En toen was er licht (in de kofferbak).

andrehj

Forumguru
Aangetrokken door positieve verhalen in dit topic, heb ik zelf ook maar die LEDs besteld voor in mijn kofferbak. De standaardverlichting is daar toch wel erg mager, zeker als je eens wat in een tas of zo in de kofferbak moet zoeken. En ik moet zeggen, het resultaat mag er zijn.
Op de foto komt het er door de zwarte binnenkant van de kofferbak nog niet helemaal uit, maar je kunt nu gewoon een boek lezen in de kofferbak!

Bijlagen

• Kofferbakverlichting.jpg
    Kofferbakverlichting.jpg
    776,6 KB · Weergaven: 83
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Netjes Andrehj! Ik wil ook nog zoiets voor in mijn kofferbak.... ben er alleen nog niet 'tegen aan gelopen'

Neptukker

Forumguru
Heb je een ruime achterbank met mooie leeslampjes om een boek te lezen kruip jij de koffer in!
Zonder gekheid, mooie optie. Welke lampjes heb je?

andrehj

Forumguru
Die uit de tweede link in mijn post (zijn dezelfde als die uit de originele link van het Duitse forum).
Ik had hiermee overigens nog wel een probleempje: Ze zijn eigenlijk net te lang, waardoor ze niet lekker in de fitting passen. Om dit op te lossen heb ik er aan de "insteekkant" een hoekje vanaf geslepen, zodat net een mm dieper in de fitting gingen.

motomarz

Senior Member
Deze oplossing scheelt wel lekker in kosten met de "MEGA powered LED dome light" van Superskoda.

@Snelle: welk metalen omhulsel wil je weglaten?
Dat koelelement achter op die LEDs zit er niet voor niets hoor.

Bij de gewone lampjes is die bescherming nodig omdat de hitte afkomstig van deze behoorlijk kan oplopen dan zou ik ze zeker NIET wegnemen.
De LED worden niet zó warm kan men met de vingers vastnemen, plus in het kofferklep gedeelte is er ruimte genoeg om deze weinige warmte kwijt te kunnen.

• Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Snelle en toch ben ik dit niet met u eens.
Bij mijn voormalige werkgever waren wij erg druk met LED verlichting.
Dit om steigers en dergelijke mee te verlichting maar uiteindelijk ook in Lantaarnpaal verlichting tbv campings en parkeerplaatsen.
En nadat we een basis hadden die we konden inbouwen in een armatuur ( E27 fitting verwijderen ) zijn we gaan experimenteren met soort en aantal leds.
Wel op bepaald moment waren er weer nieuwe losse leds door leverancier opgestuurd die nog meer lichtopbrengst zouden geven dus ik had de edele taak om deze op basisplaat te monteren en te solderen.
Er werd al een geleidende pasta voor warmteoverdracht meegeleverd en in het schrijven erbij stond deze ook te gebruiken.

Wel na gemonteerd en gesoldeerd te hebben ging via de driver de spanning er op en inderdaad hadden we een stuk meer lichtopbrengst.
Maar na 10 minuten hadden we geen enkel licht meer, en rees het vermoeden dat de leds doorgebrand waren
Maar na beter te kijken bleek dat niet het geval maar was de soldering losgekomen.
Dus de fout eerst bij je zelf leggend , ik heb niet goed gesoldeerd.
Maar na nogmaals zorgvuldig gesoldeerd te hebben bleek na 10 minuten weer de soldering los gekomen te zijn.
Wel hierna hebben we er bij gezeten tot moment dat het uitging en de led werd zo warm dat de soldering dus gewoon door de warmte loskwam.

Dus kijk altijd uit met de leds want ze kunnen wel degelijk gloeiend heet worden.

Tja het is altijd mogelijk door een of andere technische storing er iets mis kan gaan dit over de volledige auto. Maar in de kofferklep zit de verlichting ongeveer een vijf cm van de metalen wand.

motomarz

Senior Member
Is er iemand die de lichtopbrengst van de hier getoonde oplossing kan vergelijken
met de dome-lights van Super-Skoda?
Wil voor de winter ook de kofferbakverlichting aangepast hebben.
(En de interieurverlichting trouwens ook wel)

andrehj

Forumguru
@motomarz: Even beter lezen. Ik verwijs in de startpost duidelijk naar een uitgebreid topic bij onze Duitse collega's. Daar heeft iemand in de allereerste post al hele mooie foto's het licht met de originele lampen en het licht met de LED's gepost.

motomarz

Senior Member
@andrehj: Dat de LEDs vele meer licht opbrengen dan de standaard lampjes had ik al gezien.
De opbrengst van de LED van hypercolor ziet er heel goed uit.
Mijn vraag was of iemand deze al eens naast de LEDs van superskoda gehouden heeft
om te vergelijken.

Aan de andere kant: het prijsverschil is zo groot, dat het de vraag is of je die wel zou moeten vergelijken...

Bovenaan Onderaan