Eigenzinnige airco

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb de airco (climate control) altijd op een graad of 2 à 3 onder de actuele buitentemperatuur staan, met een minimum van 19,5 graden. Het grootste deel van het jaar staat hij dus op die 19,5 als een soort van standaardinstelling.

Nu heeft het ding de eigenaardige gewoonte om soms bij het starten spontaan naar 22 graden te schieten. Dat zie ik niet altijd meteen want het is niet het eerste waar ik op let, dus het valt me dan pas na een aantal minuten op dat het wat warm begint te worden.
Als dat zo eens per jaar gebeurt, dan zal het wel - maar de laatste tijd gebeurt het vrij vaak (grofweg 1 op de 4 of 5 keer starten) en dat begint toch een beetje te irriteren.
Iemand een idee hoe dit komt?

Wat me trouwens ook een beetje begint te storen, is dat de ventilator in de auto-stand harder blaast dan nodig lijkt. Bij een buitentemperatuur tussen de 10 en 17 graden en de instelling op 19,5 zou je verwachten dat de fan niet meer dan 1 of 2 streepjes hoeft te draaien om het aangenaam te houden. Nou, ook als ik al geruime tijd onderweg ben (en de auto voor vertrek niet in de zon heeft gestaan) blijft hij toch continu 3 of 4 strepen blazen - en ik ben die herrie dan wel zat.

Binnenkort krijgt de auto z'n 60k beurt en ik zal e.e.a. dan ook melden, maar wellicht kan iemand me nu alvast een mogelijke verklaring geven voor deze verschijnselen zodat ik de dealer evt. in de goede richting kan sturen...
 

Noord26

Forumguru
De optie om in te stellen hoe hard je climate control mag blazen kon aldus mijn dealer niet ingesteld worden bij de Fabia. In de SuperB heb je optie om te kiezen tussen snel of langzamer aanpassen, daarmee is dat 'probleem' opgelost.

Het verspringen van de temperatuur-instelling zou niet moeten gebeuren. Echter hoor ik meerderen die hier mee maken te maken hebben. Zeker even melden bij de dealer.
 

Joske

Forumguru
in de O2 heb je ook de keuze tussen 2 auto-standen: laag en hoge ventilator (in de praktijk 2 streepjes of 4-5 streepjes). Met de eerste stand kan ik zelfs bij deze hoge temperaturen gemakkelijk de auto op temperatuur krijgen. (21 a 22 graden)

Wanneer ik de auto start, staat de AC steeds op de laatst gekozen temperatuurstand en autostand.

Weet niet waar de binnentemperatuursensor zit bij jouw auto? Misschien is die vuil of hangt er iets voor/tegen wat de sensor negatief beïnvloedt?
 

Canon-Eye

Forumguru
Wanneer ik de auto start, staat de AC steeds op de laatst gekozen temperatuurstand en autostand.

Bij het starten komt-ie normaal gesproken netjes terug in de laatste instelling. Behalve bij erg warm weer is dat dus meestal 19,5 graden (en altijd Auto). Als ik dan bv. 's ochtends om 07:15u in de koele auto stap (die ook geen ochtendzonnetje vangt), dan kom ik niet aan de knoppen en is er dus geen enkele reden om naar 22 te schieten - wat hij zo af en toe wél doet. Maar ook vaak genoeg niet, er zit gewoon geen lijn in; en als ik 'm in voorkomend geval terugzet naar 19,5 graden dan blijft dat ook wel weer een tijdje zo tot-ie weer eens in de fout gaat.
 

Cordoba

Forumguru
Er zijn diverse geregelde systemen, die standaard 22 graden als instelling hebben. De vraag is dus, of dat bij jouw Fabia ook zo is (maar dat ie dat regelmatig niet doet), of dat het niet standaard is bij jouw Fabia en ie het regelmatig wél doet.

