EGR klep defect

Frup

Forumguru
Tja, net een kleine week gereden in mijn mooie nieuwe gebruikte Yeti uit 2010 (2.0 TDI 4x4) met 128.000.
Gaan er twee lampjes branden: Motormanagement + knipperende gloeidraad. En in noodloop.
Balen dus. Vooral omdat de garage waar ik hem kocht 150 Km verderop zit.
Ook was onduidelijk of ik zonder nadelige gevolgen naar de garage zou kunnen rijden.
Gelukkig bood de garage aan om de diagnose (uitlezen) door een Skoda dealer in de buurt te laten doen. En de kosten te vergoeden. Diagnose: EGR defect. Oplossing: vervangen. Kosten: € 1080.
Hoop geld! Gelukkig heb ik 6 maanden Bovag garantie!
De garage (geen Skoda dealer) gaat het euvel nu herstellen (wel even 150 km rijden, 2 keer). Morgen breng ik hem daar heen.
Wat ze nu precies gaan doen weet ik niet. Ik lees veel berichten over vervangen, schoonmaken, afdoppen....
Daarom mijn vraag waar ik het beste mee af ben? Persoonlijk zou ik denk dat vervangen het beste is. Maar met reinigen zou het probleem ook zijn opgelost.
Advies?
 
Zou m lekker onder gatantie laten vervangen..
Die dingen gaan vaker stuk.. te vaak als je het mij vraagt..

Er zijn er ook zat die hem af katen doppen en software matig laten uitschakelen.. alleen is dat laatste voor de ijsberen weer wat minder goed..
 

Frup

Forumguru
<knip>.. Wat ze nu precies gaan doen weet ik niet. Ik lees veel berichten over vervangen, schoonmaken, afdoppen....
Daarom mijn vraag waar ik het beste mee af ben? Persoonlijk zou ik denk dat vervangen het beste is. Maar met reinigen zou het probleem ook zijn opgelost.
Advies?
Update: er is onder garantie een nieuwe EGR klep ingezet.
 
Das mooi.. kijken hoelang ie het vol houd ;)
Bij onze Touran's op het werk (eerdere lease waren er 6, nu na de wissel inmiddels paar jaar terug nog 5) waren er ook een stuk of 3 waarvan de EGR gedaan moest worden..
 

Frup

Forumguru
Vervelende dingen ja. Vooral kosten arbeidsloon zijn hoog. De klep zelf kost 380 euro. Ga hem toch wel weg laten schrijven. Wordt alleen actief tijdens regeneratie van dpf is mij uitgelegd.
 

Kempes

Forumguru
Klopt, en dat betekend dus dat hij nog steeds defect kan raken (al is de kans kleiner).....
 

ElScorpione

Forumguru
Nu er net een nieuwe inzit, zou ik niet aan wegschrijven beginnen. Dat is zonde. Bovendien heb je nog garantie. Wegschrijven zou ik pas doen als er weer problemen optreden. En mocht je hem toch laten wegschrijven, kies dan een tuner die er voor kan zorgen dat je roetfilter kan blijven werken. Bij sommigen moet na het wegschrijven van de EGR ook het roetfilter verwijderd worden (bij VAG techniek bijvoorbeeld). Bij JD Engineering zou het kunnen blijven zitten werd mij destijds verteld. En EGR alleen actief bij regeneratie? Dat lijkt mij erg sterk. Daar heeft een EGR volgens mij niets mee te maken.
 

Frup

Forumguru
Laat het bij Van Vught tuning in Marum doen. Die vertelde dat de klep normaal dicht zit, maar open gaat zodra de roetfilter moet gaan regenereren. Die wordt dus niet verwijderd. Zou ik ook niet willen. Wel wil een nieuwe EGR reparatie door verstopping voorkomen. Als ie dicht zit, dan is het te laat om weg te schrijven heb ik begrepen. Maar ik ben geen deskundige.
 

Kempes

Forumguru
@ElScorpione mijn blok, dus de 1.6 TDI uit de O2FL heeft de EGR nodig voor regeneratie. Dat weet ik 100% zeker want dit heb ik uitvoerig besproken bij JD op de middag dat ik hem bij JD liet tunen.

Bij mij staat de EGR dus dicht-geprogrammeerd tenzij er een regeneratie loopt, dan zal de EGR korte tijd in werking gaan.

Het blok van Frup is een een 2.0 maar deze zou anders kunnen werken, daar kan hij het beste even goed navraag overdoen alvorens te tunen..

Voor meer info, zie de reactie Rees Eend (werkzaam bij JD) in het volgende topic bij postnr 38

http://www.skodaforum.nl/forum/i/egr-klep-storing.29364/page-2#post-608638
 
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
Ja, zal na de ingreep ook zo gaan, open tijdens regeneratie, hebben ze uitgelegd...
Verder is rijden in de Yeti toch echt een plezier voor mij.
 

ElScorpione

Forumguru
Bij mijn O2 was destijds de hele boel weggehaald door VAG Techniek (zeer tevreden over trouwens). Dus EGR afgedopt, DPF verwijderd (vervangen door RVS buis) en tuning. Reed echt heerlijk. Mijn huidige O3 1.6 TDI is gewoon origineel.
 
Bovenaan Onderaan