Eigenaar van '17 Superb Sportline uit Fryslân!

Hallo! Ik ben Ted. Afgelopen week heb ik mijn eerste Skoda gekocht, dus leek het me leuk om me hier even aan te melden!

Een Seat Toledo uit 2004 was de eerste VAG auto die mijn aandacht trok. Na een jaar hiermee te hebben gereden werd het tijd voor wat snellers. Hiervoor is een VW Scirocco 2.0 tsi in de plaats gekomen, welke na 3 jaar plaats heeft gemaakt voor een Golf GTE.

De GTE is op zijn beurt ook weer bijna 3 jaar goed bevallen; tot de extreme energiestijging welteverstaan. Sindsdien is een benzine auto financieel gezien weer een stuk aantrekkelijker dan een hybride.

Een beschrijving + foto's van de Superb staan onder 'mijn auto'!

andrehj

Forumguru
De GTE is op zijn beurt ook weer bijna 3 jaar goed bevallen; tot de extreme energiestijging welteverstaan. Sindsdien is een benzine auto financieel gezien weer een stuk aantrekkelijker dan een hybride.
Dat snap ik niet. Als je die hybride toch al hebt, waarom is een benzine-auto dan weer aantrekkelijker? Als benzine goedkoper is dan elektriciteit (wat volgens mij nog steeds niet zo is), dan tank je in die GTE toch enkel benzine? Kun je dit punt toelichten?

• Leuk
Waarderingen: Okki
De Golf GTE is 150 kg zwaarder dan de Superb. En dit terwijl de kofferbak van de Superb alleen al 3 keer zo groot is.

De GTE heeft er, zonder te laden, moeite mee om op de snelweg 1 op 18 te halen - waarschijnlijk door het hoge gewicht - terwijl de Superb tot nu toe netjes zijn 1 op 20 haalt met dezelfde snelheid.

Daarnaast neemt over 26 maandjes het MRB-voordeel drastisch af voor de hybride. Dit zal niet alleen resulteren in een hoog belastingtarief, maar ook in sterke waardevermindering! Want zeg nou zelf, wie geeft nu de voorkeur aan een GTE in plaats van een GTI, wanneer laatstgenoemde financieel aantrekkelijker wordt?

Er zijn twee scenario's waarbij de hybride een aantrekkelijk beest blijft:

1. Wanneer iemand het dak vol met panelen heeft liggen én na 2025 nog van een volledige salderingsregeling kan genieten (dus niet in Nederland).
2. Wanneer iemand thuis tijdens zon-uren zijn auto kan opladen.

Een gemiddelde volle lading van een GTE kostte daarnaast inmiddels €5,20 /28 km = €0,18 p/km

Mijn huidige gem. verbr.: 1 op 16,4.

€1,97 (gem.literprijs in Fryslân) / 16,4 = €0,12 p/km

Onder aan de streep had ik dus een te lompe wagen in verhouding met de praktisch te gebruiken ruimte. Voldoende toelichting?

Wolf75

Senior Member
Is dat nou die Sportline van, van de Brug uit Sneek met die lichte schade op de dorpel? Ik ben even bezig geweest met die auto, maar ik vond een auto kopen op 220km afstand niet zo praktisch.

Wolf75

Senior Member
Dat had jij wel gezien als het zo was. Er was linksvoor net achter het wiel onder de deur van de bestuurder waarschijnlijk ergens langs af geveegd. Of jij hebt toevallig zo'n zelfde Sportline gekocht bij hun of ze hebben het op laten knappen. Je hoeft er in ieder geval echt niet wakker van te liggen, want de schade was echt onschuldig. Ze boden de auto daarom erg scherp aan. Ik geloof iets van €25500,- Achteraf beetje spijt dat ik de reis naar Sneek toch niet gemaakt heb. Het ging om een ex leaseauto. Eerst eigenaar met hele onderhoud historie.

Of jij hebt toevallig zo'n zelfde Sportline gekocht bij hun of ze hebben het op laten knappen.
Dan zal het deze geweest zijn, Sportline HB's zijn vrij schaars in NL heb ik wel gemerkt tijdens de zoektocht.

Mocht je nog opzoek zijn; in Leeuwarden staat er één die nóg completer is dan deze, met o.a. een panoramadak. Ik heb hem bekeken en hij is echt in topstaat, maar we konden het niet eens worden over de prijs. 1000 euro wil hij op dit moment zakken. https://www.autotrack.nl/a/skoda-superb-benzine-2018-52792064

Wolf75

Senior Member
Ik zoek inderdaad nog een Sportline, maar ik rij effe de winter door om meer geld bij elkaar te harken. Ton op de teller is in mijn geval gewoon teveel. Ik rij 35000km per jaar. Sta ik over 3 jaar weer bij de dealer. Overweeg om wat uit Duitsland te halen, daar lijkt het net of ik met aanbod heb met minder kilometers. L&K wordt het dan waarschijnlijk.

Bovenaan Onderaan