Engeland en Xenon

ceid

Lid
Ik ga binnenkort op vakantie naar engeland, nu kun je van die afplakdriehoekjes kopen om het verkeer aldaar niet te veel te hinderen in het donker. Werkt dit ook bij Xenon of is er een alternatieve optie?

Gr Charles
 
Kun je dat niet in het maxidot regelen...het vakje 'alternative driving light' ..of iets in die geest? Gok onder lights & vision.
Loplampen draaien dan niet meer mee in de bochten, maar staan wel 'goed' zodat je in engeland kunt rijden.
 

Sparkie

Forumguru
Is inderdaad via de maxidot in te stellen:
Onder Lights & Vision (Licht & Zicht): Travel mode (Reismodus)
 

Cyrus

Actief lid
Je kunt o.a. bij de ANWB stickers halen, die je op de koplampen plakt. Dat zorgt er voor dat ons asymetrisch lichtbeeld, gericht naar rechts, wordt verminderd zodat het minder verblindend is als je links rijdt.

Als alternatief kun je de verlichting handmatig op de laagste stand zetten, maar dat kan dan weer niet bij Xenon (automatische regeling).
 

ZeroNRG

Senior Member
Afplakken wordt bij Xenon afgeraden in verband met de hogere temperaturen

Na onderzoek heb ik het volgende gedaan bij mijn 2007 Octavia:

Bij de dealer de automatische regeling zo ver mogelijk naar beneden laten bijstellen zodat het zicht niet belemmerend was voor de tegenliggers.
(dit ging eigenlijk prima op een pikdonker landweggetje na). 2 dagen voor vertrek dit laten doen en na terugkomst de lampen weer goed af laten stellen.

Andere optie koplamp om laten bouwen (via briskoda) echter is dit wel een prijzige optie.

Bij de O2FL modellen zit vaak de zogenoemde Travel mode (Reismodus) stand, deze zet feitelijk de AFS uit.

Uit de 2012 handleiding:
Toeristisch licht


Deze functie maakt rijden mogelijk in landen waar aan de andere kant van de weg
wordt gereden - links-/rechtsrijdend verkeer - zonder tegenliggers te verblinden.
Bij actieve functie toeristisch licht is het opzijzwenken van de koplampen gedeactiveerd.


De modus toeristisch licht wordt via het informatiedisplay in het menu geactiveerd/
gedeactiveerd:
■ Settings (Instellingen)
■ Lights & Vision (Licht & zicht)​
■ Travel mode (Reismodus)​
■ Off (Uit)​
■ Switched on (Ingeschakeld)​
 

Noord26

Forumguru
Afplakken wordt afgeraden ivm hogere temperaturen? Dat is totale onzin. Een halogeenlamp trekt 55W met een rendement van circa 6%. Xenon trekt slecht 35W met een rendement van circa 40%.

Oftwel, halogeen maakt van van 55W x 94% = 51,5W warmte en maar 3,5W licht. Xenon maakt van 35W x 60% = 21W warmte en 14W licht. Men zegt ook wel dat Xenon 3maal zoveel licht geeft. Dat klopt dus ook, want 14W voor Xenon effectief en 3,5W voor Halogeen is 3maal zoveel.

Xenon en meer warmte? Nee dus. Als je halogeen op 100% warmte zet ivm Xenon, produceert Xenon 'maar' 41% restafval (warmte).

Het is wel sterk aan te raden, omdat je Xenon hebt, om de 'reismodus' stand te activeren. Het geeft immers 3maal zoveel licht en werkt dermate meer verblindend voor andere weggebruikers.
 

ZeroNRG

Senior Member
@Noord
Zelf ben ik niet echt thuis in de techniek, het gebrek aan objectieve informatie draagt niet bij aan het vraagstuk: wel/niet afplakken van Xenon.

Dit vraagstuk bij 2 dealers neergelegd, zij gaven aan dat bij de Facelift modellen dit inderdaad kan (travel modus) maar ze hadden er zelf niet overnagedacht hoe dit in zijn werk zou gaan met pre-facelift modellen.

ter ondersteuning van hemi:

Nog even de link naar briskoda.net
Changing Headlights to Continental - Skoda Octavia II - BRISKODA.net - The Skoda Forum and Community
(PDF behorende bij forum post) http://www.briskoda.net/forums/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=15997
 

ceid

Lid
Ok, ik had al e.e.a. gezocht op her forum echter daar waren geen concrete voorbeelden. Dus pfl O2 hebben de optie in maxidot niet, afplakken blijkt de meest handige oplossing, de hele koplampunit uitbouwen voor 2 weken Engeland is ook niet echt een optie...;)
Dus ik zoek een muurtje op plak de driehoekjes op de juiste hoogte en klaar is kees.

Alvast bedankt voor de tips.

Charles
 

Cordoba

Forumguru
@Noord 26: leuk rekensommetje, alleen werkt het niet zo.

