Electrische kachel in de Octavia

Octavia_II

Actief lid
Wat veel mensen niet weten is dat de Skoda Octavia Diesel een ingebouwde electrische kachel van 1000 watt heeft.
Ja, dat wist je niet he!?:945:

Deze kachel zorgt ervoor dat er in de winter, direkt na het starten, toch direkt "lauwe" (van warm kun je niet spreken) lucht uit de kachel komt waarmee je de voorruit bijvoorbeeld kunt ondooien.

Deze kachel werkt echter alleen indien de ECON knop uit staat! (en pas onder een bepaalde buitentemperatuur en de warmtevraag moet minimaal 80% zijn, etc...)

Deze kachel wordt m.b.v. stroom (dik 70 Ampere!) warm gestookt op het moment dat de motor gestart is. Dit verbruikt echter energie = extra brandstof verbruik.

Vandaar ook het antwoord op de vraag waarom er op deze knop geen AIRCO staat -> heel eenvoudig: met de "ECON" knop schakel je de ECONomische mode in, je bespaart brandstof omdat de Airco en de Electrische Kachel uit geschakeld worden. :D

Groet,

Charlie
 

yup

Lid
Zoals in het ander topic gezegd, heb je een bron hiervoor?

Ik weet dat TDi's electrische verwarming hebben (de oudere TDi's hebben gloeispiralen in het koelsysteem, deze TDi's niet d8 ik) maar dat er zoeits in zit wist ik echt niet?

Om de motor snel op te laten warmen reed ik met stoelverwarming aan en kachel uit... Allemaal voor niks blijkt want met die extra verwarming aan word de motor in no-time warm omdat dat ook energie kost uiteraard! Die hoge brandstofverbruik heb ik echt voor lief hoor, zolang de wagen maar zsm warm word.
 

joergarms

Senior Member
Elke diesel heeft nog een gloeisysteem, maar tegenwoordig is het een zogenaamd snelgloeisysteem en hoef je niet zoals vroeger een flink aantal seconden tot minuten (Nissan Patrol 3.3 diesel) te wachten.

Je stoelverwarming aanzetten helpt helemaal niks, dat kleine beetje energie wat je trekt uit de accu/ dynamo zijn zo'n lichte belasting voor de motor dat die er echt niet harder voor hoeft te werken, de warmte die je via je ventilatie krijgt is restwarmte en zal natuurlijk wel een klein beetje verschil in de opwarmtijd geven, maar dat valt echt mee.

Gewoon lekker warmrijden, niet warmtrappen is altijd nog de beste manier. Lang stationair draaien is namelijk ook niet het beste voor een automotor.
 

Rolle

Senior Member
Hey Charlie,

Nu wordt het allemaal veel duidelijker. Waarom zetten ze dit toch zo niet in de gebruiksaanwijzing van de auto?
 

Captain Hook

Forumguru
Dit onderwerp was al eens eerder aangestipt. :smiley29:
TDI's hebben al sinds jaar en dag een of 't andere manier van koelvloeistof voorverwarming die ingeschakeld wordt bij lagere buitentemperaturen.
http://community.dieselschrauber.de/contenttopic.php?t=3091
Inherent aan de efficiente werking van een TDI blok; er blijft weinig restwarmte over.

Ook nog een interessant artikel van Hella, hoe temperatuursensoren, verwarmingselementen en de elektronika van de auto allemaal samenwerken (of zouden moeten):
http://www.hella.com/produktion/amc...h/ti_d_airco_TM2006_5_d-Version2005-12-22.pdf
Allemaal gekoppeld aan de CAN bus. Kun je nagaan als je daar zelf in ingrijpt of een sensor verkeerde data levert; dan kun je de meest vreemde storingen krijgen.
 

yup

Lid
Elke diesel heeft nog een gloeisysteem, maar tegenwoordig is het een zogenaamd snelgloeisysteem en hoef je niet zoals vroeger een flink aantal seconden tot minuten (Nissan Patrol 3.3 diesel) te wachten.

