Electronica linkerportier

Afgezien van de onhebbelijkheden van onze Octaaf 1 die hier op het forum al genoemd zijn, en waarvan de oplossingen al aangedragen zijn, begin ik langzamerhand de balen te krijgen van wat de titel aangeeft.

Één voor één geven de electronische onderdelen in het linkerportier de geest. Niet allemaal tegelijk, zekeringen verdnk ik daarom nog niet. AB voor de prtierontgrendeling werkt niet meer, daarna gaf de interieurverlichting die op het linkerportier zit het op, en nu geeft de bediening van de linker spiegel niet meer thuis.
Bediening van het glaswerk, kinderslot en rechterspiegel doen het wel prima.

Rubberhoesje tussen portier en A-stijl losgehaald, geen kabelbreuk daar te zien.

Mijn vermoeden is dat er sprake is van corrosie of een aarde probleem, maar waar kan ik dat zoeken? Ik kan best de schroeven van de portierbekleding in het wilde weg gaan losmaken, maar heb ik dan gelijk het paneel in de handen, of zitten er aan paar addertjes onder het gras?
Leegmaken van de bakken onder de voorruit lukt ook niet al te best..... Het verwijderen van de ruitewisserarmen doet ook een te groot beroep op mijn technisch inzicht...... Het geen oude Citroen DS tenslotte:-)

Kortom, een linkje naar een begrijpelijke tekening of artikel met tips of aanwijzingen is welkom, bij voorkeur in het Nederlands....
Het alternatief, het op laten zoeken door de garage, stemt mij niet tot vreugde, omdat "zij zelf ook niet goed weten waar ze moeten zoeken...."

Alvast bedankt voor het meedenken!

MVG, Peter
 
Afgezien van de onhebbelijkheden van onze Octaaf 1 die hier op het forum al genoemd zijn, en waarvan de oplossingen al aangedragen zijn, begin ik langzamerhand de balen te krijgen van wat de titel aangeeft.

Één voor één geven de electronische onderdelen in het linkerportier de geest. Niet allemaal tegelijk, zekeringen verdnk ik daarom nog niet. AB voor de prtierontgrendeling werkt niet meer, daarna gaf de interieurverlichting die op het linkerportier zit het op, en nu geeft de bediening van de linker spiegel niet meer thuis.
Bediening van het glaswerk, kinderslot en rechterspiegel doen het wel prima.

Rubberhoesje tussen portier en A-stijl losgehaald, geen kabelbreuk daar te zien.

Mijn vermoeden is dat er sprake is van corrosie of een aarde probleem, maar waar kan ik dat zoeken? Ik kan best de schroeven van de portierbekleding in het wilde weg gaan losmaken, maar heb ik dan gelijk het paneel in de handen, of zitten er aan paar addertjes onder het gras?
Leegmaken van de bakken onder de voorruit lukt ook niet al te best..... Het verwijderen van de ruitewisserarmen doet ook een te groot beroep op mijn technisch inzicht...... Het geen oude Citroen DS tenslotte:-)

Kortom, een linkje naar een begrijpelijke tekening of artikel met tips of aanwijzingen is welkom, bij voorkeur in het Nederlands....
Het alternatief, het op laten zoeken door de garage, stemt mij niet tot vreugde, omdat "zij zelf ook niet goed weten waar ze moeten zoeken...."

Alvast bedankt voor het meedenken!

MVG, Peter

Heel simpel, jedoch in de meeste gevallen niet goedkoop, het betreft hier waarschijnlijk waterinsluiting in het regelapparaat van het linkervoorportier(raammech.motor) meestal een kwestie van de stekker bezetting repareren en vervangen van het regelapp. daar er nogal eens contacten willen weg roesten.
Na reparatie zorgdragen voor een goede afdichting van de stekker om herhaling te voorkomen.

Suc6
 

purk

Senior Member
ik verdenk ook de raammotor en stekker. mocht je daar niks aan kunnen vinden dan zou ik zeker ook even naar het slot kijken die zillen ook nog wel een s de geest geven maar die zijn nog wel te repareren door de solderingen opnieuw te maken. Dit lukt je trouwen alleen als je goed weet hoe je iets uit elkaar ook weer in elkaar kunt zetten.

Wat betreft het demonteren van de bekleding, gewoon je verstand gebuiken en de schroefjes achter de handgreep en speigelvertellingsknopje niet vergeten eruit te draaien.


voor de rest werkt het het zelfde .http://www.taligentx.com/passat/maintenance/doorlockmechanism/
 
Bedankt voor de reacties.
Dat wordt even een bevriende garagist bezoeken met de Octaaf, om eens even in alle rust te kunnen kijken.
Echter, als de raammotor als verdachte wordt aangewezen, waarom werkt die dan nog wel, en de rest niet meer? Of is dat Tsjechische logica?

MVG, Peter
 

MisterRS

Nieuw lid
Of is dat Tsjechische logica?

