Luc3344
Senior Member
Paar weken geleden kreeg ik een koelvloeistof waarschuwing (ROOD) direct gestopt en bleek dat er wel nog koelvloeistof in het systeem zat maar was wel onder het minimum gedoken. Ik was toevallig vlak voor sluitingstijd bij de Skoda dealer alwaar men op de parkeerplaats meteen halve liter G13 erbij gooide. "...was een luchtbel, zien we vaker bij deze moderne motoren....". Raar verhaal achteraf aangezien de motor er 94k op had zitten. Week later, na ongeveer 500 km laatste bijvul handeling weer rode koelvloeistof melding maar nu ook met merkbare witte/grijze rookpluimen. Wederom meteen naar de dealer (was er gelukkig 1 km van verwijderd).
Auto achtergelaten voor onderzoek. Men heeft het koelwatersysteem van de auto 'n weekend onder druk en bleek visueel nergens lekkage te zien zijn. Na verder onderzoek ging de verdachtmaking naar de koeler van de EGR. Na offerte akkoord gegeven voor de vervanging van EGR klep en koeler (een geheel).
Als het niet de EGR koeler is (ja exoneratie van de dealer) is het waarschijnlijk de turbo/compressor Hoop niet dat dat 'm wordt.
Nu 'n paar dagen verder en merk nog geen verschil in koelvloeistof niveau. ---fingers crossed----
Uiteraard is de rook ook verdwenen.
Iemand dit al eens meegemaakt?
Ik heb de EGR mee terug gevraagd, ik vond het goed om te zien dat er geen (misschien minimaal) roet afzetting te zien was. Ik gooi het maar op dat het toch zin heeft om premium brandstof te tanken.
Ik zal een dezer dagen een foto van het gevalletje online zetten. Van lekkage is voor mij als leek niets te zien.
Auto achtergelaten voor onderzoek. Men heeft het koelwatersysteem van de auto 'n weekend onder druk en bleek visueel nergens lekkage te zien zijn. Na verder onderzoek ging de verdachtmaking naar de koeler van de EGR. Na offerte akkoord gegeven voor de vervanging van EGR klep en koeler (een geheel).
Als het niet de EGR koeler is (ja exoneratie van de dealer) is het waarschijnlijk de turbo/compressor Hoop niet dat dat 'm wordt.
Nu 'n paar dagen verder en merk nog geen verschil in koelvloeistof niveau. ---fingers crossed----
Uiteraard is de rook ook verdwenen.
Iemand dit al eens meegemaakt?
Ik heb de EGR mee terug gevraagd, ik vond het goed om te zien dat er geen (misschien minimaal) roet afzetting te zien was. Ik gooi het maar op dat het toch zin heeft om premium brandstof te tanken.
Ik zal een dezer dagen een foto van het gevalletje online zetten. Van lekkage is voor mij als leek niets te zien.