Electronica linker voorportier

Ik ben ongetwijfeld de zoveelste met electronica problemen in zijn/haar linker voorportier, maar wilde toch even de feiten op een rijtje zetten en om hulp/advies vragen.

Het volgende is er aan de hand bij het linker voorportier van mijn O1 uit 2001:
- slot reageert niet op commando's van het cv (bij electronisch openen en sluiten gaat het pinnetje van het slot niet mee)
- interieurverlichting reageert niet op openen van dit portier, portierverlichting (lampje onderin de deur) echter wel
- spiegelverstelling van de linkerspiegel werkt niet (rechts doet gewoon netjes mee)
Voor de rest werkt alles prima, zoals alle knoppen om de rest van de auto (portier vergrendeling, ruitbediening, spiegel rechts) te bedienen.

In eerste instantie zat ik aan de module in de deur te denken, maar dat lijkt niet verband te houden met de spiegelverstelling.
Blijft over een kabelbreuk ergens in de kabelboom?
Maar hoe loopt die kabelboom door het portier heen en wellicht dat er iemand is met een stroomloopschema van dat gedeelte, en de pin bezetting van de stekker(s)?
 

Monteurtje

Forumguru
Ik zou beginnen met het deurpaneel eraf te halen, en de stekker van de raammotor eraf halen en als deze geoxideerd is, heb je het probleem gevonden. Dan zullen er waarschijnlijk ook stekkers verrot zijn op je raammotor. Raammotor en kabelboom van linker portier vervangen. Brandt het safe lampje ook continue.
En wat je ook nog even moet controleren is het doorvoer rubber tussen portier en auto. Als je die heen en weer beweegt, gaat het lampje dan wel branden. Daar wil wel eens een kabelbreuk zitten.
 
Bedankt, maar ik volg even niet wat die raammotor of de aangesloten stekker met mijn problemen te maken kan hebben? Daar zit toch niet de/een aansluiting voor de portiervergrendeling in?
Ik zat zelf dus in eerste instantie aan de kabelboom te denken, dat er ergens een kabelbreuk in zit en zo het probleem van het ver-/ontgrendelen veroorzaakt, tezamen met het probleem van de spiegelverstelling.
 
De raammotor en het regelapparaat van het portier zijn een gecombineerd onderdeel. Vandaaruit wordt alles aangestuurd in de deur en worden commando's van de bedieningselementen verwerkt naar de rest van het voertuig.

Dennis
 
Je regel unit is weg....
Dat wil zeggen, een deel van de stekkers tussen unit en kabeltje...
En het vervelend is, ik heb zelf de klus al gedaan, is dat je zowel de stekker als de unit moet vervangen, de raammotor zal nog wel goed zijn.....
Die unit is wel van de motor af te pilen, maar de draadjes in de nieuwe stekker frommelen....
Dat moet ik nog doen dus. In mijn geval werkt bijna lalles weer, alleen het afstellen van de linkerspiegel en de verwarming ervan doen het nog steeds niet...

MVG, Peter
 
Zo dan, het is alweer wat maanden geleden zie ik, sinds mijn laatste post.

In de tussentijd heb ik de regelunit vervangen door een goed, 2ehands exemplaar. Maar helaas, dat bracht geen veranderingen met zich mee.

Toen ben ik eens gaan meten op de 10-polige stekker die naast het koppelingspedaal zit.
Alle spanningen lijken prima, maar er is 1 draad (grijs/blauw) waar ik 0 spanning op meet, terwijl deze de benaming heeft: "Pluslas 58b". Deze bevindt zich op pin nr. 10 van de stekker.

Daarbij had ik dus verwacht dat er 12 Volt op die pin zou moeten staan, klopt dat?
En waar bevindt zich die "Pluslas 58b" ? Ik kom niet verder dan "in kabelstreng achter dashboard".

Daarnaast heb ik nog een groter probleem wat ik nu eerst ga oplossen: de waterpomp van de motor is vastgelopen, heeft de tandjes van de distr.riem opgevreten. Met als gevolg: 12 kromme kleppen en een aantal fraaie afdrukken daarvan in de zuigers...:(
 
Bovenaan Onderaan