Egr klep

john38

Lid
hallo allemaal

ik zit met een vraag, heb twee weken geleden mijn egrklep vervangen omdat deze niet goed was.
nu na twee weken gaat het motormanagment lichtje branden.
na het uitlezen van de auto geeft deze aan onregelmatig teveel doorstroming waargenomen van de egr klep.
helaas vergeten de foutcode op te schrijven.
het betreft een skoda fabia 1.4 16v bj. 2005 (BKY).
wie weet waar ik dit probleem moet zoeken.

gr john
 

Spierings

Forumguru
Begin eerst met je foutcode wel op te schrijven, dan weet je waar je moet zoeken..

Heb je de egr klep ingeleerd na het vervangen?
 

john38

Lid
hallo spierings
voor de code zal ik moeten wachten tot het motormanagment lampje weer gaat branden.
en nee de egr klep is niet ingeleerd is dat nodig dan?????
 

john38

Lid
het was niet op hem uitlees aparatuur te zien of de egr uit gelezen moest worden.
morgen wordt eraan gewerkt om de egr in te leren.
dus ben benieuwd
 

Cordoba

Forumguru
Foutcodes kun je ook nog geruime tijd nadat de lampjes uit zijn gegaan, toch vinden bij uitlezen. Als ik het goed heb blijven foutcodes 50 (en sommige andere auto's zelfs 100) koude starts opgeslagen in het ECU geheugen. Pas als gedurende die 50 koude starts (en navolgende ritten) de fout niet meer is opgetreden zal ie uit het geheugen verdwijnen. Overigens kun je ook foutmeldingen hebben zonder dat je iets merkt, of zonder dat er een lampje brandt. Ik heb het zelf gehad bij toevallig uitlezen op een meeting dat er foutcodes te voorschijn kwamen, waar ik nog niets van gemerkt had, pas een aantal weken later merkte ik dat de foutcodes volledig terecht waren.
 

john38

Lid
Vandaag egr ingeleend een bij het weg rijden ging het lampje van het motormanag met weer aan

Toen maar weer uitlezen en gaf weer het zelfde aan als ik in het begin heb omschreven ik heb geen fout code gekregen want ze gaan uitzoeken wat er nu precies aan de hand is
 

john38

Lid
even een update
zaterdag egr klep in geleerd code gewist en bij het weg rijden ging het lampje weer aan.
bij het uitlezen kwam code 16786 naar voren met de melding zoals ik hier boven heb omschreven.
hoe nu verder
 

oco1979

Forumguru
foutcode: 16786 P0402 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00560)
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) doorvoer te groot
du Abgasrückführungssystem (AGR) Durchsatz zu groß
en Exhaust Gas Recirculation (EGR) Excessive Flow
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:

  • Misschien 'drivability problems' zoals pingelen (te vroege ontsteking) als de motor wordt belast
  • Andere verschijnselen zijn ook mogelijk
  • Verminderd vermogen
  • Verhoogde emissiewaarden
  • Emissielampje brandt
  • Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar de EGR defect
  • De DPF sensor (differential pressure) is defect
    • de egr-gasstroom wordt door een vernauwing gestuurd en daardoor onstaat een drukverschil waarvan de waarde een indicatie is van de hoeveelheid egr; de DPF meet dat drukverschil
  • De EGR blijft open staan
  • De EGR klep (N18) is defect (lekt of staat permanent open)
  • De EGR klep (N18) gaat niet dicht wegens gebrek aan vacuüm
  • EGR elektrisch circuit open, kortsluiting naar min of plus
  • Motorregelmodule
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedradingen en aansluitingen van/naar de EGR
  • In de uitlaat-voorpijp zit een voor-katalysator. Daaruit komen spaanders en die gaan in de EGR klep (N18) zitten zodat die open blijft staan. Uitlaat voorpijp demonteren, goed reinigen of vervangen. Ook de EGR klep (N18) vervangen. EGR moet opnieuw worden ingeleerd
  • Check (meetwaardeblokken) de EGR
    • wissel (N18) (klep die de EGR bedient) om met de (N75) (klep die de turbodruk regelt), want die zijn onderling verwisselbaar (tenminste voor diagnose doeleinden). Kijk dan of het EGR systeem werkt bij stationair toerental. Als dat nog steeds niet werkt, controleer dan de bedrading van/naar de (N18). Als dat ook in orde is, ga dan het mechanische gedeelte inspecteren
  • Check / vervang de DPF sensor
    • kontroleer het voltage van de DPF sensor, én tijdens stationair, én als de EGR open staat
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang Regelmodule Motor
Extra info:
  • Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR)
  • Het komt vaak voor dat met deze fout de EGR wordt vervangen, maar het probleem komt dan (meteen of na een paar dagen) terug. Of de DPF sensor is dan defect, Of de EGR klep (N18) is opnieuw geblokkeerd door spaanders uit de voor-katalysator
 
Dit heb ik ook gehad op mijn oude Seat Leon 1.6 16v, 2 keer de egr klep vervangen en de melding bleef na een tijdje terugkomen.
Wat bleek nu, mijn blok verbruikte wat olie en doordat alles erg vet werd bij het uitlaat traject (olie stoken) roette de egr helemaal dicht. Enige remedie is alles goed schoonmaken en het pijpje naar de egr even met een raggertje schoonmaken.

En eventueel het olieverbruik oplossen.
 

john38

Lid
even een update
al veel mee gemaakt onder tussen na het inleren nog steeds geen het zelfde probleem,
nu welde ze proberen om de erg klep software matig dicht te zetten zodat de stroom storing opgelost zou zijn maar dat ging niet, dat is alleen voor diesel auto;s van toepassing, ze zijn erwel achter gekomen dat ik verouderde software heb en dat er een update is waar ook een stuk van de erg klep inzit, dus mijn ecu moet geupdate worden en dan zou het opgelost moeten zijn
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou de EGR eens demonteren en goed schoonmaken. Rijkelijk doorspuiten met siliconen spray / remmen reiniger om 'm gangbaar proberen te krijgen.

Neem meteen het gasklephuis mee. Beiden inleren met VCDS, foutcode wissen en dan eens kijken hoe het dan gaat.
 

john38

Lid
het probleem is misschien opgelost hopen we, wat was er hopelijk verkeerd.
het zit zo een slangetje die op het luchtfilter is aan gesloten en op het blok voor de carter ontluchting zat op het luchtfilter verkeerd aan gesloten er zit namelijk ook een dun pijpje naast de aansluiting voor dat slangetje van de carter ontluchting maar dat is een dicht gat, dus hij kon de lucht uit het carter niet kwijt. dus we hopen dat dit de oorzaak was.
we wachten even af wat er nu gaat gebeuren
 
Bovenaan Onderaan