Eindtrap defect?

Duggel

Nieuw lid
Ik heb sinds ‘n maand of 2 last van krakend geluid uit alle speakers (ook als ik het volume van de radio helemaal uit draai).
Sinds 2 weken doen de speakers het meestal helemaal niet meer. Ik kan het volume wel harder/zachter zetten; het balkje op het scherm “groeit”, maar er is geen geluid hoorbaar.

Het loshalen van de auto-accu levert meestal 1 ritje werkende speakers op en ik zag ergens op dit forum een stappenplan om de speakers weer eenmalig aan te krijgen door wat menuopties aan te tikken in het update-menu.

Wat ik zo uit andere posts kan opmaken zou de eindtrap versleten/kapot zijn.
Ik heb al gekeken naar een vervangende (aftermarket) radio, maar ik vindt het lastig te accepteren dat je vanuit die radio’s de auto-instellingen (zoals home-coming, ruitenwisser enz) niet meer kunt bedienen (ook al gebruik je dat bijna nooit). Of zijn er radio’s die dat wel kunnen en heb ik ze nog niet gevonden?

Ik wil liever eerst inzetten op reparatie. Is er iemand op het forum die mij kan zeggen welk onderdeel de eindtrap is op deze printplaat?

image0.jpeg
 

Pindasaus

Forumguru
Op dit forum is vrij weinig elektronicakennis, en dan bedoel ik van de binnenkant van apparaten. Je zou het eens kunnen proberen op een elektronicaforum zoals www.circuitsonline.net . Dat de eindtrap versleten is lijkt me sterk, dat is namelijk niet een onderdeel dat aan slijtage onderhevig is.

Heb je al gekeken of er foutcodes zijn?
 
Laatst bewerkt:

FNaRK_02

Actief lid
Een eindtrap is toch het gedeelte wat de muziek versterkt, de eindversterker dus ... dat zal niet iets zijn wat op een printplaat gesoldeerd is.
 

Duggel

Nieuw lid
Ik heb geen idee. Dat is een aanname van mij.
Ik begreep dat de opties waren de radio vervangen of repareren. Ik ben er vanuit gegaan dat “deze hele unit” alles is en dat daarop dus ook het te vervangen onderdeel zit.

Als deze aanname niet klopt, waar vind ik dan de versterker en heeft het vervangen van dit ding door een aftermarket radio van bijvoorbeeld Audiovolt dan wel nut om het probleem met het geluid opgelost te krijgen?
 

EdK

Forumguru

Neem eens contact met deze toko op !
Leveren goed werk en met garantie !
En als je je wagen er selecteert dan zie ik onder reparaties volgens mij jouw probleem ook al staan....
Oh en bezoek even het topic meet en greet en stel je daar even voor, dit word door vele actieve leden hier zeer op prijs gesteld !!
 

LdN

Forumguru
Ik zie niet iets wat op een eindtrap lijkt, dit is zo te zien puur een bedieningsdeel/display.
Bij diverse modellen zit er nog een unit van het audio systeem in het dashboard kastje en de eindversterkers zitten vaak onder de passagierstoel.
Over wat voor radio/navi systeem hebben we het hier eigenlijk en in wat voor type & bouwjaar skoda zit het apparaat?
Gezien het feit dat je blijkbaar geen enkele elektronica kennis hebt zou ik me verre van het inwendige van dit soort systemen houiden.
Een losse enkele eindversterker is in de inwendige elektronica normaal niet een kant en klare plugbare unit maar nog omgeven met diverse andere losse componenten die voor het functioneren van de eindversterker nodig zijn.
De door EdK aangegeven toko is een goede.
 
Bovenaan Onderaan