EGR kleppen probleem

Hallo allen,

misschien is er al een topic over, maar ik kon hem voor de Superb 2 niet vinden.. :itwasntme:

Sinds gisterochtend loopt m'n Superb 2 uit 2011 (1.6 tdi greenline am bus) na een paar honderd meter in de noodloop. Zowel het lampje van het uitlaatgassysteem als van het voorgloeien brand. Na uitlezen bij de dealer blijkt er storing te zijn in een EGR klep. Deze moet vervangen worden, kosten 685 euro.

Volgens mij een redelijke prijs, maar ik lees ook eea over coulance. Geldt dat ook voor de Superb?

Nou rij ik weg bij de dealer en is het lampje uit... even een half uurtje over de snelweg gereden in zijn 3e/4e versnelling met minimaal 4000 toeren. Lampje is nog steeds uit.

Is het verstandig de klep te laten vervangen of afwachten (of als iemand nog een andere oplossing ziet is dat ook welkom :) )

Groet,
Arno
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie. dus dat de melding nu niet meer naar voren komt wil niet zeggen dat de storing uit het systeem is? Neem aan dat de dealer dat kan doen?
 

aiva tco adoks

Forumguru
Er kan natuurlijk altijd iets aan de hand zijn met je egr. Zelf wacht ik liever even met gelijk actie te ondernemen. Mocht nu naar xx km weer problemen komen dan weet je genoeg.
Misschien zat je roetfilter wel helemaal vol. Die werken nl samen egr en roetfilter. De een kan niet zonder de ander. Al vind ik het niet het mooiste huwelijk :D
 
De monteur gaf aan dat het echt een storing betrof van de egr.. Helaas heb ik de codes niet.
Maar goed; de storingsmelding is weg, en als de melding weer komt weet ik inderdaad genoeg. Bij het flink gasgeven overigens weinig tot geen roetwolken uit de uitlaat. Ik laat van me horen hoe het verder loopt.
 

Kees2

Lid
Hoeveel kilometer heeft de auto gereden?
Bij trad het op 150.000 en die km stand hoor ik wel meer voor problemen et de EGR klep
Bij mij trad het eerst sporadisch op maar de frequentie dat de auto in noodloop overging liep snel op
met alle milieuacties van de overheid adviseer ik om te vervangen en niet om weg te laten schrijven
 
die van mij heeft nu ook zo'n 150.000 gereden. ik ga m ook niet laten wegschrijven of dichtzetten ivm de evt wijzigingen op apk voor de toekomst en de terugroepactie. Heb SKODA NL om coulance gevraagd, ze gaan het beoordelen. Als zij nou 50% mee betalen dan is de keuze helemaal snel gemaakt.
 

Renkie

Forumguru
Ik weet niet waar je woont maar tussen Drachten en Groningen zit dit bedrijf: http://www.vvt-motorsport.nl/

Die doen behalve tuning ook diagnose en verhelpen van zulke storingen. Een dealer kan vaak alleen maar het onderdeel vervangen voor hetzelfde exemplaar wat niet alleen heel veel geld kost maar ook niets oplost op lange termijn. VVT kan vaak het oplossen voor een fractie van de dealer prijs op een manier dat het wel in 1x goed is.
 

Spierings

Forumguru
. Die werken nl samen egr en roetfilter. De een kan niet zonder de ander. Al vind ik het niet het mooiste huwelijk :D
Je praat je wel een beetje tegen... Eerst zeggen dat ze hem weg kunnen schrijven en nu lees ik dat het roetfilter niet zonder de egr kan..;)

Wat je eerder bedoelt is egr en roetfilter samen verwijderen omdat het roetfilter zonder egr niet goed kan regeneren..

@Renkie weet vrijwel zeker dat vvt ook geen andere oplossing heeft als vervangen of alles weg te schrijven en samen met het roetfilter te verwijderen... Grootste verschil is waarschijnlijk de arbeidskosten... Egr kleppen zijn naar mijn weten niet te modificeren of te repareren...
 
Donderdag weer drie keer de melding op het dashboard gehad en de auto in noodloop. Aangezien we maandag nog een weekje op vakantie gaan met de bolide is wel enige haast geboden. Ik heb JD nog gebeld (zit redelijk dicht in de buurt) om de EGR evt dicht te laten zetten icm tuning, maar die had op zo'n korte termijn geen tijd (logisch). De Dealer (Ab Mulder Deventer) zat eigenlijk ook vol, maar kon vanochtend nog tijd maken om de EGR (koeler?) te vervangen. Auto loopt weer prima en hopelijk lange tijd zonder problemen.
Totaalkosten 685 euro, voor een dealer volgens mij een redelijke prijs. En helaas geen coulance, zoals al verwacht :nono:.
 
Bovenaan Onderaan