Ehhhh nee, dit is Duitse logica......het zijn tenslotte alleen de emblemen op een Skoda die Tsjechisch.....

Gr. Edwin
 

rjdelft

Nieuw lid
zelfde probleem

Mijn octavia I heeft zelfde storing gehad.
oorzaak was verrotte aansluitingen op regelunit in portier. De betreffende stekkeraansluiting zit onlogisch gemonteerd en loopt vol met (condens)water. Wij hebben complete unit vervangen (duur grapje >250euro).
Wij hebben importeur PON aangeschreven omdat wij dit beschouwen als fabricagefout. Zij zien dat natuurlijk anders. Zeggen dat het wel eens kan voorkomen, maar niet vaak genoeg om als fabricagefout te worden beschouwd.

Kortom gewoon K(ilo) U(trecht) T(ango) en dokken maar.
Er gaat inderdaad wel vaak zomaar iets stuk aan dit type octavia.
Verder best wel prettige auto.
 
Ik zal het maandag eens bekijken, dan kan ik bij een bevriende garagist de grote beurt laten doen, en ondertussen zelf eens proberen het linkerportier van binnen te bekijken.
Zal hem straks even vragen naar zo'n regelunit, zodat die er misschien op tijd kan zijn voor inbouw. Want met dit weer een niet werkende spiegel afstelling met verwarming is gewoon dom.

Wat betreft de "fabricagefout" zie ik dat snel genoeg, en ik heb van de week wel ff de tijd om PON er schriftelijk mee lastig te vallen. Zij kunnen wel ontkennen, maar ik hoop dat ze het wetboek een beetje op orde hebben. Ik mag er van uitgaan dat dit soort onderdelen NIET stuk gaan bij normaal gebruik. En vollopen met condenswater da's dan heeeel jammer, maar wel de verantwoording van de fabrikant. Knappe grapjas die zich daar onder uit weet te kletsen lijkt mij. Maar goed, ik moet het eerst allemaal nog even zien.

Afgezien daarvan, de normale winterse problemen... Brandende koelwaterlampjes, (koelvloeistof een tikje bijvullen, maar ja...) veel gepiep en gerammel onder de motorkap (dat is de kou), soms brandend lampje van de ASR.
 
Zo, vandaag eens een portier van de Octaaf van binnen bewonderd.....
Wat een K.. jeweetwel klus als je voor het eerst moet bedenken hoe dat in elkaar steekt....
Hier is mijn volgorde voor demontage, misschein heeft een ander er ook ooit nog eens iets aan.
Stap1, alle torx schroeven ( 7 stuks) losschroeven en veilig opbergen. 2 links, 2 rechts, 3 onder.
Stap 2, demontage "losse" delen, dat zijn de speaker rechtsboven in. Met een lange schroevendraaier kun je die voorzichtig loswippen naar voren toe. Stekkertje los maken, en wegleggen. Daarna het plaatje waar het knopje van de spiegelbediening inzit loswippen met dezelfde schroevendraaier. Ook hier weer stekkertje los, en veilig wegleggen. Het schroefje dat nu zichtbaar wordt onder de bediening van de portiervergeendeling (kruiskopje) losschroeven, en veilig opbergen.
Stap 4, Listig ding, de knoppenbak voor de raambediening met handvat. Je begint met het loswippen van de binnenkant van het handvat naar binnen toe. De lukt het best als je de schroevendraaier links en daarna rechtsklem zet, en daarna het voorzichtig loswurmt. Dat stuk plastic weer veilig wegleggen, en je kan dan de hele knoppen bak recht naar boven stukje bij beetje loswippen aan alle kanten. Heb je de knoppenbak eruit, eerst raam laten zakken, stekkertje losmaken, en wegleggen. Je ziet nu 3 grote schroeven sshuin naar beneden, die moeten met een grote kruiskopschroevendraaier worden losgedraaid. Eruit halen is tijdverspilling.
In principe is alles nu los, dit waren de eenvoudige zaken.
Stap 5, Nu moet de bekleding naar boven toe losgemaakt worden uit de rand bovenaan het portier. Als je het raam hebt laten zaken, heb je meer werkruimte. Dit gaat uitermate moeizaam, en is een klusje dat met beleid gedaan moet worden. Als je begint met het losmaken van het min of meer losse deel waar de spiegelbediening in zat, heb je een beetje een idee van hoe het in elkaar zit.
Stap 6, losmaken laatste dingen. Het gaat om het lampje van de portiermarkering (hele lamp naar buiten drukken, en daarna stekker losmaken werkt het snelst), en het losmaken van het kabeltje van de portierontgrendeling zijn niet echt moeilijk meer. Stangentje van de slotbediening blijft wel staan, lampje van het inrbaakalarm valt vanzelf naar beneden.
Stap 7, helaas, een scherp mes is nu wel handig, voor het voorzichtig verwijderen van de dunne isolatie, zodat je kunt zien wat de inhoud is van je portier. Die dunne isolatie zit geklemd onder de klemmen waar de torx schroeven in zitten, zit hier en daar vast gelijmd en is erg kwetsbaar.

