Eindeloze problemen

Hallo beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en zit met het volgende:

Ik heb een Fabia 1.4 MPI uit 2005 met 138.000 km op de teller.

Circa twee jaar terug begon de auto met enige regelmaat af te slaan bij het tot stilstand komen. In veel gevallen ging de auto tegelijkertijd iets inhouden en werkte de cruisecontrol niet. Deze storing kwam en ging. De garage en de dealer hebben veel gezocht en geprobeerd (oa gasklephuis reinigen) en niets gevonden. De storing heeft zich de afgelopen 1,5 jaar bijna niet meer voorgedaan. De cruisecontrol heeft gewerkt, echter bij intrappen van de koppeling met ingeschakelde CC liep het toerental rap op. De CC was alleen met de hendel aan het stuur en door intrappen van de rem uit te schakelen. Vorig jaar is er één maal een storingsmelding van de egr geweest. Na een reset door de garage is dit verdwenen.

Sinds deze week begon de storing opnieuw. Nu slaat de motor echter bijna niet af maar houdt de motor erg veel in. Dit inhouden gebeurt met name tussen de 1200 tpm en 2000 tpm. Tijdens de storing, die opkomt en verdwijnt als sneeuw voor de zon, komt de motor niet boven de 3000 tpm. Begin deze week heeft het motor waarschuwingslampje gebrand. De garage heeft na uitlezen de nokkenas sensor vervangen. Dit heeft niets opgelost. Na het vervangen van de sensor doet de storing zich nog regelmatig voor, echter zonder dat er een lampje gaat branden. Vanmorgen ging het motor waarschuwingslampje wel branden en ging niet meer uit, de storing verdwijnt nu ook niet meer. Net als twee jaar terug heeft de CC deze week bijna niet gewerkt, deze is niet in te schakelen.

Ik ga zeker de dealer weer raadplegen omdat deze meer mogelijkheden heeft met uitlezen. Met het oog op het verleden heb ik er op voorhand niet veel vertrouwen in. Heeft iemand een teken van herkenning wat zou kunnen leiden tot de oplossing?

Alvast dank voor alle hulp:),

groet, Dennis
 

Canon-Eye

Forumguru
De cruisecontrol heeft gewerkt, echter bij intrappen van de koppeling met ingeschakelde CC liep het toerental rap op. De CC was alleen met de hendel aan het stuur en door intrappen van de rem uit te schakelen
Daarvoor is waarschijnlijk een simpele verklaring: vermoedelijk is de schakelaar bij het koppelingspedaal (die de CC moet uitschakelen) defect of qua positie ontregeld. Als je dan de koppeling intrapt zal de auto snelheid verliezen, dus als de CC dan niet wordt uitgeschakeld zal hij gas willen geven om te proberen toch de ingestelde snelheid te handhaven.

Destijds hadden we een aftermarket VDO Tempostat ingebouwd in de Twingo van mijn vrouw. Als ik daarin reed, kwam ik met mijn grotere schoenmaat ook wel eens per ongeluk tegen de betreffende microswitch aan (had misschien op een handiger plek moeten zitten) en dan had ik exact hetzelfde verschijnsel.

Of er (ook) een verband bestaat met de andere storing kan ik niet beoordelen, maar er hangen hier genoeg techneuten rond om daar iets over te zeggen.

Terzijde: misschien kun je jezelf ook nog even (meer of minder uitvoerig, naar keuze) voorstellen in het Meet en Greet deel van het forum. Wordt erg gewaardeerd en heeft het voordeel dat je desgewenst ook gebruik kunt maken van de Te Koop (gevraagd en aangeboden) afdelingen.
 

oco1979

Forumguru
schakelaar koppeling en rem vervangen::gezien kmstand is dat niet overbodig,kost geen rib maar kan veel ergenissen voorkomen;
 

turboturbo

Forumguru
Tja het is een lange lijst aan vage klachten.

Als er verder geen nieuwe foutcodes zijn opgeslagen, is het verder giswerk. Tenzij je een goede monteur/garagist treft die misschien heel goed weet wat hij precies moet testen en uitsluiten.
Ik lees dat je geen feducie meer hebt in je huidige garage, dus dan is je heil elders zoeken een optie.
Ik zie geen woonplaats in je profiel, mogelijk kan iemand je op basis van waar je ongeveer woont een goed adres of VAG specialist aanraden.

Een andere optie is dat je eens gaat loggen met iemand naast je met laptop en vagcan/VCDS maar dan moeten de problemen wel net op dat moment zich voordoen. Met in de hoop dat daar iets uit valt af te leiden...
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst denk ik dat de gegevens van de auto niet kloppen: een Fabia met MPI-blok (uit de Skoda-stal) is typisch t/m 2002, vanaf 2003 vind je vooral de 1.4 16V blokken (uit de VW-stal). De VW-versie zijn overigens ook MPI-motoren, maar worden niet meer zo benoemt. 2005 zal een face-lift versie zijn, dus echt geen laat op kenteken gezette MPI. Om misverstanden te voorkomen is het handig als je de motorcode van jouw auto kunt geven, dat zou bijvoorbeeld een BKY kunnen zijn.

