EGR-klep lekt langs as

mennor

Forumguru
Hoi allemaal,

M'n garage meldde dat er een zeer geringe lekkage van uitlaatgassen langs de as van de EGR-klep geconstateerd is. Nu nog verholpen door de zaak even in te spuiten. De zoekfunctie levert best wat info op over EGR-problemen en buiten het forum vind ik er op internet nog veel meer, maar deze zie ik er nog niet tussen.

Risico volgens de garage is dat er uitlaatgassen in de cabine terecht zouden kunnen komen (tot nu toe niets van gemerkt), daarnaast zou het formeel APK-afkeur zijn omdat het uitlaatcircuit niet gasdicht is.

De EGR-klep vervangen loopt nogal in de papieren, ook als er enige coulance kan worden geboden.

Voor de volledigheid: S2 2.0tdi 103kW, mei 2010, dikke 110dkm. Geen brandende storingslampjes o.i.d.

Wat denken jullie ervan? Verslijtende pakking rond de as van de klep? Lekker laten zitten en aankijken, of toch maar wat aan laten doen?

Monteurtje

Forumguru
Als die erger gaat lekken, dan begint die ook te fluiten onder het rijden. Dit is denk ik nog een pompverstuiver motor. Vervangen valt dan nog wel redelijk mee hoor. Weet niet wat de garage aan tijd rekent

mennor

Forumguru
Zelf blijf ik er liever af. Ik wil graag weten hoe het in elkaar zit en werkt, maar ik LAAT er tegenwoordig graag voor zorgen dat 't blijft werken. De AX was de laatste hobby-auto. De S2 moet gewoon rijden (en doet dat op zich ook heel prima).
Een nieuwe EGR-klep moet ook worden ingeleerd, als ik de andere problemen met EGR-kleppen zo bekijk. Dat kan ik zelf sowieso niet.

Zal maar eens een gespecificeerde offerte laten maken en checken of het met een beurt mee kan. Dat fluiten is een goede tip, zal ik in de gaten houden!

Bovenaan Onderaan