EGR en luchtmassameter Octavia 1.6 TDI Greenline (2010)

ElScorpione

Forumguru
Ik rijd in een Octavia Combi 1.6 TDI Greenline (bouwjaar 2010). De auto heeft nu 150.000 km gelopen. Tot nu tot zonder problemen.

Vorig jaar zomer begon in Zuid-Frankrijk het lampje van het motormanagement te branden. Niet veel later volgde de melding "Engine Fault" in het display. Een lokale Skoda Dealer heeft toen de auto uitgelezen en een of andere sensor van het uitlaatgasrecirculatiesysteem vervangen. Deze dealer vertelde mij toen ook dat er een sporadische storing van de EGR klep te zien was en dat die waarschijnlijk nog eens zou terugkeren. Sindsdien is het lampje niet meer gaan branden.

Vorig jaar oktober heeft de auto onderhoud gehad. Het storingsgeheugen is toen opnieuw op mijn verzoek uitgelezen en toen bleek de storing van de EGR klep toch weer voor te komen. Het storingsgeheugen werd gewist en de klep is niet vervangen. In december begon het lampje van het motormanagement weer te branden en ook de melding "Engine Fault" was er weer. Mijn dealer constateerde toen wederom een storing van de EGR klep maar nu ook van de luchtmassameter. Hij adviseerde mij om de EGR te vervangen. Ik heb toen aangegeven dat ik daar nog even mee wilde wachten.

Inmiddels ben ik overgestapt op diesel van Texaco (in plaats van een merkloze pomp) en sindsdien is de storing niet meer teruggekomen. Althans, het lampje heb ik niet meer zien branden.

Wat ik wel merk is dat de auto bij lage toeren (ronde 1500) bij optrekken af en toe stottert. Binnenkort moet de auto voor een APK en zal men het storingsgeheugen weer uitlezen om te kijken of er nog storingen geregistreerd zijn.

Nu lijkt het er ook op dat mijn GPS antenne kapot is, aangezien mijn Amundsen geen GPS signaal ontvangt.

Na een paar jaar zeer trouwe dienst lijkt mijn Octavia, waar ik zo tevreden over was, toch wat kuren te krijgen. Ik hoop maar dat het hier bij blijft.

Mijn vragen:
  • Is het noodzakelijk om die EGR klep te vervangen? Zijn er eventueel alternatieven? Wat gaat dat kosten?
  • Heeft de storing in de luchtmassameter met de EGR te maken of staat die op zichzelf? En wat kost het vervangen van een luchtmassameter?
  • Kan de kwaliteit van de diesel invloed hebben op storingen van de EGR klep?
  • Is het probleem met de GPS ontvangst te wijten aan de GPS antenne?
Alvast bedankt voor de reacties
 

Cordoba

Forumguru
Probleem met de EGR-klep heeft ook te maken met de manier waarop een auto gebruikt wordt: een auto die vooral lange ritten maakt, en met enige regelmaat op toeren gereden wordt, zal veel minder last hebben van vervuiling van het EGR-systeem, dan een auto die alleen korte stukjes rijdt, nooit op temperatuur komt, en altijd heel laag in de toeren gehouden wordt. Bij verschillende motoren kun je de EGR-klep óf mechanisch dichtzetten (plaatje ertussen) of weg laten schrijven bij bijvoorbeeld een tuningbedrijf.

De luchtmassameter zelf kost meestal een aantal tientjes(afhankelijk van het type), dus dat is te overzien, maar de plek waar ze geplaatst zijn kan ook nog veel invloed hebben op de kosten voor de vervanging.

Voor de GPS heb je een aantal opties: je kunt proberen of je met een losse GPS antenne (die je bijvoorbeeld achter je dashboard wegstopt) wel een goed signaal krijgt (als dit kan bij de Amundsen). Dit is een goedkope oplossing, en werkt vaak het beste.
 

ElScorpione

Forumguru
Dank voor je reactie. Ik rijd met deze auto veel woon/werkverkeer en dat gaat om 100 kilometer heen en 100 kilometer terug. Rit gaat over wegen waar 80 tot 100 is toegestaan. Voor het merendeel lange stukken dus.
 

kansberg

Forumguru
De EGR klep is ook softwarematig dicht te zetten, wellicht is dat een oplossing. Dit wordt niet door een dealerbedrijf gedaan in de eerste instantie maar er zijn er velen die een dergelijke handeling kunnen uitvoeren.

