Emisions workshop + motormanagement lamp + stationair zeer slecht lopen.

joergarms

Senior Member
Ik merk toch echt dat mijn Fabia 1.4 16v van 2006 wat ouder wordt, hij begint wat kuurtjes te krijgen.
Vandaag het volgende, we zouden even naar Oosterbeek rijden, zeg n 10km bij ons vandaan.
We rijden net Arnhem uit, trekken bij de kruising op en hoppa; rauw lopen (op 3 cilinders), geen vermogen, motormanagement lampje springt aan en nog geen minuut later een piep en op de maxidot de volgende melding; Emisions- workshop.
Tijdens het rijden de koppeling ingetrapt, motor viel direct stil, maar door de koppeling op te laten komen bleef hij weer draaien.
Een km verderop de auto toch even aan de kant gezet, motor viel toen weer stil.
Eventjes gewacht en weer gestart, zelfde rauwe loop en zelfde meldingen, maar blijft wel stationair lopen.

Thuisgekomen het volgende gedaan, luchtfilterhuis verwijderd en bij draaiende motor 1 voor 1 de bobines losgetrokken en teruggeplaatst.
Bij 2 daarvan viel de motor gelijk stil (werkende bobines) Bij de andere 2 bleef de motor net zo slecht lopen. Die 2 nog gecheckt op vonk-overslag d.m.v. een schroevendraaier en bij eentje daarvan sloeg er wel een (minimale) vonk over, bij de andere niks.

Kan ik er nu vanuit gaan dat er 1 of 2 bobines kapot zijn? Of zijn er nog meer mogelijkheden die toevallig 2 bobines kunnen beinvloeden? Mij lijkt dat als de accu of één van de sensoren slecht is, dat dan alles slecht loopt??

Wat kosten die bobines ongeveer?
 
Met dat gene wat je zelf gecontroleerd hebt, dat het bij 1 cilinder niet uitmaakt of de bobine wél of niet aangesloten zit (de motor blijft dan het zelfde lopen) wijst dat inderdaad naar een kapotte bobine. Gebeurd wel vaker.
Waarschijnlijk zul je wel de storing moeten wissen (door een garage of iemand met VAG-com) omdat deze er anders in blijft staan...
 

joergarms

Senior Member
IK hoop dat dat het inderdaad is, want ik heb gezien dat die bobines zo duur niet zijn. 3 tientjes per stuk, van Bosch. Dus dat is goed te doen.
 

Cordoba

Forumguru
Check ook de bijbehorende bougies van de kapotte bobine(s). Kapotte bobine wil ook nog wel eens schade op de bougie geven, en die sloopt dan vervolgens de nieuwe bobine weer.

Emissions workshop melding, is een kwestie dat je katalysator onverbrande brandstof voor z'n kiezen krijgt, zo weinig mogelijk mee rijden zolang het niet gefixt is, daar gaat je kat hard van achteruit.
 

joergarms

Senior Member
159 euro, 2 bobines en 4 bougies. Dat was de uitslag van deze storing. Zondag was er 1 bobine kapot, toen ik maandagochtend naar mijn werk moest (8km) waren er 2 bobines dood, dan is rijden geen pretje meer.
Gelukkig zit er naast ons bedrijf een allround garage, die heeft het snel geregeld. Toen ik vanavond terug op de zaak kwam, was de auto al klaar, loopt weer als een zonnetje.
Bedankt voor het meedenken en de reacties!!
 

joergarms

Senior Member
Heb toch nog een vraagje over de bobines.
De garage heeft er nu, in overleg met mij, maar 2 vervangen. Deze zijn van het merk Beru, krijg de indruk dat dat wel goed materiaal is als ik zo even op google kijk.
Nu kan ik bij Mister-auto, dezelfde bobines voor zo'n 25euro per stuk kopen, ik zit er sterk aan te denken om deze eerdaags toch even te bestellen om zo ook de andere 2 te vervangen. Aangezien ze even oud zijn, dezelfde weerstand hebben gehad zijn ze waarschijnlijk ook net zo ver "op".
Omdat er nu geen storing in de ecu staat, kan ik het prima zelf doen en weet ik zeker dat ik er de komende tijd geen omkijken meer naar heb.
 

Cordoba

Forumguru
De praktijk is dat het een beetje onvoorspelbaar is: je hebt kans dat binnen enkele weken 1 of 2 van de oude bobines kuren gaan vertonen, maar de kans dat je nog een paar jaar rondrijdt zonder probleem is net zo groot. Het eerste model Seat Leon heeft ook een poosje veel problemen met de bobines gehad (bepaalde serie bobines), en sommige mensen kozen er voor om gewoon één reservebobine in de auto te hebben liggen, bij de reservelampjes. Als er dan een bobine kuren vertoont kun je die vervangen en een nieuwe reserve bestellen.

Overigens heb ik ook gelezen (zelf nog geen ervaring) dat je moet oppassen om een bobine los te trekken: die moet je namelijk recht van het blok aftrekken om te voorkomen dat je 'm beschadigd door 'm er scheef af te trekken. Ik heb begrepen dat de dealer daar een speciaal trekkertje voor heeft. (kan wel zijn dat monteurtje een bericht van deze strekking heeft gepost, of een andere beroeps monteur.

Overigens levert Beru prima kwaliteit bougies, en ik vermoed dat de bobines niet minder van kwaliteit zijn.
 

joergarms

Senior Member
Heerlijk die onvoorspelbare techniek ;) Denk dat ik er gewoon nog 2 bestel en direct vervang, de oude bewaar ik dan in de auto. Mocht ik dan onderweg alsnog met die nieuwe een probleem krijgen, dan heb ik nog wat als backup.
 
Bovenaan Onderaan