Engine Managment indicator aan =/

Dax

Lid
Hallo iedereen; lange tijd niet gezien -fulltime vader geworden ^^

Wij kregen een leuke schrik van de week: gele engine managment lampje =O
Na het uitlezen met een obd2 mini:

Confirmed Trouble Codes
P0116: Engine Coolant Temperature Sensor 1 Circuit Range/Performance (Powertrain, Generic)

Nou heb ik het Haynes boek etc, maar vraag mij nog steeds af w'elke sensor er bedoeld wordt..
De sensor in het thermostaathuis, de sensor bij de radiator..?
 

ertromp

Forumguru
Volgens de site van Gerrit Speek het volgende:

homelijst met foutcodes
vag-com_printer.gif

foutcode: 16500 P0116 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00522)
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nlKoelvloeistoftemperatuurmeter (G62) onaannemelijk signaal
duGeber für Kühlmitteltemperatur (G62) unplausibeles Signal
enEngine Coolant Temp. Sensor (G62) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes

Mogelijke verschijnselen:
  • Storingslampje (MIL) brandt
  • Het starten van een koude motor is moeizaam
  • Als de motor gestart wordt met een lauwe of warme motor, dan is het stationair toerental meteen 1200 - 2000 rpm
  • Stationair toerental is onregelmatig
  • Bij alle motor-temperaturen schommelt het stationair toetental tussen 900 en 1000 rpm
  • Bij een warme motor valt de temperatuur van het blok opeens terug naat ca.70 graden en komt dan langzaam weer terug naar 90 graden
  • Slechte accelleratie tijdens het warm laten worden van de motor
  • Alleen diesel: een extreem lange voorgloeitijd
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
  • Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62) defect
Mogelijke oplossingen:
  • Eerste snelle check:
    • als de auto 24 uur stil heeft gestaan dan moeten onderstaande temperatuursensoren min of meer gelijk zijn elkaar. Als dat niet zo is dan is een sensor defect
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
Extra info:
  • Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
  • In de modeljaren 1995-2002 (?) had in Europa bij de VAG-TDI's de (G62) de slechte reputatie vaak kapot te gaan. De af-fabriek (G62) is zwart en de vervangende is groen
  • Check of de juiste relais voor de Regelmodule van de Koelvin is geïnstalleerd (check onderdeelnummer)
 

Ronnie

Forumguru
Temp. sensor op het thermostaathuis vervangen......
De sensor op de radiator is voor de aansturing van de koelventilatoren.
 
Das toevallig, ik heb vandaag ook deze foutcode gehad nadat het lampje brandde en vervolgens weer uitging?
 

Dax

Lid
update:

Even ook de dealer gesproken,en uiteindelijk de thermostaat vervangen: hele thermostaathuis, incl sensor en thermostaat, en wat blijkt; de motor draait nu veel sneller warm =] Zal wel al een tijd dus op open hebben gestaan..
 
Bovenaan Onderaan