Heb zo de prijs van een lmm niet paraat maar reken op € 150,00 - € 250,00. Vervangen is een simpel klusje.

De kwaliteit van dieselolie in Nederland is van dusdanige kwaliteit dat dit geen invloed mag hebben op de motorverontreiniging of andere zaken. Dit geldt ook voor de 'witte' merken.

Wat wel erg van invloed is op een moderne turbodiesel zoals de 1.6 TDI, is het gebruik. Korte ritten vervuilen de motor vele malen meer dan langere ritten. Het roetfilter raakt eerder verstopt en de auto moet vaker regenereren om het filter te reinigen. Ook de EGR en de turbo ondervinden hier last van bij veel korte ritten. Dat deze onderdelen dan eerder storing vertonen, of erger, vervangen dienen te worden is dan logisch.

Als je het op prijs stelt wil ik je wel een pb'tje sturen wat ik heb gedaan om dit soort problemen te voorkomen. Er zijn truckjes om veel ellende op (langere) termijn te voorkomen...
 

ElScorpione

Forumguru
Dank voor je reactie. Alle tips om ellende te vermijden zijn welkom. Dus ik zie je bericht graag verschijnen!
 

Cordoba

Forumguru
@kansberg Ik heb volgens mij ook prijzen gelezen van een LMM die rond de 50€ zou kosten bij de automaterialenhandel, ik weet of je daar wel eens komt?:D
Misschien dat het een totaal ander type is, of een imitatie? De prijzen die je noemt ken ik helaas wel van een lambdasensor.

Overigens ben ik als lid niets meer hoor Kansberg, en omgekeerd overkomt het mij ook af en toe, dat ik 'te langzaam typ'.
 

Joske

Forumguru
Ik heb maar snel gekeken maar als je een motorcode CAYC hebt, kost de luchtmassameter een €133 a €150 bij je dealer.

03L906461 = artikelnummer onder voorbehoud (moet ik nog eens nakijken als ik wat langer wakker ben ;) )

Luchtmassameter zit net aan het luchtfilterelement, er juist voorbij. Moet wel relatief makkelijk te spotten zijn.
 

Havana

Forumguru
EGR gewoon laten wegschrijven bij een tuner. De bekende jongens kunnen dat voor je verzorgen voor ongeveer 125 euro. Werkt prima en je motor zal je dankbaar zijn. Je kunt ook voor volledige chiptuning gaan, daar zit het wegschrijven van de EGR standaard bij in.

Vagtechniek, JD, JB Autoservice, Hartog, VVT, TVS : er zit er altijd wel eentje in de buurt me dunkt...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

kansberg

Forumguru
@Cordoba :

Gisterenavond had ik al even gekeken maar binnen mijn leveranciers komt er geen luchtmassameter naar boven dus ik denk dat deze vooralsnog slechts via de dealer te verkrijgen is. Op termijn zal deze ongetwijfeld via de retrofit kanalen leverbaar worden.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik ben van plan om zeker nog 100.000 met deze auto te rijden. Is dat mogelijk als ik de motor laat tunen? Hoe schadelijk voor je motor en versnellingsbak, koppeling e.d. is dat eigenlijk?
 

kansberg

Forumguru
Bij tuning is er geen sprake van schade aan de motor mits het binnen de perken blijft. De fabrikant bouwt marges in bij de ontwikkeling van een type motor, hetgeen nu ook te zien is daar dit blok nu al op de markt is met 120 pk. (VW Passat).

Bij het continue aanspreken van het extra vermogen hebben koppeling, bi-massa vliegwiel en versnellingsbak wel extra te lijden en zullen eerder mankementen vertonen. In de praktijk zal dit niet snel gebeuren, al zie ik regelmatig 'petjes' die het wel voor elkaar krijgen de techniek op deze manier te vernielen.

De meesten, en daar reken ik mijzelf voor het gemak ook maar even onder, laten de auto tunen voor extra vermogen bij het trekken van een caravan en om voordeliger met brandstof om te springen. Af en toe een snelle inhaalactie is wel leuk natuurlijk en laat mij met enige regelmaat hiertoe verleiden. Gewoon om dat het kan :D. Ook ik ben van plan 100.000 km. te rijden vanaf km. stand 130.000. Heb er het volste vertrouwen in.
 

Havana

Forumguru
Als je een premium chiptuner kiest dan zal alles binnen de perken blijven, kies je een prutser zoals Ziptuning, Ventura, ATM of een andere universele dan loop je wel degelijk een risico.