Je stoelverwarming aanzetten helpt helemaal niks, dat kleine beetje energie wat je trekt uit de accu/ dynamo zijn zo'n lichte belasting voor de motor dat die er echt niet harder voor hoeft te werken, de warmte die je via je ventilatie krijgt is restwarmte en zal natuurlijk wel een klein beetje verschil in de opwarmtijd geven, maar dat valt echt mee.

Gewoon lekker warmrijden, niet warmtrappen is altijd nog de beste manier. Lang stationair draaien is namelijk ook niet het beste voor een automotor.

Bedoel jij niet gewoon gloeibougies? Want dat bedoelde ik niet:

Oudere TDi's hebben gloeispiralen in de koelsysteem die afhankelijk van de buitentemperatuur een voor een inschakelen.

Dit systeem verwarmt DIRECT de koelvloeistof, en het is een belasting voor de dynamo waardoor de motor weer harder moet werken. Dat zorgt voor een hoger brandstofverbruik = sneller opwarmen van de motor.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb ook wel eens gelezen dat zo'n verwarming de plaatsing van een standkachel veel eenvoudiger maakt cq. overbodig maakt!
 
Een stand kachel heeft als voordeel dat je die kan aanzetten voordat je in de auto stapt/ Zodoende zijn de ramen als ijs en sneeuw vrij in de winter en is het interieur warm voordat de motor loopt.

Ik moet mijn standkachel nog inbouwen maar heb hem wel al klaarliggen. Voor de winter zit hij er in.
 

Rallye

Forumguru
Ik bedoelde meer dit (van www.eberspaecher.de):

"Einmalig günstig zum vollen Komfort
Der Eberspächer Aufrüstsatz für Turbodiesel-Direkteinspritzer

Verbrauchsoptimierte Turbodiesel mit Direkteinspritzmotor erzeugen nur wenig Restwärme, die für die Innenraumheizung genutzt werden könnte. Zum Ausgleich sind viele dieser Fahrzeuge ab Werk mit Eberspächer Zuheizern ausgestattet. Praktisch für Sie: Denn in einem solchen Fall ist die Aufrüstung zur kompletten Standheizung besonders kostengünstig. Alles, was Sie brauchen, um perfekten Wärmekomfort zu genießen, ist der preiswerte Eberspächer Aufrüstsatz. Ihr Fahrzeug arbeitet nicht mit einem Zuheizer? Auch kein Problem! Dann wählen Sie einfach die für Ihre Fahrzeugklasse passende Eberspächer Standheizung aus."

Dat blijkt echter maar voor een beperkt aantal auto's te gelden (onder andere de VW Sharan en een aantal op bestelwagens gebaseerde gebaseerde busjes).
 

Captain Hook

Forumguru
Dat blijkt echter maar voor een beperkt aantal auto's te gelden (onder andere de VW Sharan en een aantal op bestelwagens gebaseerde gebaseerde busjes).
Op zich logisch, dat zijn auto's met een nogal groot intern volume (dus veel lucht/interieur te verwarmen).
Een VW Polo warm je makkelijker op van binnen dan een T5. :winkie:
 

Dat is precies de gene die ik bedoelde. Zon eberspaecher heb ik vorig jaar via ebay gekocht in duitsland. En ligt nu nog op zolder. Binnen kort zal ik hem wel eens inbouwen in mijn auto. Dan hoef ik nooit meer te krabben en heb ik meteen een warm interieur.

VW gebruikt meestal standkachels van Webasto als bij verwarming. Deze zijn echter alleen actief als de motor draait. Bijvoorbeeld bij de sharan of T5 omdat de motor niet genoeg warmte levert bij rustig rijden om het gehele interieur voor te verwarmen. Er zijn echter aftermarkt oplossingen te koop zodat de webasto als voorwaardige standkachel werkt. Er komt dan een extra timer of afstandbediening in de auto die de standkachel inschakeld zodat er niet meer gekrabt hoeft te worden.
 
Dit is voor mij nieuw....en ik alleen maar op econ rijden in de winter. Vind ook altijd dat het erg lang duurt voordat de boel warm wordt met echt koude temperaturen. Nu weten we dus waarom...
Komende winter maar eens uitproberen!
 
Bovenaan Onderaan