Electrisch rijden met een PHEV

Ad928

Lid
Goedendag Skoda fanaten,

Ik ga volgende week proefrijden met een nieuwe Skoda Octavia IV PHEV. Ik zie op allerlei specificaties (Autoscout24, Autoweek enz) wat verwarrende gegevens over motorvermogen. Ik zie dat het gecombineerde motorvermogen = 204 pk. Als ik het goed begrijp is dat 150 pk van de benzinemotor. Mijn simpele geest zegt dat het dan 54 pk elektrisch is. Dat is erg weinig. Te weinig om mee te kunnen rijden. In de Autoweek specificatie staat dat het electrisch vermogen maximaal 85 kw is. Dat is dan in pk's uitgedrukt nog meer. Hoe kan dit?
Kun je puur electrisch rijden met zo'n PHEV Octavia? Alleen in de file en stad en springt dan de benzinemotor aan als je harder wil, bijvoorbeeld op de snelweg? EN is electrisch rijden automatisch zonder airco en verwarming?

ertromp

Forumguru
Je kunt de vermogens van de elektromotor en verbrandingsmotor niet zo maar optellen. De karakteristiek van de elektromotor en de verbrandingsmotor zie er anders uit bij toenemende toeren. Gecombineerd zul je dus een systeemvermogen gaan zien wat ergens tussen de opgestelde en individuele vermogens ligt.
Ja je kunt puur elektrisch rijden tot je accu geen capaciteit meer heeft en dan zal de verbrandingsmotor toch echt inschakelen.
Bij elektrisch rijden werkt je verwarming en.airco nog steeds hoor. Je hebt geen simply clever oorwarmers nodig.

ertromp

Forumguru
Gaat dit nog steeds over de O4 modeljaar 2022, bouwjaar 2025, prefacelift? Je weet dat de facelift al in 2024 op de markt kwam? Heb je de productiedatum kunnen achterhalen en waar komt de blijkbaar geïmporteerde O4 vandaan?

Ad928

Lid
Gaat dit nog steeds over de O4 modeljaar 2022, bouwjaar 2025, prefacelift? Je weet dat de facelift al in 2024 op de markt kwam? Heb je de productiedatum kunnen achterhalen en waar komt de blijkbaar geïmporteerde O4 vandaan?
Ja dat is zo. Maar dat modeljaar is iets wat niet zeker is. Het was in de advertentie. Bouwjaar is 3-2025

ertromp

Forumguru
Ik blijf het vreemd vinden het bouwjaar want de facelift loopt al sinds 2024 dus het moet wel een auto zijn die langer gestaan heeft ergens want de plug in hybride is pre facelift. De pre facelift is in de EU ook niet meer te bestellen. Heb je een link naar de advertentie?

andrehj

Forumguru
Ik ga volgende week proefrijden met een nieuwe Skoda Octavia IV PHEV. Ik zie op allerlei specificaties (Autoscout24, Autoweek enz) wat verwarrende gegevens over motorvermogen. Ik zie dat het gecombineerde motorvermogen = 204 pk. Als ik het goed begrijp is dat 150 pk van de benzinemotor. Mijn simpele geest zegt dat het dan 54 pk elektrisch is. Dat is erg weinig. Te weinig om mee te kunnen rijden. In de Autoweek specificatie staat dat het electrisch vermogen maximaal 85 kw is. Dat is dan in pk's uitgedrukt nog meer. Hoe kan dit?
Omdat op de koppelkrommes niet het maximale vermogen bij hetzelfde toerental ligt.
Kun je puur electrisch rijden met zo'n PHEV Octavia? Alleen in de file en stad en springt dan de benzinemotor aan als je harder wil, bijvoorbeeld op de snelweg?
Max 130, daarboven springt de benzinemotor bij. Met 115 pk zou je veel harder moeten kunnen, maar het continuvermogen van de elektromotor ligt veel lager.
EN is electrisch rijden automatisch zonder airco en verwarming?
De airco is juist enkel elektrisch. Er zit geen multiriem meer in deze auto's. En voor elektrische verwarming is er een elektrisch verwarming in het koelcircuit, zodat de kachel toch werkt. Overigens is dat wel erg slecht voor je actieradius, stoelverwarming is veel zuiniger (geen idee of dat op alle PHEV Octavia's zit).

Voor veel meer zeer interessante technische info over de aandrijflijn van de nieuwe Superb: https://vwts.ru/pps/pps_751-plug-in-hybrid-drives-2024-eng.pdf
Edit: Ik zie nu pas dat deze aandrijflijn nog niet in de O4 leverbaar is, en dit dus over de "oude" phev aandrijflijn gaat.

Over deze SSP's (SelbstStudienProgramm): Heeft iemand toevallig 754 en 755 ergens gevonden? Die lijken erg interessant, maar ik vind ze nergens waar ik deze als PDF kan downloaden (mag ook per pm ):whistle:

Laatst bewerkt:

Jessedew

Forumguru
Goedendag Skoda fanaten,

Kun je puur electrisch rijden met zo'n PHEV Octavia? Alleen in de file en stad en springt dan de benzinemotor aan als je harder wil, bijvoorbeeld op de snelweg? EN is electrisch rijden automatisch zonder airco en verwarming?

Je kan prima volledig elektrisch rijden, vorige week zelfs 61km elektrisch gehaald, in de spits, provinciaal en stukje snelweg. 80km zones ( daarna verder op benzine) je kan het ook combineren, dan is actieradius 200km tot accu leeg is en rij je 1 op 30 ongeveer. Ik rij wel rustig.

Elektromotor is 115 pk idd,, geen strepentrekker maar vlot zat. Snel kan je, als je met warme benzinemotor naar sportstand gaat, Tikt die zo 170 aan, maar schijnt zelfs 220 te kunnen halen. Dat is dan pas als de benzine motor ook meedoet.

Op snelweg in de file rij je bijv elektrisch, (gaat motor uit als je remt) ga je harder, dan weer automatisch verder op benzine ( of elektrisch als je accu nog vol is)

Hopelijk heb je er iets aan. ( heb er ook nog maar 3.000 km mee gereden)

Ohja check even of de phev die je op het oog hebt, trekgewicht heeft op kenteken, of je moet nooit een trekhaak willen installeren..

ertromp

Forumguru
Dank @andrehj voor delen link ssp751. Ik rijd sinds kort de nieuwe Tiguan met de 272pk hybride aandrijflijn. Interessant ook de 2 andere ssp bundels die je aanhaalt. Ook ik houd me aanbevolen.
20250420_100532.jpg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BJF

canth

Actief lid
Het systeemvermogen is met name software geregeld. De software zorgt ervoor dat het totale vermogen niet boven die 204 pk komt. Er is ook een versie die 245pk levert (RS), die motor technisch identiek aan de 204 pk versie, alleen de programmering is anders.

Bovenaan Onderaan