Elektra aansluiting achter dashboard trekhaak fabia greenline combi (2011)

renes

Nieuw lid
Hoi mede bezitters,
Ik wilde mijn skoda fabia voorzien van een trekhaak en heb daarom een trekhaak besteld. Bij de trekhaak hoort een elektra aansluitset. Bij de set zit een tekening die aangeeft dat je aan de achterzijde van het dashboard, benaderd vanaf de onderkant, een witte stekker moet loshalen en dan via een knijpertje twee draden moet doorverbinden. Het valt me op dat de erg dunne draden in elkaar gedraaid zijn en er geen ruimte is om de verbinding te maken. Het is eigenlijk niet te doen. Zie ik iets over het hoofd, want ik ben gestopt.

Groeten Renes

Ronnie

Forumguru
Wanneer het in elkaar gedraaide draden zijn, lijkt het me onwaarschijnlijk dat je deze moet hebben; Alle in elkaar gedraaide draden zijn van het Can-bus systeem voor data-communicatie!
Wanneer je hier aan gaat prutsen krijg je de meest vreemde toestanden!

Mark

Banned
Ik denk dat je zoiets best laat doen bij iemand die er verstand van heeft, zo vermijd je ook gedonder ivm garantie.

andrehj

Forumguru
Wanneer het in elkaar gedraaide draden zijn, lijkt het me onwaarschijnlijk dat je deze moet hebben; Alle in elkaar gedraaide draden zijn van het Can-bus systeem voor data-communicatie!
Maar hij zal zijn trekhaak-electro-module toch op de één of andere manier aan de CAN-bus moeten hangen? Wat is hiervoor dan de gebruikelijke manier?

renes

Nieuw lid
Dat laastste klopt Andrehj, aan het antwoord van Mark heb ik niet zo veel. De stelling: niets zelf doen, altijd anderen inhuren en die dan betalen, daar kan ik niet zo veel mee. Eigenlijk voelt het alsof er gezegd wordt dat ik een stom bezig ben en stomme vragen stel. dat is een oplossing die maakt dat een forum niet nodig is. Er zijn geen vragen, je gaat naar de dealer betaald klaar.

Ronnie

Forumguru
Volgens het schema zou je dan de oranje/groen en oranje/bruin moeten aanprikken, klopt dat?
Dan heb je dus een trekhaak met een aanhangerherkenningsmodule welke het mistlicht en de PDC stuurt.

Bijlagen

• Trekhaakmodule Fabia2 Dec. 26 11.37.jpg
    Trekhaakmodule Fabia2 Dec. 26 11.37.jpg
    81,7 KB · Weergaven: 266

renes

Nieuw lid
Hoi Ronny,
Volgens het bijgevoegde aansluitschema klopt wat je zegt. oranje/groen en oranje/bruin moeten aangeprikt worden, klopt. Ik heb overigens geen PDC, wat betekent dat?
Groeten Alex

renes

Nieuw lid
Sorry Ronnie,
Vraag verkeerd gesteld, ik bedoel wat betekent het dat ik geen park distance controle heb. Ik vroeg me af of ik dan een van de twee draden wellicht niet hoef aan te sluiten.

andrehj

Forumguru
Als je trekhaakelektriek aan de canbus moet is dat (volgens mij) niet alleen voor de PDC, maar ook de andere data (lichten aan en uit etc) wordt daar vandaan gehaald. Kijk maar eens goed naar het schema, er wordt nergens iets aan de bedrading van de achterlichten gehangen. Zonder canbus aansluiting weet de module dan niet wanneer welke lichten aan moeten.

Hoi Renes,

Je mag altijd ff het dashbord van die rode fab op de parkeerplaats opentrekken om te kijken hoe die bosal (7 pens) zit aangesloten. Heeft ook geen pdc.

groet

Marcel

Monteurtje

Forumguru
Heb de handleiding die EdK dmv een link geplaatst heeft bekeken. Maar zo zou ik het nooit doen. Niet iedereen denkt er zo over. Maar met die dingen beschadigd je de kabels. Je knip ze nog net niet door. En als je storing in je can bus hebt dan krijg je rare dingen. Mijn voorkeur zal zijn om het te solderen. En dan niet beide kabels op dezelfde hoogte maar verschillend, 2cm is wel voldoende zoveel ruimte heb je niet, voorkom je eventueel storing op de kabel.

Mark

Banned
Had ik ook voorgesteld.
Maarja, dat kost geld als je het bij iemand (met kennis ervan) laat doen.

erik2907

Actief lid
Ik was voor € 700,00 klaar voor een afneembare trekhaak ivm PDC, inclusief montage en afstelling van de electronica voor de 13 polige steker. Merk Thule. Het enige dat je ziet als de kogel verwijderd is, is een zwart afdekplaatje van 10x5 centimeter, met als gevolg een zeer kleine zaagsnede in de bumper.

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb een vaste trekhaak zonder enig probleem met de PDC - had ik trouwens ook op de voorgaande O2.
Destijds bij m'n Fabia I beweerde de dealer nog dat de PDC (af fabriek) niet kon doorgaan vanwege de trekhaak, dus ik heb toen de PDC gecanceld. Achteraf gezien was dat dus vermoedelijk niet nodig geweest.
Maar ach, da's alweer 8 jaar geleden - bennieboosmeer... :rolleyes:

Canon-Eye

Forumguru
Ik prefereer de vaste trekhaak om praktische redenen - spaart schades aan de achterkant. Ik vaar nl. nogal eens over met een pont waar ze toch vrij regelmatig m'n achterkantje "kussen". Ik kan rustig doorlezen en hoef dus niet uit te stappen om te controleren of ik daar een krasje aan over heb gehouden...

MacManiac78

Forumguru
Is hier een mooie (of minder mooie) fotorapportage van gemaakt?
Ik ben namelijk best handig met een soldeerbout en krimpkousjes en had ook graag een trekhaak gemonteerd.

Bovenaan Onderaan