Tot zover het loshalen van die bekleding.
En, wat heb ik gevonden? Een stekker met daarin nog een paar pennetjes uit het regelblok... Dus maar een nieuw regelblok besteld.... Kun je alleen maar compleet met motor krijgen..... En volgens mij is het losmaken van die motor een nog veel erger klus....
Nou ja, eerst maar even de komst van het blok afwachten, en eens kijken of de stekker daar nog lekker op wil passen....
Wordt vervolgd!

MVG, Peter
 

guitar_billy

Senior Member
hallo peter, nog even reageren op je opmerking van de afwatering "bakken".

Leegmaken van de bakken onder de voorruit lukt ook niet al te best..... Het verwijderen van de ruitewisserarmen doet ook een te groot beroep op mijn technisch inzicht...... Het geen oude Citroen DS tenslotte:-)

de afwateringsleuven zijn al te zien links en rechts als je de motorkap opent, daar hoeft de parafan en ruitewisserarmen niet voor gedemonteerd te worden. als je eerst links en rechts eens een kannetje water over de ruit gooit, kun je al zien of de afwatering verstopt is door bv bladeren. het moet er gewoon SNEL achter de wielbakken weer uitlopen. gebeurt dat niet, kun je met een lange dikke draad of dunne stang proberen te prikken in de afwateringsleuven.
MAAR... voor de afwatering is het veel beter (beste) de kunstof wielbakken in de voorspatborden even los te schroeven, hoeft niet eens helemaal los, in ieder geval aan de kant van de portieren. als je ze iets los hebt, kun je zo alle troep erachter vandaan halen. mijn auto heeft bij de 1e eigenaar kennelijk onder de bomen gestaan want het zat vol met blad smurrie. afwatering werkte niet echt meer. het is al een paar jaar geleden dat ik het gedaan heb, er staat me iets bij dat het handiger was voor elke kant de wielen een bepaalde stand te draaien. moet je maar even proberen.

wil je de parafan toch eraf halen om e.e.a. eronder te inspecteren (er zit volgens mij nog wat elektronica en stekker verbindingen aan de bestuurderkant) dan moeten de wisserarmen eraf. deze zitten onder de moer op een taps geribbelde as, en willen nog wel eens lekker vast zitten na verloop van jaren. ik heb ze los gekregen door wat kruipolie en een poelie-trekker te gebruiken. nadien het geheel ingevet voor het weer in elkaar zetten.

succes !!
 
Bedankt voor de tips, ik kan er wel wat mee. Stand van de wielen is bij meerdere auto's wel handig om mee te "spelen" tijdens reparaties.....
Ga strakjes in het linkerportier de nieuwe electronica plaatsen, alleen jammer dat je er ook gelijk een nieuwe raammotor bij moet kopen...... Die electroblokken zelf schijn je niet los te kunnen regelen.... Straks maar eens kijken hoe ik het ga monterne, want volgens mij is een complete motor verwisselen een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend klus...... Me Torx schroeven aan de verkeerde kant.....

MVG, Peter
 

Vlaar032

Senior Member
Ik heb het rechter voorportier open gehad, omdat er een nieuw raam mechanisme in moest vanwege èèn gebroken kabel, maar dat zat niet zo in elkaar als die foto's van die Passat met een aparte binnenplaat. Je kon gewoon de railsen loshalen met 4 grote torxen, naar elkaar toe duwen en door een gat eruit halen. De nieuwe spullen door hetzelfde gat er in. De raam motor kon ik zò omzetten (rechts dan)
Omdat ik dacht dat het linksvoor ook wel (bijna) stuk zou zijn heb ik die deur ook open gemaakt maar daar was het al gemodificeerd. Er zat een ander soort binnenbekleding in. Maar eigenlijk was het niet zo heel moeilijk. Jullie hebben het hier over een ingewikkeld blok electronica in die linker voordeur. Ik zag alleen een behoorlijke stekker op de raam bediening. Of is een Octi 2.0 uit maart 2000 nog lekker simpel?
 
In het blok wordt geregeld:
Afstandsbediening portiervergendeling, waarschuwingszoemer verlichting, aan/uitgaan binnenverlichting bij openen protier, verwarming/afstelling buitenspiegels, bediening ramen en dan ben ik vast nog wel wat vergeten..... De zaken die niet stuk gegaan zijn...
En rekn maar, dat ik bv gisteren toch wel behoefte had aan verwarming van die linker buitenspiegel.......
Ik denk dat het afhankelijk is van de uitvoering en accecoires hoe druk bezet dat regelblok is......

MVG, Peter
 
Bovenaan Onderaan