Elektrisch verbruik Superb iV

Goeiemiddag,

Ik ga hier waarschijnlijk een vraag stellen waar er nog maar weinig een antwoord op kunnen geven.
Ik merk dat er een groot verschil zit tussen mijn effectieve elektriciteitsverbruik en wat de boordcomputer aangeeft. Ik meet deze omdat mijn werkgever mijn elektriciteitskosten vergoedt.

Mijn berekening:
1/ Totaal aantal gereden km: 2849
2/ gemiddeld verbruik boordcomputer: 4,3 kWh/100 km
3/ zou een totaal dienen te zijn van: 122,51 kWh

Mijn energiemeetmodule geeft sinds ingebruikname van de iV een totaalverbruik van 164,74 kWh.
Als ik daar 10 kWh (netto batterijwaarde) vanaf trek - want ik heb op dit moment nog 1 volle batterij over - kom ik op een totaalverbruik van 154,74 kWh uit.

Of meer dan 25% verschil tgo de boordcomputer van de iV.

Zijn er nog iV-rijders die een verschil zouden merken?

Ik ga komende week een andere energiemeter testen. Dan kan ik uitsluiten dat er een foutenmarge zit op de energiemeetmodule.

Grtjs Lieven
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Tja, eigenlijk is dat op die manier niet te meten. Je meet aan de ene kant het verbruik vanaf het stopcontact. Aan de andere kant het verbruik van de elektromotor. Daartussen zit een laadkabel met weerstand, een accupakket met verlies, een kabel naar de motoren, omvormers, etc, etc.
Daar zit een verschil tussen. Of 25% dan normaal is op een iV durf ik niet te zeggen, dat kun je inderdaad het beste vergelijken met andere iV’s. Hoewel er dan ook verschillen zullen blijven door bijvoorbeeld stilstand en batterijleeftijd en conditie...

Vergelijk het met een oplaadbare batterij, daar gaat meer energie in dan je er ooit uit haalt. Als je hem oplaad wordt ie warm, dat is allemaal lekenergie. Als ie een tijdje ligt zijn ze vaak een eind leeg en na een bepaald aantal keer opladen gaat ie steeds minder capaciteit leveren.
 
Ik zie dat je geen rekening houdt met laadverliezen?
Neen, geen rekening mee gehouden met laadverliezen.
En 25% kan wel zijn, als ik google kom ik gelijkaardige verschillen tegen als je laadt op 230V AC.

Maar het is toch de moeite om mee te nemen. Bedankt voor de tip.
 

philippe bakker

Forumguru
Had de passat niet eerst een lichtere batterij en is die nadien niet verzwaard omdat er nieuwe normen zijn gekomen? En de superb heeft die nieuwere batterijen ook dacht ik
 

EdK

Forumguru
Zolang je de geleverde stroom moet verrekenen met je werkgever en je laad thuis hiervoor, dan zou ik toch echt de lader op aparte groep zetten en die uitbedraden in meterkast met een eigen Kwh meter !
Dit zijn dan de werkelijke Kwh's die je hebt geleverd aan je wagen, inclusief verliezen etc in kabels / accu's
 
Dat begrijp ik, maar ik kan nu al verrekenen op basis van de energiemeter op mijn stopcontact, niet op het effectieve verbruik van de iV. Dus op een aparte kring aansluiten in de elektrische kast gaat me niet meer opleveren.

Los hiervan, ik werk voor het Belgische Niko en ik werk mee aan een testprogramma van hen om in functie van de productie van mijn PV-panelen gericht op te laden en/of piekvermogen af te vlakken. Dit gebeurt op wallboxniveau (met de max laadsnelheid van 3,6 kWh geen optie voor de iV) of op stopcontactniveau. En gezien deze rechtstreeks op de digitale meter verbonden is, heb ik daar de meest accurate meting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

LdN

Forumguru
Het laadrendement van de meeste accu's ligt zo rond de 80% dus voor elke Ah die je verbruikt hebt moet je c.a. 1,25Ah terugladen
 

daf

Nieuw lid
Na 2625 km een verbruik vn 8,5 kWu en 5,4 / 100 km benzine. Wel al wat snelweg, de laatste tank meer in de streek gereden en ik kom op 265km op 4 l benzine en 11,6 kWh / 100 km

Eens rekenen stroom aan 0,25 per kWu en benzine aan 1,5 / l
8,5 x 0,25 = 2,125
5,4 x 1,5 = 8,1
totaal = 10,225

en laatste bak
11,6 x 0,25 = 2,9
4 x 1,5 = 6
totaal = 8,9

Hiervoor reed ik met een Golf GTD en dan zat ik op een algemeen gemiddelde van 6,7 x 1,5 = 10,05 - dus identiek voorlopig
Maar met heel veel korte afstanden liep het verbruik richting 7,5 = 11,25
 

Kempes

Forumguru
Weet niet waar jij tankt maar in NL is de diesel doorgaans 30cent goedkoper dan benzine...je rekent nu voor diesel en benzine hetzelfde....
 

daf

Nieuw lid
in B daar is de Diesel eigenlijk iets duurder, maar scheelt niet zoveel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan