EGR inname voor of na roetfilter?

Als ik of andere TDI forums kom, lees ik heel vaak over problemen met de EGR klep. Ik heb ook op dit forum gezocht maar hier niets over gevonden.

Is dit hier op dit forum al eens besproken? Ik ben hier geinteresseerd in aangezien ik een heleboel "horror" foto's zie van dicht geslibte inlaatbuisen door roet. Ik zou me overigens kunnen voorstellen dat de inname van uitlaatgas nu gedaan wordt na het roetfilter. Weet iemand dit misschien.

Het valt me ook op dat ik op internet niets kan vinden mbt technische details van het 1.2 TDI driecilinder blok. Het enige wat ik vindt als ik 1.2TDI google zijn plaatjes en beschrijvingen van de oude 3 cilinder die in de Lupo3L zit.
 

Ronnie

Forumguru
Het valt me ook op dat ik op internet niets kan vinden mbt technische details van het 1.2 TDI driecilinder blok. Het enige wat ik vindt als ik 1.2TDI google zijn plaatjes en beschrijvingen van de oude 3 cilinder die in de Lupo3L zit.
Ik neem aan dat je de 4 cylinder TDI motor bedoelt?
Ik heb hier wel een Explosietekening van het EGR traject van een 4 cyl 1.2TDI (GL)
Het is helaas te groot om hier te plaatsen (1,5MB) als je een mailadres in m'n PM box zet krijg je hem toegestuurd.
 

wanderer

Senior Member
hij vraagt duidelijk naar het 3-cilinderblok 1.2 TDI, die dus in oa de Fabia Combi Greenline wordt toegepast...
 

Monteurtje

Forumguru
Inderdaad het gaat hier om de 3 cilinder. De leiding/buis die naar de EGR klep gaat zit voor het roetfilter. Namelijk op de turbo. vandaar gaat die door een koeler enzo naar de inlaat van de motor.
Wat wil je weten van deze motor dan, Reuzenpanda?
Het is niet te omzeilen. Want zal je er een plaatje tussen doen. Gaat dat storing geven. Het enige wat wel gedaan wordt is een plaatje met een kleinere doorlaat er tussen te plaatsen als daar redenen voor zijn. Dus een bepaalde klacht van de klant.
 
Monteurtje, bedankt voor je antwoord. De reden dat ik dit wil weten is vanwege de "horror" plaatjes op internet van totaal verstopte inlaatbuizen door roet. Ik lees ook veel dat ze hem inderdaad afsluiten maar dat dan de NOx waardes in je uitlaatgas omhoog gaan maar dat je motor dan veel schoner blijft. Voor wat betreft de technische info van het blok, daar ben ik gewoon benieuwd naar. Is er een distibutieriem of ketting, dat soort vragen enzo.
Wat bedoel je met een bepaalde klacht van een klant? Welke klacht dan?
gr. Reuzenpanda

Zie hieronder het "horror"plaatje

Egr-dicht-geslibt.jpg
 

FabiaGL

Actief lid
Voor wat betreft de technische info van het blok, daar ben ik gewoon benieuwd naar. Is er een distibutieriem of ketting, dat soort vragen enzo.
De fabia heeft een distributieriem die pas na 210.000 kilometer(of 10 jaar) vervangen hoeft te worden.
 

Monteurtje

Forumguru
Een klacht die je kan hebben is: Bij constante snelheid dat de auto dan wat 'inhoud'. En als je op de cruise control rijdt merk je dat soms best goed. Het lijkt een beetje of het roetfilter aan het regeneren is.
Door dan een plaatje met kleinere doorlaat bij de EGR klep te plaatsen wordt dat inhouden vermindert of gaat helemaal weg, zonder dat dat storingen veroorzaakt.
Als je een aantal specifieke vragen m.b.t de motor hebt moet je maar een pm sturen. Misschien kan ik wat dingen voor je opzoeken.
 
Bovenaan Onderaan