EGR klep - hulp nodig

Mimi

Nieuw lid
Hallo Leden,

Mijn naam is Mimi en ik ben hier voor het eerst.

Ik heb een Skoda Fabia (comfort) uit 2000 met een AUB motor. Sinds een tijdje brand mijn motormanagement lampje. Ben naar de dealer geweest en deze constateerde dat mijn erg klep het heeft begeven. Nu vragen ze bij de dealer 300 tot 400,- voor het vervangen van de erg klep :shocked:. Ik vind dit behoorlijk prijzig. Om de egr klep te monteren, moet je 3 schroefjes losmaken. Dit kan ik (vrouw) zelfs nog wel, alleen heb ik dus gelezen (in deze forum) dat je de egr klep moet laten inleren. Hier heb ik de middelen niet voor.
Is er misschien iemand in de buurt van Leiden en/of Den-Haag die dit zou kunnen doen? Zo ja, wat zijn hier de kosten van?

De egr klep is nog niet ingebouwd, want ik ben bang dat de auto raar gaat doen of zo, zonder dat die is ingeleerd :smiley29:

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,
Mimi

Antera

Donateur
je kan zonder problemen de nieuwe egr erop zetten. de auto zal dan nog steeds rijden. Inleren kan daarna zonder problemen gebeuren.

Mimi

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet nu dat ik de egr klep kan vervangen zonder dat er problemen ontstaan. Heeft het wel nut om hem alvast te vervangen? Omdat die nog ingeleerd moet worden? Ik weet nl geen garage of persoon in de buurt van Leiden en/of Den-Haag die dit doet. Ja, de dealer, maar deze rekent wel erg veel vind ik.

Groetjes,
Mimi

Cyrus

Actief lid
Vaak zijn Skoda-dealers wel bereid om je auto aan de computer te hangen en storingen te verhelpen of wat instellingen aan te passen. Meestal rekent men daar erg weinig voor.

Hier staat overigens een lijst van leden die over een VAG-COM / VCDS-kabel beschikken en je wellicht ook kunnen helpen. Er staat ongetwijfeld iemand in de buurt tussen.

Het maakt overigens niet uit als je die EGR-klep alvast vervangt en pas een paar dagen later de storing in de computer verhelpt. Je moet er alleen niet te lang mee blijven doorrijden, want de motor staat nu in noodloop.

turboturbo

Forumguru
En als je een EGR klep hebt reinigd (gewoon met de tengels en een doekje/tandeborstel, zonder demontage), moet die dan ook opnieuw ingeleerd?

Inderdaad stoer van je, Mimi, om het zelf te proberen.

Mimi

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties.

Heb via de link van Cyrus, MacManiac78 (Den-Haag en omgeving) een mailtje gestuurd. Ga ook de Skoda dealer bellen om te vragen, wat ze rekenen voor het inleren van de egr klep en het resetten van de computer.

Groetjes,
Mimi

Mimi

Nieuw lid
Hallo Leden,

Daar ben ik weer!

Nou de egr klep zit erin (was een makkie :xyxthumbs:) en ik heb nu eindelijk een VAG-COM kabel (409.1) (en software 409.1 geactiveerd).
Heb in het weekend geprobeerd, om de egr-klep in te leren, maar ik weet niet precies wat ik moet doen :smiley29:

Heb de uitleg van Gerrit Speek gedaan, maar krijg niet alles te zien qwa meetwaardes.
Heb "Select - 01-Engine - Measuring blocks - groep 074 -go" gedaan, maar krijg alleen in het eerste vakje 0,75V te zien en de rest van de vakje staat: N/A.
Heb dit gedaan na een stukje rijden, zodat de koelvloeistof warm was (dit staat vermeld bij Gerrit).

Heb ook het internet afgespeurd, voor iets van codes oid voor de Fabia, maat kan het 1,2,3 niet vinden.

Zou iemand mij stap voor stap (beetje blond :shocked:) kunnen/willen uitleggen, wat ik moet doen?

Alvast heeeeeel erg bedankt.

Gr,
Mimi

Bovenaan Onderaan