turboturbo
Forumguru
Afgelopen winter heb ik 2 keer een paar dagen met een brandend motorstoringslampje gereden.
Mocht het van belang zijn te melden wanneer het probleem zich voor deed: beide keren begon deze 's morgens meteen bij een koude start te branden. Beide keren reed ik niet meteen weg, kan ik me nog herinneren, bijv. omdat ik toch nog een stukje ijs van mijn ruiten vergeten was bij het krabben, of ik moest een paar keer heen-en-weer steken om uit een nauw plekje uit te parkeren. Ik dacht dus zelf aan iets van de katalysator of iets in de die richting die teveel slechte uitlaatgassen meette, o.i.d.
Afgelopen week gebeurde het weer, en het lampje bleef een paar dagen branden. Toen ik de auto daarna 2 dagen niet gebruikt had, bleef het lampje weer uit.
Bij het uitlezen vanmiddag kwam het volgende naar boven:
Oftewel: de EGR klep dus.
Op de site van Gerrit Speek is daar de volgende info over te vinden:
(bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17811.html)
Ik dacht er dus maar aan om te beginnen bij het schoon maken van de EGR klep en meteen ook maar het gasklephuis.
Heeft iemand een idee waar de EGR klep zit bij mijn motor (1.2 12V AZQ)?
Misschien kan iemand een foto terugplaatsen en een rode cirkel erop plaatsen voor me?
-edit: overbodige foto's verwijderd-
Mocht het van belang zijn te melden wanneer het probleem zich voor deed: beide keren begon deze 's morgens meteen bij een koude start te branden. Beide keren reed ik niet meteen weg, kan ik me nog herinneren, bijv. omdat ik toch nog een stukje ijs van mijn ruiten vergeten was bij het krabben, of ik moest een paar keer heen-en-weer steken om uit een nauw plekje uit te parkeren. Ik dacht dus zelf aan iets van de katalysator of iets in de die richting die teveel slechte uitlaatgassen meette, o.i.d.
Afgelopen week gebeurde het weer, en het lampje bleef een paar dagen branden. Toen ik de auto daarna 2 dagen niet gebruikt had, bleef het lampje weer uit.
Bij het uitlezen vanmiddag kwam het volgende naar boven:
Friday,22,February,2013,13:25:12:41836
VCDS Version: Release 11.11.5
Data version: 20121222
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Chassis Type: 6Y - Skoda Fabia I
Scan: 01 02 03 08 09 15 17 19 25 37 44 46 55 56 76
VIN: TMBPY46Y633816113 Mileage: 121820km/75695miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Part No: 03E 906 033 A
Component: 1.2l/4V SIMOS3 G00HS4672
Coding: 00071
Shop #: WSC 13765
VCID: 1E33117F9A14B9E8330
TMBPY46Y633816113 SKZ7Z0C1945124
3 Faults Found:
17811 - EGR System
P1403 - 35-10 - Regulation Deviation - Intermittent
16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 35-10 - System Too Lean - Intermittent
16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 35-10 - System Too Lean - Intermittent
Readiness: 0000 0000
Oftewel: de EGR klep dus.
Op de site van Gerrit Speek is daar de volgende info over te vinden:
foutcode: 17811 P1403 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00560)
Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.
nl Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) systeem afregelverschil
du Abgasrückführung Regeldifferenz
en EGR System Regulation Deviation Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
Emissielampje brandt
Beperkte EGR functionaliteit
Onrustige motorloop
Beperkt motorvermogen
Hogere emissiewaarden
Bij een diesel: zwarte rook uit de uitlaat
Mogelijke oorzaken:
Ventiel voor EGR werking (N18) klemt / lekt / defect
EGR werking defect
Slangen van de onderdruk zijn verwisseld / verstopt / lek
Terugslagventiel defect
Vacuümpomp defect
Tanden van het kunstoftandwiel in de EGR klep zijn afgebroken (geconstateerd in een BLR 2.0 FSI)
Mogelijke oplossingen:
Check / vervang Ventiel voor EGR werking (N18)
Check / vervang de EGR
Check EGR werking
doe een Output Test
basisinstelling uitvoeren
check / vervang slangen van de onderdruk
check / vervang terugslagventiel
check / vervang vacuümpomp
(bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17811.html)
Ik dacht er dus maar aan om te beginnen bij het schoon maken van de EGR klep en meteen ook maar het gasklephuis.
Heeft iemand een idee waar de EGR klep zit bij mijn motor (1.2 12V AZQ)?
Misschien kan iemand een foto terugplaatsen en een rode cirkel erop plaatsen voor me?
-edit: overbodige foto's verwijderd-