Einde motor, einde auto?

Vandaag pech op de snelweg. Korte versie: Koelvloeistof + olielampje aan en rook onder de motorkap vandaan en motor slaat af. De motor wil ook niet meer aan, kortom: einde motor vermoed ik.

Het gaat om een Skoda Fabia Combi van 2001 met 110.000 km op de teller.

Ik denk dat dit waarschijnlijk niet echt meer rendabel is om te laten maken.

Ik heb een paar vragen:
- Wat zou een nieuwe motor moeten / mogen kosten?
- Tot welk bedrag denken jullie dat het kosten technisch nog interessant zou kunnen zijn de auto te laten maken?
- Iemand een goed idee wat te doen met de Skoda indien ik hem niet laat maken?
 

Ronnie

Forumguru
Enig idee wat er precies gebeurt is? Ik zou eerst een diagnose stellen, ik vermoed namelijk dat de cylinderkoppakking ertussen weg geblazen is; de oliedruk valt dan grotendeels weg en het koelwater gaat spontaan koken(waterdruk valt ook weg)
Draait de motor nog rond wanneer je start?(dan is het geen distributie en dus geen kromme kleppen)
In het eerste geval ben je met een nieuwe koppakking en wat bijkomende kosten klaar!
 
De auto staat nu bij de garage, maar vandaag en morgen weinig tijd, dus vandaar dat ik voor de precieze diagnose nog geduld nodig heb.

De ANWB-er zei, toen ik de auto probeerde te starten, dat ik te lang zou zijn door gereden.

Het klopt dat ik een klein stukje (paar honderd meter) ben doorgereden zodat ik niet op de vluchtstrook, maar op een parkeerplaats stil zou staan. Ja, dat is achteraf natuurlijk héél dom, maar op dat moment dacht ik alleen dat het een stuk veiliger was.

Ik heb dus het vermoeden dat het allemaal wat erger is.
 

Constant

Erelid
Iemand een goed idee wat te doen met de Skoda indien ik hem niet laat maken?
(in dat geval) Verkopen aan een kleine garage, die kan met wat geduld de auto weer rijklaar maken met slooponderdelen. Bijv. met mijn oude auto, toen heeft de garagehouder uitgelegd dat als hij 2 maanden tijd heeft, hij een auto aanzienlijk goedkoper kan repareren dan als hij 2 weken de tijd heeft. Als automobilist kun je daar meestal niet op gaan wachten, dus kan de garagehouder vaak niet de goedkoopste oplossingen kiezen.

Enige probleem is dat je bij deze keuze weinig voor je auto gaat krijgen. Ik zou dit alleen doen als alle andere opties afvallen.
 

Ronnie

Forumguru
Omdat de motor dus nog wel draaide tijdens die paar honderd meter naar de parkeerplaats wordt mijn vermoeden versterkt dat de koppakking eruit ligt.
De krukaslagers worden als eerste van olie voorzien, dus de schade zal nogwel meevallen. Ik neem aan dat er ook een boel koelwater was verdwenen?(misschien ook niet op gelet)
Motoren van dat type (Polo,Golf,Jetta) zijn er genoeg bij de sloperijen (althans hier in de buurt zijn er genoeg wegens de Duitse sloopregeling), een vervanger zal zo'n € 400,- kosten.

Maar voor een andere motor lijkt het me nog iets te vroeg, koppakking zal zo'n € 500,- kosten, bij een "handige kennis" ongeveer de helft.
 
Ik hoop natuurlijk dat het allemaal meevalt. Maar de motor is natuurlijk wel afgeslagen tijdens dat laatste stukje naar de parkeerplaats. (Heb hem toen rustig laten uitrollen omdat ik inmiddels de parkeerplaats had bereikt.)
 

Ronnie

Forumguru
Waarschijnlijk afgeslagen door compressieverlies(door de koppakking) en door het grote aandeel koelwater in de cylinder(s)........
 
Helaas, slecht nieuws.

De motor is helemaal in de soep gelopen door een 'waterslag' (?!).

Een nieuwe motor alleen kost al 3500 euro, zonder arbeidskosten.

Dus...

