Electrisch probleem

Highway

Forumguru
Mijn schoonvader heeft een Octavia 2 2liter diesel uit 2006. Helaas was hiervan de accu overleden.

Samen met de buurman (met een diesel busje) startkabels erop gehad, en proberen te starten. Helaas - wou niet starten. Blijkbaar zagen ze wel rook - vermoedelijk van de startkabels die te dun waren.

Gister is hij een nieuwe accu gaan kopen, en gister middag heb ik deze genomnteerd. Oude accu los halen, eruit, nieuwe erin en weer vast zetten.

Mooi - auto starte direct. Klonk wat rouw, maar komt waarschijnlijk omdat de computer zijn instellingen opnieuw moet inleren.

Alles goed en mooi - eerst waarschuwingen op het dashbord (ESP) maar stukje gereden - waarschuwingen weg. Zou dus zeggen - alles prima.

Echter - de beide rechter deuren (voor en achter) werken niet. Ze gaan nog wel open, kan ze ook dicht doen maar verder - werkt er niets. Niet de elec. ramen, de deurvergrendeling ook niet (kan niet op slot zetten), het lampje in de deur, de verstelbare spiegen ook niet en zelfs het knipperlampje in de spiegel niet.

Alles dood.

Vanalles gedaan om dit te achterhalen, geen success. Alle zekeringen bekeken, geen probleem gevonden. De rest van de auto functioneerd 100%, behalve de radio die ook dood blijkt te zijn.

Ik vermoed een probleem in de kabelboom - mijn vermoeden is dat er ergens een stekker los zit.

Ik heb helaas geen werkplaats handboek van deze auto, ken de auto verder niet en weet ook niet waar bepaalde stekkers zitten.

Iemand die dit al eens heeft meegemaakt, of me in de richting kan wijzen van een stekker/een andere oorzaak die dit vermoedelijk kan veroorzaken?

Alvast bedankt!

ertromp

Forumguru
Vermoedens kom je niet verder mee. Ik zou eerst meten want dat is weten. Met andere woorden is de auto al op aanwezige foutcodes uitgelezen? En zijn de startkabels op de juiste manier aan de auto's bevestigd geweest? Het is niet voor je te hopen dat eventuele aanwezige modules door die starthulp overleden zijn. Dus de eerste stap in in mijn ogen zou zijn uitlezen die handel

Highway

Forumguru
Meten is weten ja. Het is helaas niet mijn auto, en ik heb nog geen apperatuur om uit te kunnen lezen.

Schoonvader is vanmorgen naar de garage geweest (ik weet niet welke - dealer of universeel). Die vonden de storing erg vreemd en konden deze niet zo oplossen. De auto gaat aanstaande maandag naar de garage zodat ze verder kunnen zoeken.

Indien een module defect is - zou het dan niet inhouden dat bijv. alle ramen het niet meer doen? Ik ben geen kenner van een canbus systeem, dus mogelijk denk ik nu te eenvoudig.

Joske

Forumguru
ik vrees toch ook voor piekspanning op module(s).. Best uitlezen, dan pas ga je meer weten.

Comfortmodule lijkt me grote kanshebber.

Bakkertje

Forumguru
Ik gok dat de comfort module de geest heeft gegeven. Even uitlezen met VCDS of bij de dealer en dan weet je heel wat meer.
Wellicht dat het resetten vanuit de maxidot naar fabrieksinstellingen nog helpt. (worth a shot..)

Highway

Forumguru
De auto is vandaag naar de dealer geweest. Het was idd een module in de deur die defect was. Ik vermoed dat dit idd een comfort module is. Deze is nu tijdelijk vervangen met een module van een nieuwer model. Het juiste onderdeel is besteld en wordt geplaatst zodra beschikbaar.

De radio - hier is mogelijk een zekering (achterop de radio) kapot, dit zal morgen duidelijk worden.

Highway

Forumguru
Ook nieuws over de radio. Gelukkig was alleen de zekering acherop de radio kapot gegaan. Die heeft dus gedaan wat die moest - de radio beschermen. Er wordt nog gewacht op de nieuwe (correcte) comfort module.

Wel jammer dat de dealer de zekering niet had opgemerkt, deze had de radio er ook uit gehaald. Maar goed - het kan gebeuren en het is gelukkig weer in orden nu.

Bovenaan Onderaan