Wat foutcodes betreft: je moet het nummer van de foutcode hebben, dan kun je ook op internet, bijvoorbeeld via de site van Gerrit Speek de omschrijving, en de behandeling opzoeken. Omschrijvingen van foutcodes lijken vaak veel op elkaar, of zijn soms zelfs hetzelfde, en worden bovendien vaak slordig doorgegeven, waardoor je op het verkeerde been wordt gezet bij het oplossen van het probleem.

Ik ben het niet met @oco1979 eens dat gezien de km-stand de pedaalschakelaars het probleem zouden zijn. Mijn Fabia is een paar jaar ouder en heeft er op een haar na 50.000 km meer opzitten, en dat is nog allemaal origineel en dat is niet uitzonderlijk. Ook gebruik ik de CC behoorlijk intensief, dus dat kan ook niet de reden zijn. Wat je wel regelmatig tegenkomt is dat de contacten van de stuurschakelaars voor de CC slijtage vertonen.
 

oco1979

Forumguru
Allereerst denk ik dat de gegevens van de auto niet kloppen: een Fabia met MPI-blok (uit de Skoda-stal) is typisch t/m 2002, vanaf 2003 vind je vooral de 1.4 16V blokken (uit de VW-stal). De VW-versie zijn overigens ook MPI-motoren, maar worden niet meer zo benoemt. 2005 zal een face-lift versie zijn, dus echt geen laat op kenteken gezette MPI. Om misverstanden te voorkomen is het handig als je de motorcode van jouw auto kunt geven, dat zou bijvoorbeeld een BKY kunnen zijn.

Wat foutcodes betreft: je moet het nummer van de foutcode hebben, dan kun je ook op internet, bijvoorbeeld via de site van Gerrit Speek de omschrijving, en de behandeling opzoeken. Omschrijvingen van foutcodes lijken vaak veel op elkaar, of zijn soms zelfs hetzelfde, en worden bovendien vaak slordig doorgegeven, waardoor je op het verkeerde been wordt gezet bij het oplossen van het probleem.

Ik ben het niet met @oco1979 eens dat gezien de km-stand de pedaalschakelaars het probleem zouden zijn. Mijn Fabia is een paar jaar ouder en heeft er op een haar na 50.000 km meer opzitten, en dat is nog allemaal origineel en dat is niet uitzonderlijk. Ook gebruik ik de CC behoorlijk intensief, dus dat kan ook niet de reden zijn. Wat je wel regelmatig tegenkomt is dat de contacten van de stuurschakelaars voor de CC slijtage vertonen.

zeg niet dat altijd azo is.
Maar gezien de kostprijs van deze en als je weet van dat maar een simpel schakelaartje is zou ik dat vervangen.
Mijn ervaring bij het uitlezen van verschillende wagens,kom ik regelmatig tegen fout koppelingsschakelaar/remschakelaar.
Kan sporadische foutcode zijn waar klant geen last van heeft of eerder wel.
Dat is hetzelfde van gloeibougies,deze foutmelding zie je ook veel voorkomen.
Als de wagen maar start en rijd voor sommige, hoe dat deze koud start maakt voor sommige geen moer uit.
Ze krijgen dan problemen.
Conclusie is dat niet bij iedereen zal voorkomen
 
Na het vervangen van de toerentalsensor zijn zo goed als alle storingen opgelost. De CC werkt weer en de auto functioneert goed. Wat blijft is het feit dat de CC niet stopt bij intrappen van de koppeling. Ik zal de eerdere tip opvolgen om de schakelaar bij het koppelingspedaal te controleren mbt afstelling en/of vervangen.

Ondanks het feit dat enig sleutelwerk aan (klassieke) auto's mij niet vreemd is heb ik geen fabia ervaring. Heeft iemand tips bij het afstellen/vervangen van de koppelingsschakelaar?
 

RefleCs

Forumguru
Fijn dat de issues opgelost zijn! Hopelijk zorgt het vervangen van de schakelaar voor het laatste beetje comfort :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Heeft iemand tips bij het afstellen/vervangen van de koppelingsschakelaar?
Eerst even verkennen waar-ie precies zit natuurlijk.
Gebaseerd op mijn Twingo met VDO Tempostat ervaringen, waar hij in de voetenruimte net boven de arm van het pedaal zat: heel goed luisteren als je het pedaal met de hand een millimetertje indrukt. Je moet dan het lichte klikje van een microswitch horen. Zo niet, de schakelaar zodanig verdraaien tot je 'm wel hoort...
 
Bovenaan Onderaan