EGR foutcode?

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,
Mijn garage heeft een foutcode uitgelezen van een "recirculatieklep" of iets dergelijks. Wellicht EGR? Ik weet niet welke code het is, maar de auto loopt verder goed, verbruikt niet veel en blijkbaar zijn de emissies ook goed want hij kwam wel door de APK. Hij is gereset, maar weet iemand of dit kwaad kan?

Adoks

Senior Member
Als het een zogenaamde intermitterende fout is, dan zou ik me nog even geen zorgen maken over de EGR (recirculatie/milieuklep). Het kan best zijn dat na het verwijderen van de foutmelding deze nooit meer terugkomt.

Het zou goed zijn om tijdens het rijden een log te maken van de meest gebruikelijke parameters wat de motor betreft. Dat maakt 'troubleshooting' wat eenvoudiger.

Ik zou er nu niet minder van slapen want zoals je aangeeft loopt de motor goed en een defecte EGR is niet direct schadelijk voor je motor. Hou het in de gaten.

Enne meten is weten..

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,
Dank voor je uitleg. De foutmelding komt wel terug, hij is nu voor de 2e keer gereset. Helaas was ik op het moment dat mijn garage dat vertelde niet zo alert en was even vergeten dat dit de 2e keer was.
Hoe werkt dat EGR systeem? Zit er ergens een klep in het uitlaatspruitstuk ofzo? En deze zou dus niet goed functioneren? Ik zal in elk geval de volgende keer eens vragen welke foutmelding hij uitleest.

Adoks

Senior Member
Deze klep zit in het hoge druk gedeelte tussen inlaat en uitlaat. Dus tussen motor en turbo voor zowel inlaat als uitlaat. Via de klep worden uitlaatgassen retour gestuurd naar inlaat om (voornamelijk) vlamtemp. van brandstof in de cilinders te verlagen --> minder NOx uitstoot. Uitlaatgassen via EGR dragen verder niet (nauwelijks) meer bij aan de verbranding.

Rick Blaine

Actief lid
Geldt dit ook voor de 1.6 die ik heb? Of alleen voor tdi's? Misschien heb ik het verkeerd begrepen en ging het om een andere recirculatieklep (climatronic)

Bovenaan Onderaan