Elektrische koffer achteraf installeren?

Yargo

Actief lid
Hey,

Ik vroeg me af of het mogelijk is deze optie achteraf te installeren. Dat die doek auto open en toe gaat hoeft niet, maar nu heb ik een manuele kofferdeksel (combi). Als het al kan zal het wss niet goedkoop zijn, of heb ik het verkeerd?

Bedankt

Edit: heb het anwoord al gevonden op dit forum. Blijkbaar erg kostelijk :(. Tenzik er iemand hier deze motors heeft liggen voor een prijsje :-P

Antera

Donateur
heb dit ooit eens ergens op het forum gezet toen iemand dat ook wilde. De montage achteraf is mogelijk maar zal veel werk zijn en zeker een minimaal €700 + armer aan onderdelen.

Wilko

Senior Member
Is de optie om een paar hulpveren te plaatsen waardoor de achterdeur automatisch open gaat als je de "open achterklep" knop op je afstandsbediening in drukt geen alternatief voor je?

Dat heb ik bij mijn O2 Combi zelf geïnstalleerd en dat werkt prima.

Yargo

Actief lid
Is de optie om een paar hulpveren te plaatsen waardoor de achterdeur automatisch open gaat als je de "open achterklep" knop op je afstandsbediening in drukt geen alternatief voor je?

Dat heb ik bij mijn O2 Combi zelf geïnstalleerd en dat werkt prima.

Ja, dat is eigenlijk ook al meer dan voldoende! De reden waarvoor ik het graag zou hebben is wanneer je uit de winkel komt met kleine boodschappen en je hebt je handen vol, dat je het gewoon maar ergens moet inleggen zonder te moeten sukkelen met een handgreep of kofferdeksel. Wat kosten die hulpveren dan? Alvast bedankt!

Wilko

Senior Member
Ik heb deze veren (nieuw :-) ) van iemand hier op het forum over genomen waarbij ze niet op zijn Skoda pasten. Ik was inclusief een set nieuwe gasveren waar ze omheen passen 40 euro kwijt.

Dus geen idee wat die veren nieuw kosten, maar voor alleen die veren zou ik op niet meer dan 25 euro inclusief verzendkosten rekenen. Het zou me niet verbazen als je ze voor minder op ebay zou kunnen vinden...

Yargo

Actief lid
Ik heb deze veren (nieuw :-) ) van iemand hier op het forum over genomen waarbij ze niet op zijn Skoda pasten. Ik was inclusief een set nieuwe gasveren waar ze omheen passen 40 euro kwijt.

Dus geen idee wat die veren nieuw kosten, maar voor alleen die veren zou ik op niet meer dan 25 euro inclusief verzendkosten rekenen. Het zou me niet verbazen als je ze voor minder op ebay zou kunnen vinden...

Ik begrijp wel niet hoe die veren dan kunnen reageren op de knop op je afstandsbediening? Daarvoor moet je toch een extra module hebben ofzo die uw koffer unlocked?

Wilko

Senior Member
In een notedop: De knop op je afstandsbediening ontgrendelt normaal gesproken de achterklep, die dan een klein stukje opent. Die veren duwen de achterdeur, die dus al is ontgrendeld en een klein stukje open is, alleen maar verder achteruit/omhoog, tot de gasveren die normaal gezien de achterdeur omhoog houden, hem helemaal omhoog duwen. Werkt bij mij prima, zonder extra module.

Wel uitkijken als je er een aanhanger achter of laag plafond boven hebt... :-)

Yargo

Actief lid
In een notedop: De knop op je afstandsbediening ontgrendelt normaal gesproken de achterklep, die dan een klein stukje opent. Die veren duwen de achterdeur, die dus al is ontgrendeld en een klein stukje open is, alleen maar verder achteruit/omhoog, tot de gasveren die normaal gezien de achterdeur omhoog houden, hem helemaal omhoog duwen. Werkt bij mij prima, zonder extra module.

Wel uitkijken als je er een aanhanger achter of laag plafond boven hebt... :-)

Is dat omhoog komen van de kofferklep standaard op iedere superb combi? Ik heb er eigenlijk nog niet op gelet. Ilk dacht dat die knop niets deed.

Zou je me verder kunnen helpen met een linkje? Ik zou niet weten op welke termen ik moet zoeken :(

Tx!

Yargo

Actief lid
Waarempel, het werkt ook op de superb. Kort drukken doet niets, dat had ik eerder al geprobeerd, maar iets langer om de knop drukken ontgrendeld idd de koffer. Weer iets dat we weten :-) tx! Is het installeren van die veertjes veel werk?

Wilko

Senior Member
Mijn handen grondig wassen na het installeren kostte bij mijn O2 evenveel tijd.

Als je nog een krimpkousje om de veer wilt doen zodat ze minder schuiven (of in het geval van sommige medeforumleden, omdat ze een rode of groene veer lelijk vinden, maar een zwarte krimpkous om die veer niet), dan ben je iets meer tijd kwijt.

Ik heb ook de gasveren zelf vervangen, maar het principe werkt het met bestaande veren hetzelfde. Eerst aan de ene zijde de hele gasveer los getrokken van de achterklep. Daarna het uiteinde van die gasveer dat aan de klep zit er vanaf geschroefd (zat wel erg goed vast), de veer plus krimpkousje er op geschoven, krimpkousje kort verwarmd zodat de veer op de poot van de gasveer vast bleef zitten, dat uiteinde van de gasveer weer vastgeschroefd en het uiteinde weer op de achterklep vast geklikt. Aan de andere zijde precies hetzelfde doen, en klaar is Kees.

de extra optie voor het openen van de achterklep vindt ik fantastisch, Na doorlezen van alle berichten heb ik in mijn enthousiasme de genoemde veren voor de O2 voor mijn S2C besteld. Deze veren zijn echter te lang. Zal nu 2 setjes van de goede maat bestellen. Iemand interesse in een setje?

Miez1

Forumguru
Ik had bij de garage een testje gedaan op mijn S2C omdat er al een Octavia rondreed met deze veertjes. Mijn bevindingen waren dat met de lengte van de veertjes de klep niet mooi meer sloot (je mist namelijk een stukje in veren van de gasveer waaromheen de 'hulpveer' zit), hierdoor zag je dat er wat druk op het geheel stond en de klep onder spanning stond. Inkorten van dit veertje zou de klep waarschijnlijk (let op, geen feit maar aanname) niet over het dode punt heen krijgen omdat deze klep wat zwaarder is. Either way, mooi gevonden voor de Octavia maar ik twijfel of het mooi werkend te krijgen is voor de S2C.

Alles gute !

Miez

Yargo

Actief lid
In het forum van de Octavia zeggen ze dat de Seat Exeo veren passen op de octavia en super werken. Zijn dit dezelfde veren als voor de Superb?

Bovenaan Onderaan