Elektrische ruitbediening hapert vanaf bestuurderszijde Fabia II

Sinds kort is de electrische raambediening van alle ramen vanaf de bestuurderszijde nogal onbetrouwbaar, schokkerige bewegingen, in 1 keer helemaal openen/sluiten werkt maar deels, alleen sluiten en openen niet of vice versa. Maar dit alleen als ik stads/dimlicht aan heb. Als dit niet brandt is er geen vuiltje aan de lucht.
De deurbedieningen van alle overige, afzonderlijke ruiten, rechtsvoor en achter blijven wel goed werken als de verlichting brandt. Iemand een idee? Alvast bedankt voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Dank voor je bericht Monteurtje. Wat ik alleen zo vreemd vind is dat het alleen van toepassing is bij ingeschakeld stads/dimlicht.
Die schakelaar kun je er zo uitwippen toch als ik het goed heb?

Monteurtje

Forumguru
Het beste is even de afdekking van deurgreep eraf te halen en dan met een schroevendraaier het paneel waar de schakelaar in zit eruit te wippen. Anders heb je kans dat het paneeltje barst.
Die klacht in combinatie met ingeschakelde verlichting is wel apart. Er zit toch verlichting in de schakelaar. Misschien stoort dat op het printplaatje. Heb er geen verklaring voor op dit moment.

Cordoba

Forumguru
Misschien een verklaring voor het fenomeen: mogelijk dat de 12V van de verlichting van de knop bij gebruik in contact komt met de massa van de schakelaar, waardoor er een afwijkende spanning op de ruitmotoren komt te staan. Als je de boel los hebt, in elk geval even de bedrading bij de schakelaar goed checken op mogelijkheid tot kortsluiting.

Zojuist het bedienpaneeltje er uit gevist en tot op contactniveau uit elkaar gehaald. Ben nog even bang geweest dat er van allerlei veertjes om mijn oren zouden vliegen maar dat viel gelukkig mee. Geen gekke dingen gezien, geen sporen van vocht of oxidatie.
Het geheel weer terug in elkaar gezet en ingebouwd. Probleem lijkt verholpen, weet alleen niet voor hoelang. Als de problemen teugkomen maar een nieuw paneeltje plaatsen. Weet iemand wat die dingen, voor 4 ramen, inclusief BTW kosten? Dan schrik ik bij de dealer niet meer zo :D

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd lijken me dat typisch onderdelen om uit een jonge sloopauto te halen @markbauwens
Je kunt sloopfabia's zoeken met dit linkje. Let wel op dat je op demontage auto's zoekt, en niet op schade auto's (schade auto's worden hersteld, en gaan weer de weg op).

@Cordoba Ja, dat had ik mijzelf ook bedacht, maar las dat die schakelpaneeltjes vaker kapot gaan. Met zo'n slooppaneeltje ben ik dan misschien zo weer aan de beurt. Ben benieuwd wat die dingen nieuw kosten.

Cordoba

Forumguru
Op slooponderdelen krijg je normaal ook een aantal maanden garantie, en ik denk dat de kans op herhaling vrij klein is. (als een onderdeel er al wat krakkemikkig uit ziet, verkopen de meeste sloperijen het al niet, omdat ze geen gezeur achteraf willen). Ik heb bij mijn Cordoba ook ooit een raammechanisme uit een sloopauto gemonteerd, en daar nooit meer problemen mee gehad (en raammechanismes gaan echt regelmatig kapot).

Joske

Forumguru
Ik weet geen bouwjaar maar even een 2006 Fabia genomen, raambediening voor 4 ramen kost ongeveer €34 incl. BTW voor een nieuw exemplaar, mits exact bouwjaar kan ik gerichter zoeken :)

1J4959857C

(dit is het artikelnummer bij een 2006 en wsl ook voorgaande bouwjaren maar dat zou ik moeten nakijken indien ik het bouwjaar weet :) )

Joske

Forumguru
oeps, nu zie ik dat dit het F2 forum is :bloos:

prijs is zelfde hoor: €34

ander artikelnummer maar graag een bouwjaar eerst ;)

Goedemorgen @Joske De auto is van modeljaar 2013 (afgeleverd juli 2012) Denk dat dat voor de prijs niet veel uit maakt en dat bedrag kom ik wel te boven denk ik, valt me reuze mee. Dank voor de info.

Bovenaan Onderaan