Gezien het feit dat het ook 's morgens regelmatig verschillend is in wat het systeem instelt, zal het ook niet zitten in het feit dat ie korter dan 2 uur heeft stil gestaan (en mogelijk de rit als vervolg op de vorige rit ziet, net als de boordcomputer). Ik denk dat je eerst moet uitzoeken wat het standaard gedrag is voor jouw type airco in bouwjaar/uitvoering van jouw Fabia.
 

mdortland

Actief lid
De mijne staat altijd op 20 graden.
Dus altijd de laatste instelling van de vorige rit.
Op de auto stand staat die gelijk op 5 streepje.
Meestal iets te enthousiast. Zet hem meestal terug op 2 a 3 streepjes
 

Canon-Eye

Forumguru
Er zijn diverse geregelde systemen, die standaard 22 graden als instelling hebben. De vraag is dus, of dat bij jouw Fabia ook zo is (maar dat ie dat regelmatig niet doet), of dat het niet standaard is bij jouw Fabia en ie het regelmatig wél doet.
In beide gevallen is er iets fout. Ik zie trouwens überhaupt het nut van zo'n standaardinstelling niet. De enig juiste oplossing is m.i. het aanhouden van de laatst-gebruikte instelling, ongeacht of er een uur of een maand tussen zit.
Mijn vorige (OIIC BL met links/rechts gescheiden climate control) deed dat feilloos, voor links en rechts afzonderlijk. En zo hoort het ook, imo.

zal het ook niet zitten in het feit dat ie korter dan 2 uur heeft stil gestaan (en mogelijk de rit als vervolg op de vorige rit ziet, net als de boordcomputer)
Gezien het feit dat hij ook wel naar 22 graden wil springen als de auto maar even heeft stilgestaan (10 tot 30 minuten, even boodschap doen of zo) kan het daar inderdaad niet aan liggen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik snap dat je het veel prettiger vindt, als ie de laatste stand onthoud. Brengt me ineens op een nieuw idee: ik weet dat er auto's zijn waarbij de ingestelde temperatuur onthouden wordt op de sleutel, net als de positie van (elektrisch verstelbare) stoelen en spiegels. Heb je in alle gevallen dezelfde sleutel gebruikt, dus is het niet zo dat je soms de andere sleutel gebruikt, en dan automatisch met die instellingen te maken hebt?
 

Noord26

Forumguru
Climate control staat bij ons los van de gekoppelde instellingen voor stoel en spiegels van de AB's.
 

turboturbo

Forumguru
Als de temperatuur naar 22C schiet, bijv. om 7:30u 's ochtends (en het is buiten zeg maar 17~18C) heb je dan het idee dat de kachel dan dus ook bij springt?
Of lijkt het er meer dat de airco niet bij koelt (m.a.w. de airco springt niet aan en krijgt de temperatuur niet lager zonder airco)

Wat me trouwens ook een beetje begint te storen, is dat de ventilator in de auto-stand harder blaast dan nodig lijkt.
In de auto's waarin ik tot nu toe heb (mee)gereden met zo'n auto clima, vond ik dat ook altijd erg onprettig. Ik heb toen bedacht dat ik dat 'later als ik groot ben' niet zelf in mijn auto zou willen. (wel een beetje first-world-problems, maar goed ;) )
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de temperatuur naar 22C schiet, bijv. om 7:30u 's ochtends (en het is buiten zeg maar 17~18C) heb je dan het idee dat de kachel dan dus ook bij springt?
Sterker nog - meestal merk ik het daar juist aan: hij begint daadwerkelijk warmere lucht te blazen dan je zou verwachten...
 

turboturbo

Forumguru
Dan zou ik idd niet uitsluitend de werking van de airco in twijfel trekken, maar bv eerder aan verwarde temperatuursensoren of computer/elektra storing o.i.d. denken.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik weet dat er auto's zijn waarbij de ingestelde temperatuur onthouden wordt op de sleutel, net als de positie van (elektrisch verstelbare) stoelen en spiegels. Heb je in alle gevallen dezelfde sleutel gebruikt, dus is het niet zo dat je soms de andere sleutel gebruikt, en dan automatisch met die instellingen te maken hebt?
(a) ik heb geen electrische stoel- en spiegelverstelling en (b) ik gebruik altijd dezelfde, namelijk "mijn" sleutel, terwijl mijn vrouw altijd "haar" sleutel gebruikt. Maakt niks uit...
 
Bovenaan Onderaan