvangt.
Na een paar jaar zeer trouwe dienst lijkt mijn Octavia, waar ik zo tevreden over was, toch wat kuren te krijgen. Ik hoop maar dat het hier bij blijft.
Mijn vragen:
- Is het noodzakelijk om die EGR klep te vervangen? Zijn er eventueel alternatieven? Wat gaat dat kosten?
- Heeft de storing in de luchtmassameter met de EGR te maken of staat die op zichzelf? En wat kost het vervangen van een luchtmassameter?
- Kan de kwaliteit van de diesel invloed hebben op storingen van de EGR klep?
- Is het probleem met de GPS ontvangst te wijten aan de GPS antenne?