Emissions Workshop... P2100/P2102

Frisco

Lid
Recent verblijd (not) met de Emissions Workshop melding en bijbehorend brandend storingslampje. Uitlezen (elm327) foutcodes gaf P2100 en P2102: storing in gasklephuis/smoorklep/ASV of hoe dat ding ook mag heten.

Slang naar gasklephuis losgehaald en klep blijkt volledig vast te zitten, geen beweging in te krijgen. Dus waarschijnlijk vervuild en motor van klepbediening verbrand. Zekering was ook door.

Heb de foutcodes uit storingsgeheugen gereset; storingslampje brand niet meer en uitlezen rapporteert geen fouten meer. Zekering vervangen, stekker losgehaald van de oude klep. Motor loopt prima (klep staat open), maar bij uitzetten flink schudden.

Via lmmspecialist.nl een vervangende 2e handse gekocht, maar krijg deze niet aan de praat. Heb de vervanger aan de kabel gehangen in de hoop dat deze bij op contact zetten netjes even in beweging komt, en na aan en uitzetten van motor ook, maar dat is niet het geval. Er wordt echter ook geen fout geregistreerd, geen storingslampje of foutcodes.

Wat kan er meer mis zijn? Ik lees op diverse fora dat dit onderdeel niet hoeft worden 'ingeleerd' en direct zou moeten werken. Kan de bekabeling doorgebrand zijn? Kan ik deze doormeten en zo ja, op welke punten?

Uiteraard kan ook het vervangende onderdeel stuk zijn, maar lmmspecialist garandeert dat deze getest is en moet werken en het feit dat er geen foutcode optreedt doet vermoeden dat er iets anders aan de hand is.

Alvast bedankt voor meedenken/hulp!
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst voeg even een motorcode toe aan je bericht @Frisco dat maakt het een stuk makkelijker voor anderen. Verder twijfel ik of de motor van de klepbediening in orde is, en of de bedrading (of aansluitstekkers) daarvoor in orde zijn.
 

Maggy

Forumguru
Ik neem aan een tdi? (Een benzine heeft geen smoorklep)
Vervangen is idd plug en play, althans in mijn geval (bkd blok).
Waarom een 2e handse, zo duur zijn die dingen niet van pierburg, en dan weet je zeker dat het niet het onderdeel is.....(€190,42)
En loop je dus niet te zoeken naar van alles en nog wat!
 

Frisco

Lid
Excuus, gaat inderdaad om een TDI 2.0, motorcode BKD.

Ik ben dus vooral benieuwd hoe ik kan controleren of de bedrading nog goed is? Kan ik dit doormeten en zo ja, op welke punten? Visueel is er niets te zien aan de draden/stekker.
 

Frisco

Lid
Ik neem aan een tdi? (Een benzine heeft geen smoorklep)
Vervangen is idd plug en play, althans in mijn geval (bkd blok).
Waarom een 2e handse, zo duur zijn die dingen niet van pierburg, en dan weet je zeker dat het niet het onderdeel is.....(€190,42)
En loop je dus niet te zoeken naar van alles en nog wat!

Waar heb je dit onderdeel voor dit bedrag gevonden?
 

Maggy

Forumguru
Bij mister-auto.nl, eerst bij de dealer gevraagd; je weet nooit, en daar heel snel weggelopen: bijna €400!
Ik zou niet weten hoe je het verder kunt controleren; de klep gaat dicht als je het contact afzet, en open als je start...
 

Frisco

Lid
Iemand nog adviezen t.a.v. doormeten/controleren of de bedrading nog goed is of andere aandachtspunten waardoor de klep niet in beweging komt? Ik ga er vooralsnog even vanuit dat de klep zelf goed is.

Alvast bedankt voor meedenken!
 

Frisco

Lid
Gasklephuis gemonteerd en aangesloten en lijkt goed te werken. Geen storingsmelding en uitzetten van de motor verloopt weer rustig. Kennelijk is montage noodzakelijk voor goede werking, of toch iets van een inleerproces na enkele keren starten/uitzetten.
 
Bovenaan Onderaan