Eerst het onbelangrijke foutje: de efficiency van een lamp geeft aan hoeveel vermogen aan (zichtbaar) licht er gegenereerd wordt ten opzichte van het vermogen dat je erin stopt. Het verlies (warmte) raak je vooral kwijt via gloeidraad, fitting en aansluitdraden. (koper is één van de beste warmte-geleiders, dus ook koperdraad) Deze verlieswarmte komt dus vrijwel niet bij het 'koplampglas' (dat meestal van plastic is).

Wat echt heel veel verschil maakt, is de golflengte van het licht. Xenon heeft gewoon veel meer licht met korte golflengte (zeg maar blauw licht) dan een H4 of H7 lamp, om nog maar niet over een ouderwetse duplo gloeilamp te spreken. Dit verschil in golflengte is essentieel: die korte golflengte wordt door heel veel materialen veel meer geabsorbeerd, dan langere golflengtes, waardoor de afplaktape, en het 'koplampglas' ter plekke veel warmer worden. Dat verschil in lichtabsorptie, kan zomaar een factor 3 meer zijn dan met (iets) grotere golflengte. Hoe groot het verschil precies is, is afhankelijk van de lichttemperatuur van de gekozen Xenon lamp, de geometrie en materiaalkeuze van de koplamp, en welke afplakmateriaal precies wordt gekozen.

Ik heb jaren terug veel metingen (lichtreflectie, absorptie en transmissie) aan allerlei materialen gedaan, in verband met het kiezen van een laser voor materiaalbewerkingen. Juist bij de overgang van blauw naar UV-licht (waar dus ook de Xe-lampen zitten qua golflengte) absorberen bijna alle materialen meer dan 90% van de lichtenergie.
 

Noord26

Forumguru
Dat er plaatselijk wel veel hogere warmte spots kunnen ontstaan bij Xenon tov Halogeen was mij niet bekend. Goed om te weten in ieder geval.
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt ook niet alles weten. Dit effect zorgt er ook regelmatig voor dat zelf ingebouwde Xenon in halogeenunits (dus ook niet voor Xenon gekeurd) de koplampunit vroegtijdig laten overlijden door plaatselijke warmte effecten.
 

floyd2

Forumguru
Bij de pre-facelift zit inderdaad een palletje.
Daarmee schijnt je licht ipv.aan de rechterkant naar boven gewoon overal even hoog.(één rechte streep dus op de muur)
Ik heb 'm altijd zo staan want dan verblind ik er geen tegenliggers mee in bochten en mensen die ik inhaal die via de spiegels in hun gezicht schijn.
@cordoba, bedoel je niet dat xenon veel meer licht van langere golflengte heeft ipv.korte??
Een gloeilamp zit dichter bij infrarood en xenon juist bij UV
 

floyd2

Forumguru
Oei,da's ff geleden maar ik weet in ieder geval dat je je koplamp even eruit moet ploppen,het dekseltje achterop open maken en dan met een lang pinnetje een plaatje om kan klappen.
Als je ook in de lamp kijkt zodra de xenonlamp is uitgenomen zie je ook een plaatje wat het licht afkapt.
Daaraan zit nog een uitsparing(die het licht op de goede plek omhoog laat schijnen) die je met een scharnierend plaatje dus afdekt.
Ik zal nog eens nakijken hoe ik aan die wijsheid kwam.
 

Cordoba

Forumguru
@cordoba, bedoel je niet dat xenon veel meer licht van langere golflengte heeft ipv.korte??
Een gloeilamp zit dichter bij infrarood en xenon juist bij UV

Je schrijft het zelf al: infrarood begint bij pakweg 670 nm (0,670 micron) en loopt door tot in elk geval meer dan 10 micron (uit het blote hoofd), UV begint met UV-A (zonnehemels e.d.) en dat is 390?-480 nm, UV-B ca. 270- 390? nm, en UV-C loopt van pakweg 140 nm tot iets van 270 nm.

Kleuren in oplopende golflengte: UV-C, UV-B, UV-A, violet, blauw, groen, geel, oranje, rood, infrarood

Edit: mijn post was dus juist, en geen vergissing, voor degenen die het niet hebben kunnen volgen.
 

Pendragon

Donateur
Ik had hiervoor een S2 en daar kon ik het makkelijk in de maxidot aanpassen, nu heb ik een O2 PFL (S2 was lease) en daar kan je het idd niet aanpassen, behalve met het palletje. Dat is niet zo eenvoudig als het klinkt. Ik ben nog bij de dealer geweest en ook hij zei dat het lastig was om zelf te doen. Ook hij zei dat de xenon verlichting veel warmer wordt en stickers niet aan te raden waren. Wij zijn gewoon zonder naar Engeland geweest. Overdag lichten gewoon uit gelaten en 's avonds nooit iemand gehad die aangaf dat het te vel was ofzo, dus ik zou zeggen......gewoon gaan zonder wat te doen.
 
Bovenaan Onderaan