Egr klep kapot of is ie smerig.

Zaterdag op de snelweg ping n begint het gloeispiraaltje te knipperen op het dashboard en met pijn en moeite rijd ie nog 120!!
Dus aan de kant motor uit en weer aan en hoppa alles gewoon en de 140 er weer voor!
Terugweg na een aantal km weer hetzelfde verhaal!uit en aan n rije maar weer!!
Bij thuiskomst naar de garage aan de computer n die zegt egr klep stuk.
Maar als ie stuk is dan moet ie tovh constant in de noodloop of zie ik dat verkeerd?graag jullie mening!!!
 

ElScorpione

Forumguru
De vraag is wat hier 'stuk' is. Welke storingscodes geeft het ding? Kan bijvoorbeeld dat de doorstroom te klein is, dan krijg je daar een melding van. Ik heb hetzelfde gehad (in Frankrijk) vorige jaar mijn Octavia. Er was toen een sensor defect. Toen zag men ook een sporadische EGR storing. Het lampje is na het vervangen van die sensor echter niet meer gaan branden. Vervangen van de EGR is over het algemeen kostbaar. Het valt te overwegen om hem softwarematig dicht te laten zetten. Hier in het forum kun je daar meerdere topics over vinden. Misschien handig om nog even te vermelden in wat voor Skoda je rijdt, welke motor er in zit en wat je kilometerstand is.
 

Havana

Forumguru
Als de EGR inderdaad stuk is is de verreweg de goedkoopste optie om even naar een goede tuner te rijden om 'm uit te laten programmeren. Kost je rond de 100 euro. Je kunt ook kiezen voor volledige chiptuning, daar zit het uitschakelen van de EGR-klep standaard in. Dat kost je tussen de 350-500 euro afhankelijk van waar je het doet.

Ter indicatie: vervangen van de EGR klopt kost veel meer (bedragen tot 1200 heb ik wel voorbij zien komen).

Kies wel een premium chiptuner en geen prutser, daar krijg je spijt van. Bekende bekende zijn onder meer JD Engineering, VAG Techniek, TVS Engineering, Hartog Tuning en VVT. Voor jou is VVT in Marum (met één r) het dichtst bij.

JD heeft trouwens ook meerdere servicepunten her en der in het land...
 
Gaat om 2.0 tdi dsg uit 2010 140 d km,egr is kun je niet wegschrijven want dan gaat het roetfilter eraan is mij verteld!
 

Havana

Forumguru
Is complete onzin. Juist andersom: zonder EGR heb je meer NOx maar MINDER roet. Roetfilter kun je trouwens ook weg laten halen, heb ik recentelijk ook laten doen bij VVT.
 

ElScorpione

Forumguru
Gaat om 2.0 tdi dsg uit 2010 140 d km,egr is kun je niet wegschrijven want dan gaat het roetfilter eraan is mij verteld!
Het roetfilter schijnt te kunnen blijven zitten, al geven ze bij VAG techniek aan dat het wel beter is om het roetfilter te verwijderen. Ik heb me laten vertellen dat het dichtzetten van de EGR van negatieve invloed zou zijn op het regeneratieproces. Vraag eens prijs op zou ik zeggen. Tunen, EGR dicht en DPF weg kan wel eens goedkoper zijn dan het vervangen van een EGR klep. In mijn geval zou dat namelijk bijna 1000 euro gaan kosten.
 

ElScorpione

Forumguru
@ElScorpione Coulance is wat anders dan Garantie. Voor een auto van nog geen 5 jaar oud vind ik het opzich niet raar als dit nog zou kunnen.
Ik weet inderdaad dat er coulance regelingen zijn. Ik heb het nagevraagd bij Skoda en die gaven mij nul op het rekest. Hetzelfde gold overigens ook voor mijn defecte GPS antenne (zie ander topic). Die mag volgens mij na 5 jaar ook niet zomaar de geest geven. Aan slijtage lijkt me dat ding niet echt onderhevig. De dealer wilde er niet aan meewerken (maar goed, ben wel een beetje klaar mijn dealer ondertussen). Maar wie niet waagt, die niet wint. Vragen staat immers vrij. Dus goeie tip voor de topic starter.
 

Falcon

Donateur
@ElScorpione Ik vraag mij persoonlijk altijd af of in dit soort situaties verder komt met rechtsbijstandverzekering. In mijn optiek kan het toch niet waar zijn dat dit soort onderdelen van een auto naar 5 jaar niet meer in aanmerking voor gratis of coulance vervanging?
 
E

Ex-lid 2926

Coulance na 5 jaar en bijna 150.000 km op de klok? Ik denk dat die importeur nog niet bestaat. En ik vrees dat een rechtsbijstandverzekeraar er ook geen brood in ziet. Consumentenrecht gaat ver, ook na de garantietermijn, maar dit lijkt mij een moeilijk geval.
Wil je op zeker spelen, koop dan maar een Hyundai of Kia. Bij de 1e 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking, bij de 2e 7 jaar, max. 150.000 km. En wil je geen Koreaan, dan zal je bij een gebrek na de garantietermijn wat sneller de portemonnee moeten trekken. En de Skoda importeur heeft nog niet een reputatie opgebouwd van ruimhartig coulancebeleid.
Ik zou de tip van @Havana opvolgen.
 

Falcon

Donateur
In mijn optiek komt PON + dealerorganisatie toch vaak er makkelijk mee weg, omdat er niet altijd de gerechtelijke weg wordt gevolgd.
 

Mekootje

Nieuw lid
Wie kan mij helpen. Bij mijn Skoda Fabia combi greenline 1.2tdi brand sinds kort het management lampje. Bij de garage geweest en die geven aan dat het waarschijnlijk de EGR Klep is die stuk is. De auto rijdt verder prima, merk geen verschil. Auto gaat ook niet in de noodloop. Is mijn EGR Klep nu stuk of zit het vol met roet. Moet de EGR klep vervangen worden, wat ongeveer 800 euro kost of kan ik het laten reinigen. De auto is van 2011 en heeft nog maar 57000km gelopen.
Groeten, Pascal
 

chris01

Senior Member
ik heb die van mij al eens gereinigd, maar laat hem binnenkort ook software matig wegschrijven en zet hem dan dicht. maar heb wel een oudere auto. weet niet of het bij die van jou ook kan.
maar weet zeker dat er veel mensen op dit forum je dit kunnen vertellen.:thumbsup:
 
Afelopen Zaerdag ging bij mij het lampje van het uitgascontrole systeem branden. Aangezien de auto niet in de noodloop viel kon ik gewoon doorrijden.
Gisteren naar de garage en jawel de erg klep.
Geluk bij een ongeluk het valt onder de verlengde garantie.
 
Bovenaan Onderaan