(Vervelend is ook dat de auto 30 km van mijn woonplaats bij de garage staat, dus mocht ik op zoek willen naar een 2e hands motor dan moet ik uberhaupt de auto thuis zien te krijgen.)
 

darkprojectx

Forumguru
ik zou gaan kijken voor een vervangende motor bij een demontage bedrijf. Deze hebben die netjes gedemonteerd op voorraad. Gewoon een kale motor want startmotor, dynamo etc kan gewoon van je huidige motor gebruikt worden.
Om wat voor motor gaat het hier? 1.4 16V ofzo?
Wel belangrijk om even op bv www.hbase.nl je kenteken in te vullen, dan krijg je op de daarop volgende pagina je motor gegevens bovenin te zien en ook je motorcode! Je moet een blok hebben wat diezelfde code heeft anders moet je ook een andere computer etc kopen.

blokje eruit en andere erin kan in een dag gefixt zijn.

het klinkt nog als een vrij jonge auto en die zou ik niet zomaar weg doen, dat is financieel gezien niet zo handig.

koppakking vervangen is niet het enige wat gedaan moet worden, ook kopvlakken etc. Dan ben je aan uren al meer kwijt dan een ander blok kost.

ps als je de auto in zn vrij zet kun je hem gewoon wegslepen
 

skodaboy

Forumguru
Vervelend is ook dat de auto 30 km van mijn woonplaats bij de garage staat, dus mocht ik op zoek willen naar een 2e hands motor dan moet ik uberhaupt de auto thuis zien te krijgen.

al de auto in vrij staat kan je hem gewoon wegslepen,best is dat je dat doet met een sleepbaar,echter is het wel zo dat beide chauffeurs dit 'gewend' moeten zijn,want 30km is toch al een eindje...

je kan ook de auto op een autoremork laden (die kan je wel ergens huren) en hem zo vervoeren maja dan moet trekkend voertuig ook wel zwaar en sterk genoeg zijn...bv een jeep of bestelbus) met een octavia kan en lukt het ook wel,maar dit is toch niet het ideale)...:smiley29:

verder sterkte en succes met de afhandeling...:xyxthumbs:
 

Erik_NL

Forumguru
De kosten van een nieuwe motor staan in geen verhouding tot de huidige waarde.

Ik zou ook kiezen voor een vervangende motor van een demontagebedrijf en voor de montage tevoren een prijsopgaaf vragen bij een paar vakgarages.

Inruilwaarde: ca. 3300 €, waarde bij particuliere verkoop 4000 - 4300 € (aldus kortgeleden opgave door de ANWB voor een gave Fabia Combi Elegance 1,4 van 2001 met 140.000 km).
 
Het wordt zeker geen nieuwe motor. Het idee is dat wij de auto gaan ophalen op een autoambulance (huur 50 euro), en wij hebben al iemand gevonden die de motor er in wil / kan zetten. Nu nog opzoek naar en vervangende (niet nieuwe motor). Al met al schatten wij dat dit 1500 a 2000 euro gaat kosten.

Nog tips voor demontagebedrijven, liefst omgeving amersfoort.
 

Erik_NL

Forumguru
de vraag van <darkprojectx> om welk type motor het gaat is nog onbeantwoord. Is best wel wetenswaard.
 
Skoda fabia combi 1.4 mot.aqw 1397cc 50kw 01-2001 t/m 02-2003

Ik heb inmiddels begrepen dat als ik direct stil had gestaan de schade gelijk zou zijn geweest. Misschien iets minder heftig, maar net zo kapot!
 

darkprojectx

Forumguru
Let echt op de motorcode en de KW's (vermogen) anders zit je straks met de peren!!
Prijs is niets van te zeggen 1500 a 2000 mag dit inderdaad wel kosten
 

Ronnie

Forumguru
Helaas, slecht nieuws.
De motor is helemaal in de soep gelopen door een 'waterslag' (?!).
"Waterslag" betekent dat door een lekke koppakking (had ik toch gelijk) zoveel koelvloeistof in de cylinder komt dat de zuiger vastslaat, immers laat water zich niet samendrukken. Het komt niet vaak voor, maar de gevolgen zijn desastreus, vaak heb je een gebroken of verbogen drijfstang, of een gebarsten zuiger.
Ik had eens een Ford Sierra 1.6 in reparatie welke het ook had gehad;
Zuiger no1 in vier stukken welke bij elkaar gehouden werden door de zuigerveren!
 
Bovenaan Onderaan