EGR koeler kapot 1.6cri

Laatst is bij mij na 35000km de EGR koeler kapot gegaan.
Is dit normaal?

De koeler koelt de hete uitlaatgassen bij de EGR klep voordat ze de turbo weer ingaan.
De auto ging in de noodloop hierdoor.

Vind het toch wel erg snel.
 

hemi24

Forumguru
Ben je nog in het bezit van je powerbox?

Bij mij heeft de aircopomp de 70k niet gehaald, ook niet normaal, maar het kan voorkomen... ;)
 

Monteurtje

Forumguru
De EGR klep/koeler van een 1.6 TDI CR is niet te vergelijken met een PD diesel.
Weet je ook wat de storing was. Heeft de garage daar nog iets over gezegd?
 
Hij is weer gemaakt heeft 2 weken geduurd. Foutcode niet meer naar gevraagd. Hij zei de de koeler gewoon stuk was, dat kan wel eens gebeuren bij hele hete uitlaatgassen en vrieskou.
 
Hmmm, toevallig. Kom net bij de dealer vandaan. Mijn 1.6 TDI CR heeft hetzelfde probleem. Echter nog geen noodloop, wel een heel groot bijgeluid tijdens rijden. Dealer heeft inmiddels vastgesteld dat de EGR Koeler kapot/lek is en heeft een nieuwe besteld. Km stand: 30000.
 

GewwiT

Lid
Even een schopje, Mijn 1.6 TDI CR viel vanmorgen ook nagenoeg stil, geen turbodruk meer en in beeld kwam "Engine Fault: Workshop!"

Auto uitgezet en na een minuut weer gestart, toch langs de dealer gereden, conclusie; EGR koeler is kapot, auto sprong derhalve in Noodloop.
Onderdeel moet besteld worden, inderdaad ook bij mij een kleine 2 weken wachttijd. De monteur zei dat hij niet kon garanderen dat de auto de komende weken niet wederom in noodloop springt. Tijdelijke remedie is auto uitzetten en weer starten.

Kilometerstand zo'n 75.000 km. Bespeur ik hier nu een typische 1.6 TDI CR kwaal :confused:....
 

hemi24

Forumguru
Geen idee of het een typische kwaal is voor de 1.6TDI, maar ik heb er in de ruim 150k die ik ermee heb gereden, in elk geval geen last van gehad.

De melding "Engine Fault: Workshop!" heb ik wel één keer gehad bij een km stand van ca 17k (uit het hoofd), maar deze ging niet weg na opnieuw starten. Dealer kon ook verder niets uitlezen en de melding is ook nooit weer teruggekomen: waarschijnlijk een bitje wat even op z'n kant was gevallen...
 
egr-cooler en egr klep zit een 1 unit ook zijn de egrcoolers van 1.2crtdi en 1.6 en 2.0 zelfde is dagelijkse kost.
moet nu ook geprogrameert worden volgens tpi van skoda.
 
Bovenaan Onderaan