electra problemen

robbol

Nieuw lid
Sinds gisteravond heb ik, denk ik, een electronica probleem. Ik kan hem niet meer starten met de sleutel, aanduwen gaat wel.
Daarnaast doet mijn dimlicht het niet meer.
Mistlamp voor en achter werken niet.
Achteruit verwarming werkt niet.
Ruitenwisser voor en achter doen niks.
Verder doet het hele ventilatie systeem niks.

Alle zekeringen zijn heel, dubbel na gekeken. Kan het met de relais te maken hebben. Dit zou qua benaming van de relais precies uitkomen.

Iemand hier een idee,suggestie cq oplossing voor?
 

Neptukker

Forumguru
Sinds gisteravond heb ik, denk ik, een electronica probleem. Ik kan hem niet meer starten met de sleutel, aanduwen gaat wel.
Daarnaast doet mijn dimlicht het niet meer.
Mistlamp voor en achter werken niet.
Achteruit verwarming werkt niet.
Ruitenwisser voor en achter doen niks.
Verder doet het hele ventilatie systeem niks.

Alle zekeringen zijn heel, dubbel na gekeken. Kan het met de relais te maken hebben. Dit zou qua benaming van de relais precies uitkomen.

Iemand hier een idee,suggestie cq oplossing voor?
Dynamo of Accu zal wel stuk zijn. Ff bij garage doormeten en je weet het. Ik hoop voor je dat het de accu is, die is minder duur dan een dynamo.
 
Doet helemaal niets wat stroom verbruikt het meer?
Alles wat je hier opnoemt zijn nml best aardige verbruikers..

Als je nog wel kan rijden, dan lijkt me dat de dynamo nog wel goed is Die levert nml nog wel -tijdens het rijden gegenereerde- stroom voor de bougies (tenminste als je op benzine rijdt).
 

Ronnie

Forumguru
Bij de oudere VW's werden "hoofdspannings" relais toegepast, zodra je de auto op contact zet, wordt de spanning naar alle "grootverbruikers" vrijgegeven.(Ook het startrelais,dimlicht/grootlicht,ruitenwissers, aanjager enz. Zoek de fout maar in de relai's, zoveel zitten er niet in. Je moet die hebben waarheen de dikke (8mm2) rode draad heen loopt. Mijn zoon heeft een Polo van 92, is hetzelfde.(helaas is de auto er nu niet, anders had ik even voor je gekeken).
 

EdK

Forumguru
Zou toch nog denken aan zekering, of losse bekabeling.
Heb je de zekeringen alleen onder het dashboard gecontroleerd?
Vaak zit er ook onder de motorkap nog een kastje met de zwaardere zekeringen en hoofdzekering !
Nu weet ik alleen niet of dit nu ook met de Skoda wagens het geval is.
Dus indien je onder de motorkap nog niet hebt gekeken doe dat dan nog eens voor de zekerheid !

En controleer ook eens of je accukabels wel goed vastzitten ! Heb dit geintje namelijk eens een keer gehad met een bedrijfswagen !
Ook niet willen starten en ook grote verbruikers die niets deden incl startmotor, maar dashboard lampjes deden het weer wel. En bleek uiteindelijk een losse plus klem te zijn op de accu !
 

JJB

Lid
Heb je geen water in je zekeringkast gehad? Wanneer bij een Felicia het voorruitrubber lekt wordt het water opgezogen door de isolatiemat onder het dashboard. Wanneer deze verzadigd is loopt het vervolgens in de zekeringkast die er onder hangt. Bij mijn Felicia leidde dit niet tot storingen omdat ik er op tijd bij was, kennissen hadden dit probleem nl. al eerder gehad en die hadden daardoor allerhande vreemde elektrische grappen.

Wanneer het probleem is opgelost, hou dan toch de lekkage in de gaten. Is eventueel redelijk goed op te lossen door vaseline of tectyl (ML) aan alle kanten onder het rubber te spuiten. Succes.
 
Als je de moterkap openmaakt zie je links naast de accu een dike rode draad lopen die zo achter het dashbordkastje naar binnen wordt gevoerd. kijk eens of die rubbers niet lek zijn? en ik denk ook dat het releas kapot is. je zou het zo kunnen meten.
haal het relais er af. pak een multi-meter en zet hem op diode of piep stand.
een releas bevat een spoel en die kan doorbranden / slijten. dus als je daar op meet (meetstal aangegeven met iets van een --[00]-- symbooltje. dan moet die piepen / 0 ohm geven als die correct is. als die niet piept of oneindig ohm blijft is de spoel kapot.

gelukkig zijn die dingen niet zo duur hoor, denk een 10 euro ofzo bij de brezan.
 

robbol

Nieuw lid
Late reactie maar probleem is opgelost. Contactslot was kapot waardoor de sleutel niet meer automatisch terug sprong. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een aantal keer tijdens het starten iemand de sleutel niet had terug gedraaid waardoor het is gaan smeulen. Dit heeft alle schade veroorzaakt. Nieuw contactslot en een deel van de bekabeling is vervangen en alles doet het nu weer normaal. Enige nadeel is nu wel dat ik twee verschillende sleutels heb omdat het uit de skoda fabriek onmogelijk was om op serie nummer te bestellen
 
Bovenaan Onderaan