Electrisch probleem bestuurdersportier

Arjan Duinkerk

Nieuw lid
Hallo, ik hen een Suberp II Combi uit 2010, Sinds een korte tijd twee problemen. Het linker portierraam reageert niet meer op de schakelaar, Bij het gebruik van de afstandsbediening gaan er drie ramen op en dicht.
Daarnaast krijg ik een foutmelding in in het airbag systeem.

Na het uitlezen met VAGCOM geeft de raammodule een functie beperking door onderspanning

upload_2016-9-9_20-41-20.png

De Airbag melding lijkt te worden veroorzaakt door de crashsensor in het linker voorportier.
upload_2016-9-9_20-43-3.png

De spiegel werkt nog wel. (automatisch inklappen,dimmen, bewegen,) automatische portievergrendeling werkt ook, instapverlichting werkt ook, en het speakersysteem ook.

Op een aantal fora word er geduid op de kabelboom tussen de deur en de A-Stijl. (bij de Fabia spreekt men zelfs over een constructiefout.) Connector hoes op A-stijl losgemaakt, zie geen losse, of beschadigde kabels. Breuken nog niet op getest.

Zijn er nog nuttige tips, aanwijzingen voordat ik de deurbekleding ga verwijderen, en wat zijn de nuttige tips/ weetjes voor het verwijderen van het deurpaneel.
Alle input is welkom.

Vriendelijke groet

Arjan

Sjoerd&Deborah

Actief lid
Heb je de connector zelf al los gehad? Bij mijn vorige VAG speeltje had ik daar eens corrosie in de stekker verbinding. Weet niet of je vaak op dezelfde wijze op dezelfde plek geparkeerd staat... maar daardoor liep bij mij het water bijna altijd aan de linkervoorzijde langs de A-stijl het dak af...

Dat hebben we toen schoon gemaakt en met vochtverdrijvende contactspray behandeld en toen was alles weer benaderbaar met de computer.

Succes!

Deurpaneel valt mee. Staan ook filmpjes op YouTube van.

andrehj

Forumguru
Klinkt inderdaad als het bekende bedradingsprobleem. Zit volgens mij in het deel van de bedrading wat aan de deur vast zit. Heb er zelf (gelukkig) nog geen problemen mee.

Arjan Duinkerk

Nieuw lid
Dank voor de reactie, heb intussen de connector op de A-Stijl gecontroleerd, deze is schoon geen sporen van corrosie. Aan de zijde van de connector levert een snelle visuele inspectie ook geen beschadigde kabels op.

Zit aan de deurzijde ook een connector of gaat de kabelboom hier "gewoon" de deur in ? Vrees dat er niets anders op zit om de deurbeplating er af te halen en de kabelboom draad voor draad door te meten.
Of heeft er iemand nog andere suggesties.

Arjan Duinkerk

Nieuw lid
Het is inmiddels al weer even geleden, en alles werkt weer, na het verwijderen van de deurbekleding en het demonteren van de kabelboom bleken er meerdere kabels te zijn geknapt. Waaronder de voeding voor de raambediening en een van de twee draden van de airbagsensor. Lijkt te zijn door spanning op de kabelboom door te korte draden, dit lijkt bij enkele andere Skoda modellen ook een euvel te zijn. Na het herstellen van de bekabeling, doo er een stukje tussen te solderen en wat overlengte te creëren, een een reset cab de airbagmodule via VAGCOM VCSD werkt alles nu weer als een tierelier.

Bij het demonteren van de kabelboom stuitte ik wel op connector voor de portiervergrendeling zit uit het zicht, en is op de tast wel een uitzoekklusje, en de subwoofwer zit vast met popnagels, die je wel even moet uitboren. Maar goed om een paar honderd euro uit te sparen best de moeite waard.

EdK

Forumguru
Het steeds meer voorkomende probleem bij Skoda lijkt wel
Hoe moeilijk is het om de draadboom iets ruimer te bedraden en tijdens het leggen van de kabelboom in de wagen dit met iets meer zorgvuldigheid te doen...zodat dit probleem niet meer voorkomt.

Antera

Donateur
Komt meer voor en niet alleen bij skoda. Mooi dat het weer opgelost is voor relatief weinig :-)

Bovenaan Onderaan