electro schema fabia 2003

Op 7-8-2009 krijgen wij onze (2e hands) fabia 1.4 16V creation. Mijn vrouw is al jaren skoda rijder en we zijn van "oud" naar steeds nieuwer gegaan. Dus eerst een skoda favoriet toen die doorgeroest was een skoda felicia combi en vanaf augustus een fabia I. Nou moet je niet denken dat dit in een paar jaar is, nee we hebben met de vorige 2 zo 8 jaar per stuk gedaan.

Maargoed de fabia die we nu krijgen is een stuk "beter" in de techniek dankzij VW dan de vorige.

Nu verbouw ik al mijn auto's vaak met comfort uitrustingen. In deze fabia uit 07-2003 wil ik een carkit, alarm en mogelijk ook parkeerssensoren inbouwen.

Nu vroeg ik me af, heeft iemand een electrisch schema (zoals in de haynes boeken) van deze Fabia? Dat zou het inbouwen van apparatuur een stuk makelijker maken..

En nog een simpele vraag, omdat ik hem nu nog niet heb staan kan ik het ff niet bekijken. maar wat voor type dimlichten en stadslichten gaan er in?
Ik zag ergens voor de dimlichten H3 ? en stadslichten? B15D?

Als iemand het schema voor me heeft, of een handboek..zou heel fijn zijn!
ik zal als dank natuurlijk ff foto's maken van de inbouw. ik heb zoiets ook gedaan voor mijn peugeot 307 SW. zie daar http://www.307forum.nl/viewforum.php?f=12 forum voor.
 
Zeer uitgebreid handboek, met bedradingsschema's:
http://www.delius-klasing.de/buecher/Skoda+Fabia+von+1/00+bis+3/07.1867.html
€ 19.90, Ook in Nederland te bestellen!

Dank, maar mijn duits is nogal roestig :crazy:
maar een haynes bestaat ook : http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/...10001&storeId=10001&productId=38703&langId=-1

maar dan zou ik zo 25 euro (als ik hem NL bestel) moeten uitgeven voor een paar electro schema's en daar had ik niet zoveel zin in.
Overigs zweer ik wel bij die haynes boeken. ik heb ook nog een antieke motor en daar wel een orgineel boek van. en er staat echt alles in. beter als de duitse varianten vindt ik.
 

joergarms

Senior Member
Parkeersensoren is niet moeilijk, heb je echt geen schema voor nodig, hetzelfde geldt voor de carkit.
 
nee parkkeersensor is 1 draadje naar het achteruitrijlicht en massa. dat is nogal simpel.
carkit idem. een 12V geschakelde + haal ik wel bij de radio weg.

Voor het alarm ben ik eigenlijk nog opzoek naar een schakeldraad (massa geschakeld) die aan massa gaat liggen als er een deur opengaat.
Zo gaat het alarm niet alleen bij schokken af, maar ook bij openen van een deur.
z'n draadje moet naar de binnenverlichting lopen. en ik zou het ook wel kunnen gaan meten maar weten welke kleur danwel nummer kabel je moet hebben op een schema is wel handig :)
 
Nou voor de belangstellenden, ik heb het gevonden google maar eens op elsawin 3.6
dat is een digitaal handboek dat je kan raadplegen. ook voor garages. ik heb het even geleend zeg maar en daar staat veel in.

VOor het monteren van het alarm heb ik de pan-van (stuk plastic onder de ruit en wissers) er af moeten halen, daar zitten helemaal links en rechts 2 niet gebruikte doorvoer tules naar de binnenkant. gaatje er in, draadje er door heen klaar.

TEminste dat dacht ik... ja kabel was er netjes door. maar moest nog een constante 12V + vinden. blijkt die achter de radio niet constant te zijn! na verwijderen contactsleutel gaat die ook uit!

Goed...maar netjes een zweefzekering gemonteerd en in de zekeringkast bij zekering 58 , electr. ruiten opgeprikt. werkt nu wel wel :)
 
Ja Ronnie. dat klopt, dat zit in elke ISO connector blok van een radio. Maar skoda zet doorleuk ook de spanning van de constante plus er af op het moment dat je de contactsleutel verwijderd. Let op: bij verwijderen ik zeg niet van het contact draaien :).

