Elektrische ramen doen het niet/wel

Helmondd

Nieuw lid
Goedenavond,

Mijn vrouw heeft 2 jaar geleden een Fabia 6Y2 gekocht. Waar ze heel erg blij mee is alleen begon ongeveer 1 jaar geleden de beide elektrische ramen beetje moeilijk te doen. Als je op het knopje drukte om het raam open te doen ging hij een stukje open en daarna weer dicht. En dan spontaan werkte de ramen weer normaal voor langere tijd. Maar nu werken ze meestal nooit meer. Af en toe als je de sleutel in het deurslot doet en naar links draait en je hebt de sleutel vast gaan allebei de ramen wel netjes open. Dan werken de knoppen in de bestuurders en passagiers deur ook perfect. Heb het hele internet onderhand al af gelezen maar krijgt het niet opgelost.
Wat heb ik al geprobeerd en gecontroleerd:
- Op foutcodes gecontroleerd met VCDS.
- Zekeringen zijn allebei goed. Ook al nieuwe geprobeerd.
- Kabels die vanuit de deur de auto in gaan gecontroleerd op kabel breuken en corrosie.
- Stekkers die op de raammotor zitten doorgemeten.
- Raammotor gedemonteerd en de printplaat bekeken. Zag er nog perfect uit.
- Comfortmodule gedemonteerd die achter de zekeringkast zit en open gemaakt. Zag er nog perfect uit.
- Comfortmodule die onder het dashboard rechts van het stuur zit gedemonteerd. Zag er nog perfect uit.

Als ik met VCDS naar de comfortmodule(6Q0 959 433 E) > measuring blocks ga geeft hij aan: Ctrl. Module does not respond. Maar als ik dan de originele codering terug zet zoals hij stond toen ze de auto kocht staat er bij measuring blocks: Not Installed.
Dus ik vermoeide dat dan toch de comfortmodule niet goed was. Dus had ik een nieuwe gekocht via onderdelenlijn.nl. Maar dit had helaas geen effect. Ook hier zei die weer Ctrl. module does not respond.

Ik ben onderhand wel beetje einderaad. Heb geen idee waar ik nog zou kunnen zoeken.
Hopelijk kan iemand me helpen om het optelossen !

Mvg, Levy
 

Hakar

Donateur
Je hebt al veel dingen doorgemeten, maar heb je de schakelaars in de portieren ook getest en of doorgemeten?
Bij zowel een Passat als bij de huidige Fabia bleek dit in de schakelaars in de portieren te zitten.

Edit 14:49
Heb bij de Fabia de schakelaars vervangen door Ali modules en cross daarmee al weer 6 jaren rond zonder problemen.
Eventueel onderdeel nummer is afhankelijk van de toepassing in de auto.
2 of 4 ramen electies bediend
 
Laatst bewerkt:

Helmondd

Nieuw lid
Ja deze heb ik ook getest. Want als de ramen het doen werken ze ook via die schakelaars. En als het niet werkt, werkt de schakelaar aan passagiers kant ook niet.
En de 2 knoppen voor de vergrendeling doen het altijd gewoon.
Ook heb ik de printplaat van de schakelaars nog schoongemaakt.

Maar die schakelaars van Ali is wel een goeie inderdaad. Die zullen niet zo duur zijn dus zeker proberen waard:thumbsup:
 

Tees

Donateur
Je geeft aan dat je de bekabeling in de deur gecontroleerd hebt op kabelbreuk, hoe heb je dat gedaan? Visueel of helemaal doorgemeten (op weerstand)?

Dit is namelijk wel een karakteristiek kabelbreukverhaal, en de F1 een model waardoor geregeld voorkomt, en kabelbreuk kan soms lastig te diagnosticeren zijn.
 

Duijzer

Donateur
Probeer de raamrubbers eens in te vetten. Wellicht hebben ze op bepaalde momenten te veel weerstand waardoor ze niet verder open/dicht gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Hakar

Donateur
Ik zit je begintopic nog eens te lezen en schiet me iets te binnen.
Was kort voor het begon de accu eens leeg getrokken of de kabels van de accu los geweest?
Als dat zo is zou het kunnen dat de ruiten functie daardoor uit balans is geraakt.
Alleen zou het volgens het boekje alleen betrekking hebben op het automatisch omlaag en of omhoog gaan.

Boekje geeft ook aanwijzingen om dit te resetten.
• Houd de sleutel in het slot van het bestuurdersportier in de sluitstand
totdat alle ruiten zijn gesloten.
• Laat de sleutel los.
• Houd de sleutel nog eens ca. 3 seconden in de sluitstand.

Had je nog andere schakelaars gemonteerd?
 

Tees

Donateur
Volgens mij is dat een van de manieren om de eindstops opnieuw in te leren. Mijn F1 en nu O2 is soms ook wat vergeetachtig. De manier die ook werkt (en ik makkelijker vind) is de ramen met de schakelaars helemaal sluiten en dan de sluitknop nog een paar seconden vasthouden. En dan hetzelfde met open.
Overigens is het symptoom dat ie de stops kwijt is dat de raamautomaat niet meer werkt.
 

Helmondd

Nieuw lid
Je geeft aan dat je de bekabeling in de deur gecontroleerd hebt op kabelbreuk, hoe heb je dat gedaan? Visueel of helemaal doorgemeten (op weerstand)?....
Dit heb ik alleen visueel gecontroleerd. Alle kabels waren onbeschadigd.
Hoe kan ik het beste de kabels doormeten?
Ik zit je begintopic nog eens te lezen en schiet me iets te binnen.
....
Had je nog andere schakelaars gemonteerd?
De nieuwe schakelaar is onderweg.

weet niet of het er iets mee te maken heeft maar sinds gisteren doet het knopje voor de auto te openen het niet meer op de afstandsbediening. Als je de sleutel in het slot doet en dan de auto opent gaan wel gewoon alle deuren open. De knoppen voor het op slot doen en van de achterklep werken wel gewoon.
 
Bovenaan Onderaan