En nog een oliezuiper op 3 cilinders

porsche danny

Senior Member
Gisteren na een ritje uit Duitsland was het zover, verlies van vermogen. Blijkt hij op 3 cilinders te lopen. Vandaag Bougies verwisseld, gereset en proberen. Geen verbetering. Toen andere bobines geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Vervolgens de compressie gemeten. Geen compressie op cilinder 4. Dat betekend een verbrande (uitlaat)klep. De reparatie is dus een pittige. Er is echter 1 geluk. Ik heb nog 2 dagen garantie, en heb de verkoper al een mail gestuurd ivm met datum notatie. Morgen even bellen hoe verder.

Het gaat om een superb combi 1.8 uit 2010 met bijna 127000km en een olieverbruik van 1 liter per 900/1000Km.

Ik vraag me af hoe die kool aanzetting in eerste instantie ontstaat. Is het door het lage toeren rijden met een slechte verbranding. Volgens mij moeten die dingen regelmatig eens een keer goed doorgereden worden om alles eens schoon te branden. Helpt dat niet heb je tenminste nog plezier gehad.
 

ertromp

Forumguru
Die koolafzetting is een combinatie van factoren.
In de 1.8 TSI vind een stuk rookgas retour plaats dmv een ingenieus kleppensysteem in het inlaattraject. Dus vettige dampen in de uitlaatgassen komen in het inlaatsysteem ------------ koolafzetting
Ook carterdampen komen weer terug in het inlaatsysteem ------------- koolafzetting
Daarnaast hebben diverse long life oliën een dusdanig reinigende werking in de motor dat veel van die kool in de smeerolie terecht komt dus weer extra vervuiling. En als VAG dan ook nog de olieschraapveer verkeerd construeert is de ellende compleet
Zeker bij koude start en laagtoerig rijden ontstaan er schadelijke gassen die funest zijn
 

porsche danny

Senior Member
Afgelopen dinsdag met de verkoper gebeld. De auto wordt opgehaald en naar TSC de Betuwe gebracht. Daar komen er nieuwe gemodificeerde zuigers en nieuwe distributie er in. verder wordt de kop gereviseerd. Gezien de KM stand zou 20% van de kosten voor mijn rekening komen. Zelf had ik hem liever bij mijn vertrouwde motor techneut gebracht. Maar wie betaald bepaald. Voordeel is wel dat de auto voor de deur staat als ik terug kom van vakantie.

Het meest frappante wat zich afgelopen weekend heeft voorgedaan, is dat bij een vriend van me 10 uur eerder dan mijn schade, de ketting is versprongen in zijn VW passat met 1.8 tfsi CDAA blok. Deze had 170000 op de klok. Resultaat voor zover gezien 5 kromme inlaat kleppen. Morgen gaat daar de kop er af.
En VW maar blijven ontkennen dat er iets mis is.:banghead:
 

CDK

Forumguru
Spijtig dat het jou treft, maar voor wat betreft de 20% die jij moet betalen....., stel daar wel op voorhand een maximum aan, of sluit op voorhand kort welk bedrag je effectief moet betalen. Dit om louche praktijken en opdrijving van de werkelijke kosten te voorkomen / uit te sluiten.
 

porsche danny

Senior Member
Zodra de auto bij TSC staat neem ik contact met hun op over de kosten. De zuigers en distributie kost €1850.- ex volgens de site. Kop revisie kan niet zo duur zijn omdat het meeste er toch al af ligt. De onderdelen kosten bijna niks. €14.- voor kopbouten, €17.- voor een klep en vlakken maximaal €50.-. Het duurste is de pakking set voor rond de €100.-
 

ertromp

Forumguru
Exact wat @Corné de Kluijver aangeeft wel van te voren duidelijkheid over de kosten
Hopelijk heb jij zsm weer een TSI waar weer de nodige km's mee gedraaid kunnen worden zonder noemenswaardige olieverbruik
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Schippersss

Forumguru
Die koolafzetting is een combinatie van factoren.
In de 1.8 TSI vind een stuk rookgas retour plaats dmv een ingenieus kleppensysteem in het inlaattraject. Dus vettige dampen in de uitlaatgassen komen in het inlaatsysteem ------------ koolafzetting
Ook carterdampen komen weer terug in het inlaatsysteem ------------- koolafzetting
Daarnaast hebben diverse long life oliën een dusdanig reinigende werking in de motor dat veel van die kool in de smeerolie terecht komt dus weer extra vervuiling. En als VAG dan ook nog de olieschraapveer verkeerd construeert is de ellende compleet
Zeker bij koude start en laagtoerig rijden ontstaan er schadelijke gassen die funest zijn
Bij de 1.8tsi en 2.0tsi komt er geen uitlaatgassen retour in de inlaat, wel Carter dampen. Afzetting vooral te maken met de directe inspuiting,
.
 

Schippersss

Forumguru
Klopt idd, dacht dat het de egr gesproken was. Maar dat die kleppen overlapping lijkt me met turbo druk geen probleem, uitlaat staat open en de inlaat ook, op de inlaat staat turbo druk en perst al lucht erin en de uitlaat is een vrije doorgang. Dus vaag verhaal met die kleppen overlapping.

Het plastic inlaat spruitstuk is schoon van gassen, 9/10 zij Tom, dus daar komen geen uitlaatgassen door. Waarschijnlijk heeft de nieuwe tsi dit. Ik zie dat z'n 1.4tsi heel anders is.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Vervelend als dit je overkomt, maar eerlijk gezegd vind ik 20% eigen bijdrage een mooie regeling voor een auto van 6 jaar oud en meer dan 125.000 km op de teller.
Zorg in elk geval dat dit vooraf wel vastgelegd is op papier (of de max. kosten voor jou), want als ik het genoemde percentage bekijk dan zou je auto zo'n 30 jaar en meer dan 600.000 km mee moeten gaan. Het is natuurlijk goed mogelijk dat een auto dat haalt, maar volgens mij ligt dit toch echt ver boven de gemiddelde economische levensduur.
 

porsche danny

Senior Member
De auto is klaar, zaterdag ochtend kom ik terug van vakantie en krijg hem dan terug. Kosten €2000.- ex BTW. Voor mij dus €484.- .
Wat is er gedaan :
nieuwe zuigers (gemodificeerd)
nieuwe distributie
kop revisie met nieuwe klep
 
Bovenaan Onderaan