joergarms
Senior Member
Ik merk toch echt dat mijn Fabia 1.4 16v van 2006 wat ouder wordt, hij begint wat kuurtjes te krijgen.
Vandaag het volgende, we zouden even naar Oosterbeek rijden, zeg n 10km bij ons vandaan.
We rijden net Arnhem uit, trekken bij de kruising op en hoppa; rauw lopen (op 3 cilinders), geen vermogen, motormanagement lampje springt aan en nog geen minuut later een piep en op de maxidot de volgende melding; Emisions- workshop.
Tijdens het rijden de koppeling ingetrapt, motor viel direct stil, maar door de koppeling op te laten komen bleef hij weer draaien.
Een km verderop de auto toch even aan de kant gezet, motor viel toen weer stil.
Eventjes gewacht en weer gestart, zelfde rauwe loop en zelfde meldingen, maar blijft wel stationair lopen.
Thuisgekomen het volgende gedaan, luchtfilterhuis verwijderd en bij draaiende motor 1 voor 1 de bobines losgetrokken en teruggeplaatst.
Bij 2 daarvan viel de motor gelijk stil (werkende bobines) Bij de andere 2 bleef de motor net zo slecht lopen. Die 2 nog gecheckt op vonk-overslag d.m.v. een schroevendraaier en bij eentje daarvan sloeg er wel een (minimale) vonk over, bij de andere niks.
Kan ik er nu vanuit gaan dat er 1 of 2 bobines kapot zijn? Of zijn er nog meer mogelijkheden die toevallig 2 bobines kunnen beinvloeden? Mij lijkt dat als de accu of één van de sensoren slecht is, dat dan alles slecht loopt??
Wat kosten die bobines ongeveer?
Vandaag het volgende, we zouden even naar Oosterbeek rijden, zeg n 10km bij ons vandaan.
We rijden net Arnhem uit, trekken bij de kruising op en hoppa; rauw lopen (op 3 cilinders), geen vermogen, motormanagement lampje springt aan en nog geen minuut later een piep en op de maxidot de volgende melding; Emisions- workshop.
Tijdens het rijden de koppeling ingetrapt, motor viel direct stil, maar door de koppeling op te laten komen bleef hij weer draaien.
Een km verderop de auto toch even aan de kant gezet, motor viel toen weer stil.
Eventjes gewacht en weer gestart, zelfde rauwe loop en zelfde meldingen, maar blijft wel stationair lopen.
Thuisgekomen het volgende gedaan, luchtfilterhuis verwijderd en bij draaiende motor 1 voor 1 de bobines losgetrokken en teruggeplaatst.
Bij 2 daarvan viel de motor gelijk stil (werkende bobines) Bij de andere 2 bleef de motor net zo slecht lopen. Die 2 nog gecheckt op vonk-overslag d.m.v. een schroevendraaier en bij eentje daarvan sloeg er wel een (minimale) vonk over, bij de andere niks.
Kan ik er nu vanuit gaan dat er 1 of 2 bobines kapot zijn? Of zijn er nog meer mogelijkheden die toevallig 2 bobines kunnen beinvloeden? Mij lijkt dat als de accu of één van de sensoren slecht is, dat dan alles slecht loopt??
Wat kosten die bobines ongeveer?