EGR klep vervangen -> Welke garage raden jullie aan (liefst in NH of ZH)?

jkwakman

Nieuw lid
Beste forum leden,

Ik rijdt in een tweedehands Skoda Fabia 1.2 TDI 55kw/75pk (niet SKODA dealer onderhouden). Er is een probleem met de EGR klep en moet worden vervangen volgens een lokale garage (was het meest dichtbij op het moment dat de storing optrad). Dit blijkt vaker voor te komen bij de 1.2 TDI Fabia.

Ik ben echter niet echt overtuigd van de kennis van mijn lokale garage aangezien het geen SKODA dealer betreft en kon mij ook geen duidelijke offerte bieden en het leek mij niet alsof men veel ervaring had met het vervangen van dit onderdeel. Men kon er moeilijk bij komen en men kon vooraf dus niet goed inschatten hoe lang deze werkzaamheden gingen duren.

Wegschrijven van de EGR blijkt bij deze auto's (nog) helaas nog niet te kunnen. Ik vroeg mij dan ook af wie er ervaringen heeft met een garage in Noord-Holland / Zuid-Holland die dit tegen een schappelijke prijs kan / wil doen. Wat heeft bij jullie de vervanging van de EGR gekost en waar hebben jullie dit laten doen?

Jack
 

erik2907

Actief lid
Bij Skoda Hegeman te Nijmegen heb ik het laten doen toen ik stil kwam te staan langs de snelweg. Kosten € 1.100,00 (Pro Forma). Wegens verlengde garantie op mijn auto (4 jaar), volledig vergoed door Skoda Nederland. Tijdsduur dat ik de auto kwijt was: 3 dagen (ze hadden het druk).
 

Vanenkelen

Forumguru
Vlakbij Rotterdam zit Celtemp, iets minder bekend dan VAG techniek, JB, TVS, JD, etc. Maar wat ik er van hoor ook een bedrijf dat zich wil onderscheiden op service voor VAG producten. Is ook sponsor op TDIClub forum en lijkt daar positieve feedback te krijgen. Website is http://www.celtemp.nl/, wellicht daar eens een belletje naar wagen?

Zij kunnen vast de EGR klep ook gewoon weghalen/afdoppen en wegschrijven, is goedkoper dan vernieuwen denk ik.

Ben trouwens benieuwd of er hier ook mensen bekend zijn met / ervaringen hebben met Celtemp?
 

Antera

Donateur
Zal de keuze even gelijk trekken

Ik zou even informeren bij Celltemp. Zit dichterbij en weten heel goed wat ze doen. :D Hebben ook verstand van zaken en kunnen zover ik weet ook EGR vervangen/verwijderen/weg schrijven
 

jkwakman

Nieuw lid
Zo, dit noem ik pas een actief forum :)

Ik heb beide bedrijven gemailed. Hopelijk kunnen ze de EGR wegschrijven (alhoewel ik had vernomen dat de 1.2 TDI nog niet gekraakt was). Anders wordt het vervangen vrees ik. Maar dan doe ik dit liever bij een specialist die weet wat hij doet.

Bedankt voor alle reacties! Echt top!

Jack
 

Ligflits

Senior Member
Het probleem van een gebrekkige EGR klep is bekend bij de fabia greenline. Hier loopt ook een coulance regeling voor. Ik ken niet de voorwaarden, maar de leeftijd en/of km-stand maakt er wel voor uit. Dus handig om die er ook even bij te vermelden. Vraag er naar bij je reparateur(s)
 

Bart1979

Actief lid
Dat is balen, al is het inderdaad een veel voorkomend euvel bij de 1.2 TDI.

Coulance geldt voor zover nu bekend voor auto's tot 3 jaar oud / 100.000km (wat het eerste wordt bereikt).
Daarbij doen sommige dealers nog wel eens moeilijk over auto's die niet dealer onderhouden zijn. In principe mag dit niet ter zake doen, zolang de auto maar aantoonbaar volgens de fabrieksvoorschriften is onderhouden.

Het is een redelijk kostbare ingreep, wat met name komt doordat de EGR-koeler en klep in een unit geintegreerd zijn, en deze op een moeilijk bereikbare locatie zit, waardoor er veel manuren aan te pas komen. Hierbij is een garage die ervaring heeft wel aan te raden, want zoals gezegd zitten de grootste kosten in de uren. Een onervaren garage heeft (veel) meer tijd nodig denk ik.

Succes en laat weten wat de offertes zijn!

Groeten,
Bart
 

Bart1979

Actief lid
Nog geen prijzen binnen? Zou interessant zijn die hier te delen (dan weet ik waar ik aan toe ben als ik aan de beurt ben, wat vrijwel zeker gaat gebeuren...).
 

erik2907

Actief lid
Skoda dealer in Helmond heeft het over om en nabij de € 800,00, Skoda dealer te Nijmegen (pro forma factuur in huis (!)) € 1.100,00
 

Bart1979

Actief lid
Dank voor de indicatie, dat zijn bedragen die ik al in mijn hoofd had. Eigenlijk bizarre bedragen voor het vervangen van een onderdeel dat in feite niet eens grove ingrepen vergt op motortechnisch vlak. Het is gewoon de bereikbaarheid die crap is. Ook vreemd dat er niet een vast aantal uren voor staat bij de dealers. Of zou het uurtarief van de dealers verschillen? Dat zou eigenlijk ook niet meer het geval moeten zijn aangezien iedereen vaste prijzen hanteert voor onderhoud.

Grove inschatting: onderdeel ca. 230 euro, inbouw en uitbouw max 8u werk. Normaal uurtarief is ca. 60 euro per uur voor een garage (niet-dealer). Dus totaal incl marge zo'n 750 Euro. Die dealer met 800 zit er dus wel redelijk bovenop denk ik, die andere met 1100 is wel aan de hoge kant. Verschil zal zoals gezegd wel uurtarief zijn.

Mijn gevoel: dealers zijn leuk voor onderhoud aan je (lease-) auto maar voor andere werkzaamheden beter naar mensen die weten waar ze over praten, en die een schappelijk uurtarief hanteren. Denk aan Vagtechniek in Nuenen (geen aandelen in) of een goede specialist die in de buurt zit.
Aan mijn eigen garage zou ik het ook toevertrouwen overigens (www.gemertmoonen.nl).
 

Joske

Forumguru
kost bij de dealer:

€226 voor het onderdeel (03P131512C)

uurlonen lopen uiteen natuurlijk.
 

turboturbo

Forumguru
Is het niet zelf te vervangen? Bij mijn auto is dat wel mogelijk (weliswaar geheel andere motor en auto, maar het gaat om het idee)
 
Bovenaan Onderaan