Ook zonder tuning kun je binnen nu en 50.000 km redelijkerwijs verwachten dat je vliegwiel aan vervanging toe is. Volgens mij kun je voor jouw type daar voor 700 euro een vast vliegwiel in laten zetten (een nieuw 2 massa vliegwiel kost ongeveer 1200 euro incl montage).
 

chris01

Senior Member
wij hebben een 1.9 tdi en stotterde ook vaak tegen de 2000 toeren. nu heb ik het brandstoffilter vervangen. en hij stottert niet meer, zou je mischien ook nog even naar kunnen kijken.
 

Cordoba

Forumguru
@kansberg een jaar of 5 terug waren LMM's (o.a. van Bosch) wel via automaterialenzaken te koop. Misschien zijn ze uit het assortiment omdat ze minder stuk gaan, of zijn er ondertussen andere fabrikanten die contractueel niet aan derden mogen leveren (vergelijk het met de kaart updates voor originele Vag-navigatie).

Nog een kleine aanvulling op het tuningverhaal van Kansberg: soms zijn ook de emissie eisen de oorzaak van de mindere prestaties bij originele software, en in geval van tuning loop je dan soms zelfs minder kans op motorproblemen (bij origineel kan de EGR wat eerder dichtslibben en in hele extreme situaties allerlei problemen geven).
 

kansberg

Forumguru
@Cordoba : LMM's zijn er legio, wij verkopen ze vrijwel dagelijks. Maar voor de 1.6 DTI (CAYC) motoren is deze (nog) niet verkrijgbaar in de 'retrofit' branche. Omdat dit een vrij nieuw ontwikkelde motor is, en er bijgevolg nog niet voldoende vraag is naar LMM's als vervangingsdeel, is deze vooralsnog alleen verkrijgbaar in het OEM circuit. Dat dit niet lang meer op zich zal laten wachten, is wel duidelijk, er rijden inmiddels al vele 1.6 TDI'tjes rond en de kilometerstanden worden steeds hoger dus ook interessanter voor de LMM fabrikanten (bijvoorbeeld Facet, Febi, Meyle, Delphi) om deze te ontwikkelen en in de markt te zetten.
 

Cordoba

Forumguru
Dan heb je verkeerd begrepen @kansberg Ik dacht dat je bedoelde dat je helemaal geen LMM's verkocht, en daar was ik heel verbaasd over. Ik begrijp nu dat dit alleen voor dit motortype was bedoeld.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb wat informatie opgezocht over het dichtzetten van de EGR. Er wordt geadviseerd om dit samen met het verwijderen van het DPF te doen. In combinatie met chiptuning levert de motor dan 135PK. VAG techniek biedt o.a. deze mogelijkheid. Nu las ik dat het verwijderen van het DPF een modificatie aan de auto is, waardoor deze niet meer voldoet aan de type goedkeuring van de RDW. Dat zou bij APK een afkeuring kunnen opleveren. Hoewel de emissie via de OBD gecontroleerd schijnt te worden, baart me dit toch wel een beetje zorgen. Ik zit namelijk niet te wachten op een APK afkeur, waarbij ik alsnog het roetfilter weer moet laten monteren. En wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen bij schade als de verzekeraar constateert dat de auto is gemodificeerd? Hebben jullie hier meer informatie over of ervaring mee?
 

kansberg

Forumguru
Controleer wel eerst even het kenteken achter de typeaanduiding. Een heel enkele keer staat de roetkat er wel op, maar dit komt hoogst zelden voor (als je hem dan verwijdert kom je op de APK in problemen). Als er op je kenteken geen roetkat staat, dan is er bij de APK geen controle op de aanwezigheid van een katalysator bij een voertuig uitgerust met een dieselmotor. En voor de duidelijkheid: het is geen roet-kat maar een oxidatie-kat. Hij is aanwezig om je NOX gehalte omlaag te krijgen. Dat gehalte gaat met dichte EGR en zonder katalysator natuurlijk omhoog, maar daar wordt bij de APK niet op getest.

Bron: Gerrit Speek.
 

Joske

Forumguru
de herverbranding (EGR) doet de NOx dalen maar roetvorming stijgen (meer CO2). Vandaar dat er een roetfilter gemonteerd is geweest fabrieksaf. (DPF)

Dus met dichte EGR gaat je NOx waarde omhoog maar daalt de CO2 (en dus ook roet)uitstoot.
 
Bovenaan Onderaan