Elektra doet [af en toe] raar [flikkerende lampjes, dashboard lampjes aan, etc...]

Berendinas

Nieuw lid
Ik heb af en toe problemen met de elektra van mijn fabia. Ik probeer het zo goed mogelijk te beschrijven:

- in het donker kan ik zien dat de verlichting [zowel koplampen al dashboardverlichting] soms 'flikkert'.

- af en toe [1 x in de 2 weken of zo] gaan OF de lampjes van mijn ESP en Motormanagement branden OF lampje van de stuurbekrachtiging. Opnieuw starten verhelpt het: geen brandende lampjes meer.

- soms gaat alle elektra even helemaal uit [alles gereset] als ik de sleutel uit het contact haal.

- gister stond ik met stationair draaiende motor op een parkeerplaats te bellen [dus met auto doe ik niks], gaat opeens het lampje van de stuurbekrachtiging branden. Auto uitgeschakeld, opnieuw proberen te starten [zoals de remedie altijd is], maar totaal niks: alle lampjes uit, zelfs alarmlichten werkten niet. Even onder de motorkap aan de draden en zekeringen gevoeld weer gestart en hij liep weer als vanouds.

- bovenstaande lijkt vooral te gebeuren bij warm weer en als de zon een tijdje op de motorkap heeft gestaan.

Heeft er iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou beginnen bij de Accupolen en bedrading in die hoek. Dus naar de zekeringenkast toe.
Voor de zekerheid een keer de massa van de accu loshalen, opschuren en goed vastmaken.
 

Joske

Forumguru
@Bakkertje geeft alvast een goede tip waar al eerst te gaan zoeken

en

je mag je steeds voorstellen in de meet- en greet van dit forum, dat appreciëren we hier wel ;)

iets over je auto, een paar foto's, etc.

een modeljaar, uitvoering en motorcode in je handtekening help ook enorm in de zoektocht naar de oplossing voor een probleem ;)
 

Zwapp

Forumguru
Klinkt inderdaad als een slechte massa...
Hie oud is de accu? Misschien dat die aan het overlijden is!
 

guitar_billy

Senior Member
Had de Fabia 1e generatie niet veel problemen met de kabelboom, iets met slechte afwatering?
zoek maar eens op "kabelboom probleem" in het F1 subforum.

En anders wordt de gok "steenmarters".
 

Berendinas

Nieuw lid
Zo, in korte tijd zoveel reacties: dank! Ik moet maar even een checklist maken van alle zaken die ik op basis van jullie reacties ga nalopen! :)

Ik hou jullie op de hoogte van de ervaringen.
 

Berendinas

Nieuw lid
UPDATE 1

Gelijk vanmiddag de massa-kabel gecheckt n.a.v. de tip van @Orange860. Met lopende motor wat aan lopen sjorren, maar deze lijkt helemaal in orde. Deed de kerstboomverlichting binnen niet branden :) :)

Wat ik wel ontdekte was dat de kabel op de pluspool niet helemaal strak gedraaid zat: ik kon 'm met de hand iets rond de pluspool bewegen. Zou het probleem kunnen verklaren, maar wel raar dat het probleem juist bij warm weer en zon op motorkap ontstaat. Ik had vroeger dikke onvoldoendes voor natuurkunde, maar ik weet wel dat bij warmte metaal uitzet, dat zou betekenen dat bij warm weer de kabel juist strakker om de pluspool moet zitten.. maar ja..

Als af en toe door trilling de plus even heel kort geen contact maakt, geeft dit natuurlijk al snel storing. Wel weer raar dan dat het alleen bij het wegrijden is en nooit onder het rijden. Bij rijden trilt het toch ook.

Duimen nu en ik update als het probleem zich nog eens voordoet of [de beste optie] als ik over 2 a 3 weken geen problemen meer heb gehad.

@turboturbo: de zekeringen heb ik gecheckt: zijn in orde..

@Zwapp: accu is een half jaar/ driekwart jaar oud. Kan het probleem haast niet zijn ook omdat soms de elektra helemaal dood is en andere keren gewoon normaal starten etc..
 

