Elektrische problemen?

Doki

Nieuw lid
Sinds enkele weken heb ik erg gekke dingen met mijn Skoda Octavia van 2006 die dan weer wel en dan weer niet optreden, er is geen peil op te trekken... Ik heb het vermoeden dat het allemaal met het elektrisch (cruise control?) te maken heeft, misschien dat iemand dat zou kunnen bevestigen. De volgende problemen heb ik sinds enkele weken:
- Cruise control werkt soms niet
- Lichtje van de cruise control gaat niet meer branden op het dashboard
- Knipperlichten zijn een dag in de stress geweest (verkeerde lichten gingen branden of er gebeurde helemaal niets)
- Koppeling blijft zo nu en dan hangen, vaak begint dit probleem nadat ik een tijd op de snelweg heb gereden met de cruise control aan
- Druk is op bepaalde toerentallen erg hoog waardoor de turbo uit kan vallen

Vooral voor de koppeling vraag ik me af of dit met elektrisch te maken kan hebben, het is in ieder geval geen koppelingcylinder, deze zijn gecontroleerd. Zo nu en dan is ook weer een dag tot hooguit enkele dagen goed, maar zoals gezegd zijn de problemen nu een paar keer begonnen nadat ik de cruise control heb gebruikt. Nadat de auto van het contact af is geweest en even stil heeft gestaan dan kan het zo maar weer goed zijn. Zodra het probleem optreed dan merk ik dat de koppeling in het begin helemaal geen druk heeft, hij pakt hem pas op het einde, soms krijg ik hem helemaal niet in de versnelling, de koppeling blijft dan ook hangen, deze moet je met de voet terug halen om vervolgens nogmaals te proberen.

Het laatste puntje, de turbo, zou ook los van de rest kunnen staan, ik heb tenslotte nog niet zo lang een nieuwe turbo in de auto. Misschien dat er een slangetje niet helemaal goed vast zit.

Heeft iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden?
 

Ronnie

Forumguru
Het probleem koppeling zal toch in een van de twee werkcilinders liggen, blijkbaar is er een lek waardoor er lucht in het systeem komt. Dus nogmaals BEIDE cilinders controleren.(eventueel spoelen en ontluchten). Het zal de koppeling zelf niet zijn, in ieder geval geen drukgroep. Het zou kunnen zijn dat de plaat aan vervanging toe is, dit kun je zelf simpel testen. Auto in z'n 3- of 4e versnelling bij stilstand, handrem aantrekken, dan een dot gas en de koppeling laten opkomen, slaat de motor af dan is de koppeling nog goed genoeg, slipt ie door en blijft de motor draaien (met gas erbij) dan is de plaat versleten. De CC en de richtingaanwijzer zullen veroorzaakt door de stuurkolomschakelaar, omdat er meerdere problemen mee zijn zou ik deze compleet vervangen. (kost de hele wereld niet)
 

Antera

Donateur
druk van de turbo kan meerdere oorzaken hebben en zal vermoedelijk bij een slecht werkende wastegate liggen of de aansturing daarvan.

de rest is zoals ronnie zegt.
 
Bovenaan Onderaan