ALs je de sleutel namelijk laat zitten staat er op de constante draad nog gewoon spanning. haal je hem weg. dan is die spanning ook weg.
en ja ik weet dat bij VAG auto's de constante en geschakelde zijn omgewisseld.. i've checked that:winkie:
 

Ronnie

Forumguru
Lijkt me, dat het dan bij jou niet goed zit, volgens het (originele) schema wat ik hier heb is pin 5 (safe) en pin 7(dauerplus) in de zwarte ISO stekker een constante plus van 1,5 mm2(schema positie 333/335, welke rechtstreeks op zekering no.45 (20A) schema pos.236 aangesloten wordt zonder onderbreking, zou dit laatste wel het geval zijn ben je iedere keer als je de sleutel uit het contact haalt al je instellingen en zenders kwijt.
Dus volgens mij zit er ergens wat fout bij jouw auto, of er is een boel aan geknutseld!
 
hey ronnie :) we gaan morgen weer eens ff meten heb een paar daagjes vrij dus zal de voltmeter nog eens ff er tegen aan houden.. zal de kleuren etc ook ff opschrijven :)
 

Ronnie

Forumguru
hey ronnie :) we gaan morgen weer eens ff meten heb een paar daagjes vrij dus zal de voltmeter nog eens ff er tegen aan houden.. zal de kleuren etc ook ff opschrijven :)
Doe je best!
N.B.
Zowel positie 5 (safe) als positie 7 (Dauerplus) 1,5mm2, kleur is zwart/blauw.
 

Ronnie

Forumguru
Bedradingsschema Fabia 1

Mocht iemand het bedradingsschema van een Fabia 1 willen kan ik de belangrijkste items (3,5 Mb) per PM sturen als (Zwart/wit)PDFje, de draadkleuren zijn wel aangegeven.
 

EdK

Forumguru
Mocht iemand het bedradingsschema van een Fabia 1 willen kan ik de belangrijkste items (3,5 Mb) per PM sturen als (Zwart/wit)PDFje, de draadkleuren zijn wel aangegeven.

Ik zou er wel een van de RR willen hebben , dus mocht je die hebben dan voel ik me aanbevolen om die per PM te ontvangen en lukt dat niet dan geef ik me email prive wel per PM door
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou er wel een van de RR willen hebben , dus mocht je die hebben dan voel ik me aanbevolen om die per PM te ontvangen en lukt dat niet dan geef ik me email prive wel per PM door
Helaas......staat geloof ik op een 5J platform, daar heb ik niets van....Sorry!
 

EdK

Forumguru
Helaas......staat geloof ik op een 5J platform, daar heb ik niets van....Sorry!

No hard feelings, Nee had ik al en kon eventueel Ja krijgen !
We houden het gewoon in de gaten en misschien dat we nog eens wat tegen komen !
 

ronald_j

Actief lid
Lijkt me, dat het dan bij jou niet goed zit, volgens het (originele) schema wat ik hier heb is pin 5 (safe) en pin 7(dauerplus) in de zwarte ISO stekker een constante plus van 1,5 mm2(schema positie 333/335, welke rechtstreeks op zekering no.45 (20A) schema pos.236 aangesloten wordt zonder onderbreking, zou dit laatste wel het geval zijn ben je iedere keer als je de sleutel uit het contact haalt al je instellingen en zenders kwijt.
Dus volgens mij zit er ergens wat fout bij jouw auto, of er is een boel aan geknutseld!

Tja, ik had ook zoiets.

Ik heb een combi Elegance uit 2003. Gebruikt gekocht.

Op de ISO stekker zat gewoon helemaal geen vaste spanning. Ik heb alle pinnen nagemeten.
Bij mij lag er een extra draad in het radiovak met daarop vaste spanning. Deze was er duidelijk bij geknutseld om dit probleem op te lossen.
Aangezien de bekabeling van mijn radio de mogelijkheid biedt om de plussen om te draaien,en deze extra draad de juiste connector had, kon ik deze meteen gebruiken en werkte alles wel.
 
Bovenaan Onderaan