Joske

Forumguru
mja...

ik zie dat je dat pittig 3cilindertje in het vooronder hebt? ;)

(net zoals mij)

en die zijn nu niet echt trillingsvrij te noemen é :D al zeker niet stationair, dus zo verwonderlijk vind ik je vaststelling niet dat het alleen bij wegrijden voorkomt. Net door het voetenwerk bij ontkoppelen en gasgeven bij vertrekken krijg je vaak wat meer trillingen te verwerken omdat je het voertuig in beweging moet zetten.
 

Berendinas

Nieuw lid
Haha, inderdaad, lekker pittig, maar niet trillingsvrij en/of geluidsarm: ik noem m wel eens onze tractor.. Haha.

Het voetenwerk kan inderdaad een verklaring zijn.Tot nu toe geen problemen gehad in ieder geval.
 

Cordoba

Forumguru
Ik moet aan de zekeringen op de accubak denken, waar @Cordoba ervaring mee heeft gehad.....

Ik heb gelukkig alleen een gescheurde zekering gehad (ouderdom door trillingen), maar geen gesmolten zekeringbak op de accu of iets dergelijks, ik ken dat gelukkig alleen van de foto's en verhalen van anderen.

Wat ik wel ontdekte was dat de kabel op de pluspool niet helemaal strak gedraaid zat: ik kon 'm met de hand iets rond de pluspool bewegen. Zou het probleem kunnen verklaren, maar wel raar dat het probleem juist bij warm weer en zon op motorkap ontstaat. Ik had vroeger dikke onvoldoendes voor natuurkunde, maar ik weet wel dat bij warmte metaal uitzet, dat zou betekenen dat bij warm weer de kabel juist strakker om de pluspool moet zitten.. maar ja..

Ik zal een bijlesje natuurkunde geven:
- je accupool is van welk materiaal?
- je accuklem is van welk materiaal?
- Als je accuklem harder uitzet bij hogere temperatuur dan je accupool, wat gebeurt er dan?

Overigens proberen om de accuklem te draaien op de pool, laat het eerste zien of ie goed vast zit: als ie half vastzit kun je al snel de accuklem wat draaien op de pool, maar eraf schuiven lukt eigenlijk vrijwel nooit.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik zal een bijlesje natuurkunde geven:
- je accupool is van welk materiaal?
- je accuklem is van welk materiaal?
- Als je accuklem harder uitzet bij hogere temperatuur dan je accupool, wat gebeurt er dan?

  • Lood ?
  • Koper ?
  • gaat ie losser erdoor zitten ?
En wat is me cijfer ??

En dan mis ik de belangrijkste vraag nog van je !!

  • Wat doet een schroef verbinding op de lange duur met trillingen ?
  • En wat doet een verbinding die warm en koud en warm en koud word, en dus uitzet en krimpt ??
 

Cordoba

Forumguru
[
De accupool zelf zal geen lood zijn, dat is te zacht, zeker bij hogere temperaturen (onder invloed van motorwarmte), maar je komt bijvoorbeeld soms wel aluminium accuklemmen tegen, en dat is niet zo vreemd: na koper is dat één van de betere stroomgeleiders. De uitzettingscoëfficient van aluminium is ongeveer 3x groter dan van bijvoorbeeld staal. (uit het hoofd, dus het kan ietsje meer of minder zijn)
 

LdN

Forumguru
De accu pool is wel degelijk van lood want het is gewoon een verlengde van de inwendige loden platen, het is echter
geen 100% lood want dat is inderdaad veel te zacht.
Ik dacht dat het een legering met antimoon is, door die toevoeging wordt het lood harder en dus mechanisch sterker
maar wel weer wat broos.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
Zou heel goed kunnen LdN, bij mijn eerste auto (een Golf diesel uit '79) reed ik op een gegeven moment over een hobbelige weg, en ik zag het licht flikkeren terwijl ik over de weg reed: de accupool was losgescheurd van de accuplaat, waardoor het contact steeds even verbroken werd. (gelukkig een diesel, dus geen vonk nodig, en mechanische injectie, dus rijdt gewoon door). Dit was overigens na bijna 200.000 km en iets van 6 jaar, dus niet slecht.
 

Berendinas

Nieuw lid
UPDATE 2

GEEN problemen meer gehad tot nu toe, terwijl er toch een aantal warme dagen met zon op de motorkap zijn geweest! Voorzichtige conclusie dat een losse +pool bij uitzetten door warmte het probleem was.

@Cordoba : dank voor de bijles natuurkunde. Had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken.. ahum..
 
Bovenaan Onderaan