Elektronisch geluid na uitzetten motor

Beste,

Wij hebben een nieuwe fabia combi diesel, met 759km
Als wij de motor afzetten en we luisteren naar de motorkap horen we 7 x een elektronisch geluid, percies een relais ofzo. Het geluid komt van onder het grote zwarte stuk in het midden van het motorgedeelte. Turbo?

Er lagen miniskulle druppels (4) op de koelstof slang, ook onder de grote zwarte kap. Een oranje achtig vloeistof. We hebben in een garage ook een verbrande geur geroken, in de buitenlucht valt dit niet op.

Wat kan dit zijn, wij maken ons zorgen?

JvdW

Nieuw lid
Een kennis van mij heeft een nwe seat en die heeft hetzelfde geluid. Weet ook nog niet wat het is. Wil bij de dealer gaan vragen volgende week.

erik2907

Actief lid
Beste,

Wij hebben een nieuwe fabia combi diesel, met 759km
Als wij de motor afzetten en we luisteren naar de motorkap horen we 7 x een elektronisch geluid, percies een relais ofzo. Het geluid komt van onder het grote zwarte stuk in het midden van het motorgedeelte. Turbo?

Er lagen miniskulle druppels (4) op de koelstof slang, ook onder de grote zwarte kap. Een oranje achtig vloeistof. We hebben in een garage ook een verbrande geur geroken, in de buitenlucht valt dit niet op.

GARANTIE! Naar de dealer en niet langer wachten!

dat geluid maakt een luchtklep in het inlaad traject het is eigelijk een soort gasklep net als bij een een benzine motor ook bij een een moderne diesel word de lucht hoeveelheid geregeld ivb milieu eisen het geluid word gemaakt door die klep hij reset zich voor de volgende start groetjes gerrit

GJS

Senior Member
het geluid word gemaakt door die klep hij reset zich voor de volgende start

1 keer resetten lijkt mij normaal, maar 7 keer? dan is er toch iets niet in orde, zo'n geluid is mij i.i.g. nog niet opgevallen.
En die oranje druppels is toch ook niet normaal, de koelvloeistof is toch oranje dus dan moet er ergens een lek zitten.

FabiaGL

Actief lid
We hebben in een garage ook een verbrande geur geroken, in de buitenlucht valt dit niet op.

@MacObsession, de brandlucht is niet iets om je zorgen om te maken het komt omdat de motor nieuw is. als je er de eerste tijdje mee rijd kan hij erg stinken naar een zware brandlucht dit komt door een vloeistof die naar buiten komt tijdens het inrijden, deze vloeistof verbrand. ik kan niet op de naam van de vloeistof komen maar heb het al bij verschillende nieuwe greenline's ervaren.

Brains

Nieuw lid
Mijn GL maakt ook een aantal keer het beschreven geluid en dat doet hij al vanaf de eerste dag. Ik heb me er nog nooit zorgen over gemaakt. Het hoort bij de elektronica volgens mij. Er wordt iets gereset of gechecked denk ik. Mocht iemand weten waarom, dan hoor ik dat graag.

btw Wat ik ook vreemd vind is dat ventilator geluid, in de buurt van de koplampunit, als je groot licht aanzet. Ik dacht eerst dat de lampunit gekoeld werd of zoiets. Dit heb ik wel nagevraagd bij de dealer, maar die konden me geen verklaring geven. Het is in ieder geval geen ventilator want dan had ik dat uit het elektronisch schema kunnen halen(dat mocht ik inzien bij dealer).

GO66

Lid
Ik hoor dat geluidje ook en heb er al een paar keer naar geluisterd. Ik heb het idee dat er iets met een electro motortje schuift of op en dicht gaat. Ik had het idee dat het gewoon normaal is, moderne motoren hebben allerlei controles en functies die doorgaan als de motor uit gaat.

PC-fre@k

Banned
De Opel Zafira van mijn vader maakt ook zo'n geluid. Bij hem is het een luchtregelklep. Deze zit op de luchtinlaat van de motor (je kan hem ook zien bewegen als je de motorkap open hebt en de auto uitschakeld), deze wordt d.m.v. lucht door een klein slangetje in beweging gezet. Dit mechanisme moet er voor zorgen dat de auto minder schud en minder herrie maakt als hij uitgezet wordt.

Enkel een vermoeden, geen idee of dit ook op de skoda's zo werkt (heb hem nog niet..), maar 7x lijkt me in ieder geval wel erg veel. Ik zou ook zeggen, direct naar de dealer als was het maar zodat hij het weet, voor het geval het later wel een probleem is.

Hetzer

Forumguru
dat geluid maakt een luchtklep in het inlaad traject het is eigelijk een soort gasklep net als bij een een benzine motor ook bij een een moderne diesel word de lucht hoeveelheid geregeld ivb milieu eisen het geluid word gemaakt door die klep hij reset zich voor de volgende start groetjes gerrit

ook mijn auto maakt dit geluid is inderdaad de luchtklep!

Brains

Nieuw lid
Dat geluid bij de koplamp is iig geen ventilator. Wat het wel is blijft een raadsel, maar het hoort erbij.

Bovenaan Onderaan