Electrische storingen skoda fabia 1.2tdi GL 2011

Zweemer

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik zal me even voorstellen; Ik ben Zweemer, sinds augustus 2017 een Skoda Fabia bezitter uit Eindhoven

Ik bezit een Skoda Fabia 1.2 tdi GL uit 2011 en deze heeft een paar nogal irritante electrische storingen:
-Start-stop systeem werkt maar heel af en toe
-Binnenverlichting werkt niet
-Als ik het handschoenenkastje open krijg ik een melding dat de achterklep open is
-Als het hard regent krijg ik een melding dat er een lampje kapot is

Nou heb ik laatst mijn auto weggebracht voor de recall en APK en dit alles was (kosteloos) opgelost.
Heel fijn maar na een paar dagen kwamen alle problemen weer terug, het start-stop systeem hield er als eerste mee op.

Deze problemen waren er al toen ik de auto als occasion kocht ( ik had het alleen in eerste instantie niet in de gaten) De vorige eigenaars hebben er een navigatie systeem in laten bouwen (wat overigens ook af en toe in storing gaat) en ik heb het vermoeden dat het hier iets mee te maken heeft.

Heeft iemand op dit forum mischien gelijke ervaring of enig idee waar deze problemen vandaan komen?

Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
Beste forumleden,

Ik zal me even voorstellen; Ik ben Zweemer, sinds augustus 2017 een Skoda Fabia bezitter uit Eindhoven

Ik bezit een Skoda Fabia 1.2 tdi GL uit 2011 en deze heeft een paar nogal irritante electrische storingen:
-Binnenverlichting werkt niet
-Als ik het handschoenenkastje open krijg ik een melding dat de achterklep open is

Nou heb ik laatst mijn auto weggebracht voor de recall en APK en dit alles was (kosteloos) opgelost.
Heel fijn maar na een paar dagen kwamen alle problemen weer terug, het start-stop systeem hield er als eerste mee op.

Deze problemen waren er al toen ik de auto als occasion kocht ( ik had het alleen in eerste instantie niet in de gaten) De vorige eigenaars hebben er een navigatie systeem in laten bouwen (wat overigens ook af en toe in storing gaat) en ik heb het vermoeden dat het hier iets mee te maken heeft.

Heeft iemand op dit forum mischien gelijke ervaring of enig idee waar deze problemen vandaan komen?

Dat lampje is 'n euvel. Niets aan te doen. Zie het als slecht weer lampje!
Start/stop je weet nooit wanneer ie wel of niet werkt. Ik dacht ook dat de mijne stuk was, maar plotseling was ie er weer.
Binnenverlichting en kastje weet ik niet. Kijk even of er topics over zijn.

Canon-Eye

Forumguru
Dat lampje is 'n euvel. Niets aan te doen.
Er is wel degelijk iets aan te doen!
Ik had dit destijds ook, maar dan binnen de garantieperiode. Het was een bij de dealer bekend euvel dat vrij vaak voorkwam en werd opgelost door de boordcomputermodule te vervangen. Ik weet niet of dit ook onder de 6 maanden BOVAG-garantie valt (indien die sowieso van toepassing is), maar ik zou dat zeker proberen.
Goeie kans trouwens dat de rest van de problemen daarmee ook uit de wereld is - al zijn er ook heel wat mensen op dit forum die er juist geld voor over zouden hebben (of daadwerkelijk aan besteed hebben) om het startstopsysteem uit te laten schakelen...

Zweemer

Nieuw lid
Ah, duidelijk...nou ja het is alleen maar irritant, daar heb ik het geld niet voor over om de bcm te laten vervangen. Mag al €1500 dokken om koppeling & vliegwiel te laten vervangen.

Canon-Eye

Forumguru
Vandaar mijn hint richting (eventuele) garantie. Mij kostte het destijds niets, behalve wat tijd en een ritje dealer.

H@RM

Senior Member
Hoe is de staat van de accu?

Als de accu onder een bepaalde waarde is werkt het start stop systeem ook niet

Kogamyata

Senior Member
Hoe is de staat van de accu?

Als de accu onder een bepaalde waarde is werkt het start stop systeem ook niet

Dat klopt Harm. Maar zo zijn er kennelijk nog 101 dingen meer. Soms heb je stroomverbruikers aan staan en denk je dat ie niet werkt en dan werkt ie wel en omgekeerd. M.a.w. je kunt er geen pijl op trekken. Er is ook al 'zat' over geschreven.

Canon-Eye

Forumguru
SSSysteem werkt afhankelijk van enige tientallen verschillende parameters die allemaal aan bepaalde eisen moeten voldoen. Als een of meer daarvan buiten de gedefinieerde range vallen, zal de motor niet uitschakelen; dat wordt dan wel in het dashboard aangegeven met dat "doorgestreepte A" symbooltje.

greenlinediesel

Senior Member

Mijne werkt niet. Ene keer een foutcode in VCP dat er een 'neutral gear sensor' defect is (gaat samen met System failure: Start Stop op het dashboard) en de andere keer nada melding of foutcode in de BCM, maar geen start-stop.

F2 euveltje denk ik. Alles is bij mij LED (op de achter+remlichten na, pas nog vervangen) en dat stomme ding doet het nog steeds. Laptop eraan en die zegt (als het regent) dat de DRLs het niet doen, en als het droog is is er niks aan de hand. Het is (helaas) een euvel waar ik mee heb leren leven....

Schmart

Forumguru
Ik ben altijd onder de indruk van de eerlijke en analytische aanpak van garage Wout Bouman bij dit soort vage problemen (ik heb geen aandelen en geen eigen belang). Relatief dichtbij en grote kans op succes omdat ze echt de oorzaak willen achterhalen, en niet zomaar lukraak onderdelen vervangen omdat de computer dat zegt.

https://www.woutbouman.nl/

Canon-Eye

Forumguru
Lampjes-lampjes: zie post #3. Is op te lossen met een nieuwe bcm, maar voor een auto van 7 jaar oud ligt dat niet meer voor de hand.

Let echter wel op: als er wel een lampje kapot is, gaat-ie ook aan.
Je kunt er dus niet 100% op dichtvaren dat het altijd een valse melding is... :nono:

Bovenaan Onderaan