Electrische verwarming voor het interieur

retep607

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb begrepen dat er bij de Octavia TDI soms een optie is toegevoegd dat het interieur electrisch verwarmt wordt, hierdoor wordt het wat sneller warm. Kan iemand aangegeven hoe je controleren of deze optie in de auto is ingebouwd.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat je het electrische keramische verwarmingselement in het koelwatercicuit bedoelt?
Dit is ervoor om het koelwater sneller op te warmen zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur komt.(en de kachel dus ook....)
 

Skody

Actief lid
Zit dit bijv. ook in de 170 PK CR TDI ? Heb 's horen zeggen dat wanneer je stoelverwarming affabriek heb, dat dit er dan weer niet in zit. PON gaf hier ook geen duidelijk antwoord op. Niet dat ik m niet snel warm vind worden, want op een koude(re) ochtend als vandaag is 'ie binnen een paar km al lekker warm aan't worden..
 
Een TDI produceert relatief weinig warmte. Bij temperaturen beneden het vriespunt krijg je te maken met de keerzijde van het geringe verbuik van de TDI: hij produceert veel minder warmte dan vele andere motoren en bereikt daardoor opmerkelijk langzaam de gebruikelijke bedrijfstemperatuur. Als er dan ook nog warmte voor het interieur van het blok wordt onttrokken, dan wordt de opwarmtijd nog langer. Zeker bij temperaturen onder nul, heel rustig rijden en de interieurverwarming en ventilator op maximaal, kan beneden de normale bedrijfstemperatuur al een evenwicht ontstaan tussen warmteproductie in het blok en warmteafvoer naar de verwarming: de bedrijfstemperatuur van de motor komt dan bv. niet hoger dan 70°C. Bij een zwaardere motorbelasting door bv. een hogere snelheid of een helling stijgt de motortemperatuur, om dan op een langere daling of in overwegend 'bumper aan bumper' verkeer zelfs nog lager dan 70°C uit te komen. Deze symptomen lijken veel op een niet-correct-sluitende of te-vroeg-openende thermostaat (dus niet meteen de thermostaat vervangen, maar eerst controleren of de aanvoerslang naar de radiator wel warm-heet is terwijl de motor nog onder-temperatuur heeft).
Extra verwarming. Om dit probleem wat te verzachten zijn de meeste TDI's af-fabriek uitgevoerd met extra verwarming. Oudere bouwjaren hebben een brandstof gestookte bijverwarming (standverwarming), vanaf ca. 1995 zitten er drie gloeibougies in de koelwater-uitlaat van de motor als warmtewisselaar. Vanaf ca. 2000 wordt ook vaak een PTC verwarming gebruikt (Positive Temperature Coefficient). In het ventilatorhuis worden PTC-verwarmingselementen gemonteerd, welke direct de lucht verwarmen die het interieur in gaat. Op die manier hoeft de kleumende rijder niet meer de elekrisch opgewekte warmte te delen met de motor, en levert de verwarming na de start sneller warme lucht, echter de motor warmt langzamer op dan bij gebruik van gloeibougies voor de koelvloeistof. Ook hier worden die verwarmingselementen door de ECU over een relais aangestuurd, ook gescheiden voor een gematigde en een steviger verwarming. Door middel van de PTC-eigenschappen passen de verwarmingselementen zich aan het gevraagde aan: stroomt er veel koude lucht door dan neemt de weerstand af waardoor de stroomopname stijgt en de lucht meer wordt verwarmd. Bij mildere buitentemperaturen en/of beginnende wamteafgifte van de warmtewisselaar (die voor de PTC-verwarming ligt) neemt de weerstand van het verwarmingselement toe, waardoor de stroomafname afneemt. Een extra manier om de verwarming aan te zetten (naast belasting van de dynamo en de temperatuur van de motor, zoals bij de gloeibougies voor de koelvloeistof) is om een schakelaar te monteren in de buurt van de temperatuurkeuzeknop van de verwarming cq. airco. Want de luchtverwarming inschakelen terwijl er geen verwarming verlangd wordt, zou echte energieverspilling zijn, terwijl bij de gloeibougies voor de koelvloeistof tenminste de motor van de warmte profiteert die niet in het interieur gestuurd wordt. Als de eco functie is ingeschakeld in de winter om de AC uit te zetten wordt ook de PTC verwarming uitgeschakeld en duurt het langer voor het interieur op temperatuur is.
 

retep607

Nieuw lid
Hallo,

KAn ik op enige wijze deze controleren, waar zitten ze gemonteerd zodat ik evntueel kan meten of er een spanning/stroom naar toeloopt ?
 

Captain Hook

Forumguru
Het al dan niet aanwezig zijn van stoelverwarming, heeft niets van doen met PTC elementen in de rest van het koelcircuit.

En ja, dat weet ik zeker. Want mijn O2 heeft stoelverwarming EN het interieur wordt binnen een paar minuten ook verwarmd (warme lucht uit de ventilatieroosters) zelfs al staat de koelwatertemperatuurmeter (scrabble woord) nog helemaal naar links.

Voor verdere technische details en links naar info bij de toeleveranciers van de PTC voorverwarming, zoek maar op dit forum; die info is al diverse malen voorbij gekomen.
 

retep607

Nieuw lid
Ik heb zeker al gezocht op dit forum ook veel nuttige informatie gevonden. Vraag was alleen hoe kan ik uitsluiten of er wel of niet een PTC element is ingebouwd ?! Waar kan ik deze dan vinden in het motor comparitiment
 
De PTC verwarming zit achter je dashboard. Dus even een zaterdagje sleutelen en je kan zien of je een PTC verwarming heb of niet.

dmv vagcom kan je zien of er een PTC verwarming of koelwater verwarming in je auto zit en of deze functioneert.


Dus even iemand zoeken met vagcom en vragen of hij je kan helpen.
Zie hier voor mensen met vagcom
 
Bovenaan Onderaan