EGR Probleem

Cari

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben trotse eigenaar van Octavia Combi 2.0FSI.
Nu is enkele weken geleden het motormanagement lampje gaan branden en na inspectie bij een Skoda dealer bleek de EGR klep de storing te veroorzaken. De dealer gaf aan dat deze vervangen moest worden, aangezien deze kapot was en dat is dan ook gebeurd. De dealer gaf tevens aan dat ze bij de importeur zouden navragen of het nog onder de garantie of coulance zou vallen.
Helaas de auto was in Mei 3 jaar oud, dus het was geen garantie en de EGR klep staat ook niet op de coulance lijst van Skoda. De dealer zij wel dat als het een Seat was geweest het wel op de coulance lijst had gestaan, wat ik nogal vreemd vind.
Zoals al gezegd is de auto 3 jaar oud en heeft hij maar 57000 KM gelopen, ten tijde van de storing. Ik vind het dus nogal vreemd dat de klep nu al kapot is.

Weet iemand wat de verwachte levensduur (jaren/KM) volgens de VAG of fabrikant is van de EGR klep?
 
Defecte EGR klep kwam vroeger veel voor op VAG wagens.
Minder vermogen bij momenten en niet vlot hernemen waren de symptomen.
Maar dit was voor zover ik weet wel enkel bij Diesel motoren (1.9tdi 100pk, 110pk, 130pk). Deze waren dan ook wel de meest verkochte modellen...
 

Bakkertje

Forumguru
Defecte EGR klep kwam vroeger veel voor op VAG wagens.
Minder vermogen bij momenten en niet vlot hernemen waren de symptomen.
Maar dit was voor zover ik weet wel enkel bij Diesel motoren (1.9tdi 100pk, 110pk, 130pk). Deze waren dan ook wel de meest verkochte modellen...

Je bedoeld de luchtmassa meter die vaak kapot gaat. De EGR klep is bij veel TDI rijders verwijderd (zeker bij de VP motoren).

Volgens mij mag een EGR klep na die km-ers nog niet kapot zijn. Ik weet niet wat de kosten waren, maar als het meer dan 300 euro is en je hebt een rechtsbijstandsverzekering zou ik er werk van proberen te maken!
 

Constant

Erelid
Bij mijn VW Golf III TDi 110 pk gingen motor onderdelen zoals de luchtmassameter pas kapot na de 240.000 km. (daarna achter elkaar pech, dus vandaar de auto ingeruild :-))

Het is misschien geen officiele norm, maar met een dieselmotor zou je weinig problemen moeten hebben tot de 200.000 km grens. En ook niet officieel, maar onder de 100.000 km zou je eigenlijk niets mogen hebben met een diesel (mits geen vuile brandstof oid is getankt etc).

Het zou me verbazen als je niet onder een coulance regeling wordt geholpen.
 

Gieliovd

Forumguru
Nope, ook op de benzinemotoren. Lekker vervuild raken die dingen en dan krijg je weer foutmeldingen, reinigen, thermostaathuis slopen om erbij te komen, ja leuke dingen zijn het.
 

Cari

Nieuw lid
De kosten waren totaal, schrik niet, 434,58 EURO (incl. BTW).
Het vreemde is ook dat het bij Seat wel onder de coulance valt en bij Skoda niet.
Ik heb al elders in een forum gelezen dat PON het niet zo op garantie of coulance heeft staan.
 

Gieliovd

Forumguru
Lekker zo'n bedrag. Ik had het toch maar eens geprobeerd om PON te bereiken met jouw situatie. Mooie flikkerij als ze Seat wel coulance bieden en Skoda niet, het is nota bene dezelfde techniek.
 

EdK

Forumguru
Als ik jou was nam ik toch maar eens contact met PON op !! Als het Seat logo op je wagen had gestan dan was het wel vergoed maar vanwege het Skoda logo krijg je nul op rekest ??
Erg vreemde gang van zaken en zeker het aanvechten waard !
Al zou je maar een colance regeling eruit slepen, want 435 eurie's is een boel centen !!
 
Bovenaan Onderaan