EGR en roetfilter

Cees33

Forumguru
Ik heb inmiddels veel opgezocht over dit probleem maar kom er niet helemaal uit. Dus de hulpvraag maar weer aan jullie.

Is het verstandig om de EGR klep direct weg te laten schrijven zodra ik mijn 2.0 TDI in ontvangst mag nemen. Kan dat direct bij een nieuwe auto, of is het niet meer nodig omdat de software beter is geworden?

Heb bij mijn oude O2 ook de EGR en de Turbo vervangen rond de 180.000. Dat lijkt me redelijk normaal, maar ik lees nu veel horror verhalen over dit probleem. Wat is wijsheid?
 

skodasuperb94

Forumguru
Eigenlijk is het heel simpel, de werkingen en functie van de egrklep staat hier beschreven, duidelijker kan het niet.

Uitkomst is nog simpeler, Europese emissienormen maken het voor auto fabrikanten steeds lastiger.
De egrklep is er daar een van, om aan bepaalde eisen te voldoen (NOx). Echter is gebleken dat op den duur dit systeem een grote manco kent, en dat is vervuiling, met op den duur grote kosten.
Het laten "wegschrijven" van de egr klep voorkomt dit probleem en komt de motor (inlaat traject) ten goede.

Antwoordt op je vraag is dan ook, dichtzetten die handel !!
 
Laatst bewerkt:

skodasuperb94

Forumguru
Dealer weet ik niet of zij dat kunnen en ook doen, maar ik denk niet dat die daar erg happig op zijn.

Ik ben volgende maand bij tvs en laat mijn egrklep daar direct weg schijven.
Maar er zijn er genoeg die dit ook voor je kunnen doen, ik dacht dat @Antera dit ook kan.
 

Cees33

Forumguru
Ok, hoop niet dat ze dat dan zien bij een onderhoudsbeurt en vervolgens moelijk gaan doen.....
 

skodasuperb94

Forumguru
Heb er nog niet van gehoord dat een dealer daar moeilijk over doet / heeft gedaan, Als ze het überhaupt al zien.
Het gaat om het behoudt van je motor en als je dealer daar moeilijk over zou doen, andere dealer zoeken.....
 

Havana

Forumguru
Direct weg laten schrijven en duidelijk bij iedere beurt tegen dealer zeggen dat ze op dit vlak geen updates uitvoeren.

Ik zou overigens zelf meteen voor chiptuning gaan, dus eerst ff 3000 km inrijden en dan chip+EGR. Een chip is namelijk nauwelijks duurder dan alleen de EGR.

Roetfilter is een heel ander verhaal. Tot 1 juli mag deze nog verwijderd worden, maar de APK wordt wel uitgebreid met een visuele inspectie. Je enige optie is dus open flexen, leeg tikken en weer dichtlassen. Er zijn diverse chiptuners die dit nu nog aanbieden maar zoals gezegd na 1 juli is het verboden.

Dan heb je nog de discussie of dit ethisch gezien wel door de beugel kan. Bij de EGR speelt dit vreemd genoeg wat minder.
 

Cees33

Forumguru
Helaas wordt mijn auto pas eind augustus geleverd. Roetfilter zal dus niet meer lukken. Volgens dealer vervalt fabrieksgarantie als ik de O3 laat chippen.....rij privé dus garantie is wel belangrijk.
 

Kempes

Forumguru
Ik zou eerst eens navragen bij een goede VAG tuner.. want je krijgt hier antwoorden die niet kloppen..

Zover ik weet kan bij bijvoorbeeld de 1.6 van de Octavia 3 de EGR alleen uitgezet worden als je roetfilter weg laat halen. Of dit bij de 2.0 ook zo is weet ik niet maar het zou me niets verbazen

En Antara kan dacht ik geen EGR dichtschrijven dat kunnen alleen chiptuners...
 

skodasuperb94

Forumguru
even op de site van Lowering (antera) gekeken en kan hij idd niet va.2004

"EGR klep voor 85% dichtzetten bij Audi en VW: de 'oude' 90, 110 en 115 pk motoren, Golf 4 ASZ en AXR motoren. Niet bij VAG v.a 2004"

Dat wordt dus toch even informeren bij TVS, JD, VAG Tuning etc.
 

pr0mo

Lid
TVS kan de EGR-klep software matig wegschrijven waarbij je roetfilter gewoon actief blijft.
Kan zowel voor de 1.6 als 2.0tdi.
 

Cees33

Forumguru
TVS kan de EGR-klep software matig wegschrijven waarbij je roetfilter gewoon actief blijft.
Kan zowel voor de 1.6 als 2.0tdi.
Klopt, VAG tuning kan het ook. Alleen geven zij aan dat ik dan wel regelmatig langdurig met meer dan 2000 rpm moet rijden. Om de roetfilter schoon te rijden.

Maar wat is regelmatig en wat is langdurig?

Iemand een idee? Is eenmaal per week een snelwegrit van een half uur voldoende?
 

Rataplan

Forumguru
Gewoon geregeld goed doorrijden als de motor warm is. Het roetfilter moet namelijk goed heet zijn, wil deze zich schoonmaken. Dus niet het nieuwe rijden toepassen, durf eens hoger in toeren te blijven hangen.

Bij mijn werkauto heb ik het egr systeem volledig tussenuit gehaald. Ene kant een plaatje dat 'm afdopt en aan de andere kant een rechtstreekse pijp naar de intercooler.
 

Cees33

Forumguru
Ik heb de auto nu 4 maanden en heb 10.000 op de teller staan. Voor de derde keer brand het lampje van het roetfilter weer. 10 dagen geleden nog een flinke snelwegtrip gemaakt. Kan toch niet zo zijn dat ik perse iedere week de snelweg op moet? Ik rijd soms weken niet opmde snelweg en dan weer eens een flinke trip.

Iemand ervaring hiermee.
 
Bovenaan Onderaan