Elektrische ramen L+R niet bedienbaar.

BlackFabia

Nieuw lid
Hallo, even kleine introductie, wij hebben voor mijn vrouw een Fabia Comfort 1.4 MPI uit 27 december 2000 gekocht met 98 duizend kilometer op de teller. Ik heb zelf jaren lang VAG auto’s gereden, momenteel rij ik in een Audi A6 avant.

Wij hebben de auto een week geleden gekocht en toen werkte ramen niet, hier kwam ik thuis pas achter, auto komt uit een garage in de buurt van Eindhoven ik heb met de garage gebeld maar kreeg te horen dat het door koude weer komt, en dit is natuurlijk onzin...

Auto heeft volgens NAP laatste 3 jaar nog geen 2 duizend kilometer gereden, toen ik naar huis (Haarlem) reed vanuit Eindhoven ging het lampje van motormanagement aan deze heb ik inmiddels laten resetten tijdens onderhoud en ik heb ook de comfortmodule laten lezen, hier gaf het aan dat de zekering vervangen moet worden, zekeringen had ik al gecontroleerd en die zijn in orde. Misschien is het handig om te melden dat de elektrische spiegel bediening ook niet werkt. Lampje van motormanagement blijft gelukkig uit. Ik heb zelf VAGCOM, maar ik heb Fabia nog niet uitgelezen, omdat het al uitgelezen was tijdens onderhoud.

Het is i.i.g niet bekende probleem wat alle VAG auto’s last van hebben, namelijk de kunststof geleiders voor raam mechanisme, want ik hoor de motor van de ramen niet eens, ik heb ondertussen de schakelaars uit elkaar gehaald en nagemeten en deze zijn in orde, met deze koude weer is het niet handig om deurpaneel uit te halen, omdat kunststof plaatjes snel breken, anders had ik willen meten of er spanning op het motortje komt.

Even kort samengevat, het gaat om beide voorramen, zekeringen zijn in orde, motortje draait niet en schakelaars in beide portieren zijn in orde.

Ik dacht misschien iemand hier op het forum dit herkent en ons tip kan geven.

Monteurtje

Forumguru
De kabel in het doorvoer rubber tussen portier en auto zou ook een oorzaak kunnen zijn. Kabelbreuk. Rubber heen en weer bewegen en kijken of je tegelijkertijd het raam kan bedienen. Werkt de centrale vergrendeling verder wel.
De spiegelbediening gaat via het raammotor. Misschien dat de constante plus kabel is onderbroken maar geen sluiting heeft gemaakt. Dan is de zekering nog in orde maar krijgt de raammotor geen voeding.
Als ik het verhaal zo lees, zou ik als eerste het doorvoer rubber even goed bewegen en kijken of het werkt.
Als dat niet lukt, toch het deurpaneel eraf. Om het beter te bekijken.

BlackFabia

Nieuw lid
Bedankt voor de tip, ik heb daaraan gedacht maar omdat beide kanten niet werken heb ik geen aandacht aan besteed, ik zal morgen even kijken of er draadbreuk is :)

BlackFabia

Nieuw lid
Het heeft even geduurd maar dankzij mooi weer en paar dagen vrij ben ik eindelijk uit.

Bij de linker raam was het schakelaartje in de deur stuk aan de bijrijders kant, dan zou de knop aan bestuurders kant moeten blijven werken maar dat was hele andere verhaal, op de motor zit een printplaat in een zwart behuizing en die was helemaal weg geoxideerd, dit printje op de motor bedient ook de spiegels.

Ik heb een motortje gevonden via onderdelenzoeker.nl alleen printplaatje vervangen en alles werk weer.

Misschien is het leuk om bij te vertellen, maar was niet leuk voor mij, tussen die tijd is er wel veel aan de Fabiatje gedaan, onder andere nieuwe koppakking, distributie ketting (ratelde veel), nieuwe thermostaathuis, stuurbekrachtiging verloor veel olie dus een andere stuurhuis laten monteren, er was veel gekraak in het onderstel dus hier en daar paar rubbers vervangen. Een nieuwe accu maar dat kan gebeuren. Maar zij rijd weer als een zonnetje :laugh:

Bovenaan Onderaan