EGR kapot --> wegschrijven en afdichten?

Vanenkelen

Forumguru
Waarde forummers,

Heb even jullie tips/advies/ervaring nodig :-).

Specs van de patient:
1.9 TDI, BLS met roetfilter
230.000 op de teller

Gisteravond hoorde ik bij optrekken een sissend geluid, vooral bij gas geven (1700-2500 toeren) lijkt er ineens onder hoge druk lucht te ontsnappen. Mijn vermoeden was een scheur/probleem met een aan- dan wel afvoerslang van de turbo.

Vanmorgen de auto even naar de garage gebracht en net te horen gekregen dat er een probleem is met de EGR en niet met een slang van een paar tientjes. Reparatiekosten naar verwachting 1000-1200 euro. Uitleg van de garagist, op het moment dat de EGR klep opent ontsnapt er lucht uit het systeem, vandaar het sissen. Exacte details weet ik nu even niet.

Nu was ik van plan nog max 1-2 jaar met deze auto door te rijden en vind 1200 euro dan een hoop geld.

Is het (nu hij blijkbaar kapot is) nog mogelijk om de EGR te laten afdoppen en wegschrijven? Dan ben ik voor 250 euro klaar.

Thanks alvast weer voor jullie advies!
 

CDK

Forumguru
Er zit nog beweging in volgens je garagist, dus dan zou je hem softwarematig dicht of bijna dicht moeten kunnen laten zetten en afdoppen.
 

Vanenkelen

Forumguru
Inderdaad valt deze motor niet onder de betrapte motoren met originele VAG sjoemelsoftware. Wel sjoemelsoftware van TVS :-).

De gerenommeerde tuners zitten niet echt in de buurt, dus wilde graag even wat informatie hier ophalen zodat ik zelf wat meer kennis heb en een belletje met een van die partijen kan plegen.

Net de auto opgehaald en heel uitgebreid uitleg gekregen wat er aan de hand is. In het circuit achter de EGR klep zit een koeler, in die koeler is een klep kapot waardoor er uitlaatgas ontsnapt. Dus de EGR zelf is niet kapot. Maar aangezien de hele boel er dan toch af moet is het aan te raden om dan de EGR klep ook mee te pakken.

Begreep van de garagist dat dat koelcircuit alleen gebruikt wordt indien de EGR klep functioneert, dus mijn aanname is nu inderdaad dat wegprogrammeren en afdoppen van de EGR mijn probleem gaat oplossen/omzeilen.

Met bovenstaande kennis ga ik inderdaad Vagtechniek maar eens bellen.

Iemand nog aanvullende tips/opmerkingen?
 

vaggie

Lid
Ik hoop voor je dat het nog kan. Al lezend denk ik wel dat er mogelijkheden zijn. Je zou ook eens met VVT kunnen bellen. Dat is een goede diesel specialist en tuner, ook mechanisch. Ik rij alweer 80k rond met hun sjoemelsoftware... en heb verder ook goede ervaringen met ze.

Gr
Vaggie
 

chris01

Senior Member
zou het sissen van de egr klep komen ?, hebben ze niet iets over het hoofd gezien dat er misschien .
heb het eens met mijn focus gehad , zat een heel klein gaatje in.
bij de octavia heb ik eens een lekkage gehad aan de ring die aan de onderzijde van de intercooler zit.
en deze wou ook goed sissen.
en ja ook ik kan VVT aanbevelen in Marum. is wel een stukje rijden , heb je wel wat!
en is het wel de egr, kan je er toch altijd 1 van de sloop halen.
hoop dat het voor jou mee valt !
 

Arjann

Forumguru
Ja sissen kan heel goed van de egr koeler afkomen. Daar zit een klep in die de uitaatgassen door de koeler laat gaan, en het asje van deze klep wil weleens gaan stuk gaan waardoor uitlaatgassen naar buiten lekken.
 

Vanenkelen

Forumguru
Ja sissen kan heel goed van de egr koeler afkomen. Daar zit een klep in die de uitaatgassen door de koeler laat gaan, en het asje van deze klep wil weleens gaan stuk gaan waardoor uitlaatgassen naar buiten lekken.

Ja precies dat, het sissen komt van de koeler die in het circuit na de EGR klep zit. Ze hebben het me heel netjes uitgelegd. Zie bijgaande foto, in de bovenste cirkel de EGR klep, in de onderste cirkel de koeler. Bij de blauwe pijl zit een klep, die nu kapot is en lekt.

IMG_9472.JPG
 
Bovenaan Onderaan